« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
آوای رودکوف بررسی کرد:
برخی از محصولات کشاورزی با قمیت تضمینی که توسط دولت خریداری می‌شود در مقایسه با قیمت بازار کشورهای همسایه در سطح پائین‌تری قرار دارد و این اختلاف قیمت، انگیزه قاچاق محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:حجم و سرعت واردات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر آنقدر شتاب داشته که این موضوع به همراه سیاست‌هایی نظیر  تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده بهانه‌ای برای رشد واردات و کاهش دغدغه‌هایی مانند امنیت غذایی و خودکفایی شده است.


از آنجا که عرضه داخلی نمی‌تواند کل تقاضای برخی از محصولات کشاورزی به‌ویژه در برخی از مناطق کشور را برآورده سازد، بنابراین از یک طرف باعث افزایش قیمت این محصولات شده و از طرف دیگر ورود غیرقانونی آن و عدم پرداخت هزینه‌های گمرکی، انگیزه را برای قاچاق کالاهای وارداتی افزایش خواهد داد.


سودآور نمودن تولید و تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی


دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهار کرد: سودآور نمودن تولید محصولات کشاورزی عاملی برای تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی برای ورود به این بخش است.


شاپور ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: معرفی و آموزش بکارگیری فناوری های مناسب و نوین به کشاورزان توسط نظام ترویج کشاورزی پویا و توانمند بی نیازی از واردات را در پی خواهد داشت.


وی  بااشاره به نقش بیمه محصولات کشاورزی و دلگرمی کشاورزان تشریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی و تضمین پرداخت خسارت عادلانه در اسرع وقت به کشاورزان موجب دلگرمی کشاورزان می شود.


ظریفیان پرداخت یارانه  به محصولات کشاورزی را از راهکاری تاثیرگذار در جلوگیری از واردات دانست و ادامه داد: پرداخت یارانه تولید به محصولات کشاورزی و دامی استراتژیک کم درآمد درحد قیمت های بازارهای جهانی راهکاری تاثیرگذار در جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی است.


دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: واردات کالا به ویژه محصولات کشاورزی همواره موجب زیان  تولید داخل نیست بلکه می تواند به عنوان اهرم کنترل قیمت نیز به شمار آید.   


وی افزود: توسعه صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها و انبارها و سیلوها جهت حذب حداکثری محصولات تولیدی  بهنوعی در جلوگیری از واردات تاثیرگذار است.


ظریفیان از نتیجه سودآور نمودن تولید محصولات کشاورزی گفت و  تاکید کرد: تشویق کشاورزان به کشاورزی تجاری همواره از سوی کارشناسان توصیه شده است.


نرخ بالای سود بازرگانی از جمله عمده‌ترین دلایل وجود ورود محصولات قاچاق


استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو  با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: به عقیده برخی کارشناسان از جمله عمده‌ترین دلایل وجود ورود کالاها و محصولات قاچاق، نرخ بالای سود بازرگانی این نوع کالاهاست. 


حسین کوهستانی افزود: برخی از محصولات کشاورزی با قمیت تضمینی که توسط دولت خریداری می‌شود در مقایسه با قیمت بازار کشورهای همسایه در سطح پائین‌تری قرار دارد و این اختلاف قیمت، انگیزه قاچاق محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد. 


وی تشریح کرد: گسترش بازارچه‌های مرزی به شرط تجهیز و نظارت کافی و مستمر بر آن از راهکارهای بنیادین


برای مقابله با واردات محصولات کشاورزی است.


کوهستانی از دلایل قاچاق کالا گفت و  ادامه داد: کاهش نرخ اشتغال در اقتصاد رسمی، هم توجیه‌کننده و هم علت افزایش نرخ اشتغال در اقتصاد غیررسمی و قاچاق کالاست.


  استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: در شرایطی که اقتصاد کشور متکی به منابع ارزی است خروج این سرمایه‌ها از چرخه معمول اقتصاد باعث کاهش رشد تجارت رسمی کشور خواهد شد و از طرف دیگر تصمیم به انجام واردات کالاها، همواره با در نظر گرفتن تولیدات داخلی، میزان نیاز، مصرف و... صورت می‌گیرد، بنابراین واردات غیرقانونی کالاها موجب انحراف عملکرد تجاری دولت از برنامه‌ها و اهداف آن خواهد شد و به تبع آن این امر تخصیص بهینه منابع مالی، ارزی و... را به‌دنبال خواهد داشت.


وی بااشاره به پیامدهای قاچاق محصولت کشاورزی افزود: قاچاق وارداتی محصولات کشاورزی می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های غیربومی، گیاهان نباتی و انسانی بر محصولات دامی و کشاورزی تولیدات کشور نظیر شیوع و انتشار آفات نباتی، طاعون گاوی، آنفولانزای مرغی، محصولات آلوده به بیماری و امراض و... شود که ناشی از عدم رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای و استاندارد داخلی است.


کوهستانی از لزوم تدوین قوانین مبارزه با قاچاق گفت و تاکید کرد: قوانین و مقررات صادرات و واردات و قوانین مبارزه با قاچاق باید به شکلی تدوین شود که در مقابل عاملان قاچاق قرار نگیرد بلکه بتوانند عاملان را به فعالیت‌های رسمی و قانونی هدایت کند.

به گزارش آوای رودکوف، فراهم کردن شرایط صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه بهترین اقدام در راستای حمایت از کشاورزان است، می تواند شرایط را برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفت منابع در این حوزه نیز فراهم نماید، بنابراین ضروری است مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با توجه بیشتر به ضرورت این مسئله اقدامات لازم را برای تحقق آن انجام دهند.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی


تبریز.....یاسوج

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: