« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
ایران
نزدیک به هزار نفر از قبول شدگان مرحله اول آزمون استخدامی سال جاری در اعتراض به آنچه که عدم رعایت آئین نامه و دستورالعمل‌های مصوب فرایند استخدام اعلام می‌کنند، در هفته‌های اخیر اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند؛ جمعیتی قابل تأمل که هر کدام برای اعتراض خود دلیل متفاوتی را بیان می‌کنند و مدعی هستند مسئولان آموزش و پرورش حق آن‌ها را در این آزمون استخدامی ضایع کرده اند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:نزدیک به هزار نفر از قبول شدگان مرحله اول آزمون استخدامی سال جاری در اعتراض به آنچه که عدم رعایت آئین نامه و دستورالعمل‌های مصوب فرایند استخدام اعلام می‌کنند، در هفته‌های اخیر اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند؛ جمعیتی قابل تأمل که هر کدام برای اعتراض خود دلیل متفاوتی را بیان می‌کنند و مدعی هستند مسئولان آموزش و پرورش حق آن‌ها را در این آزمون استخدامی ضایع کرده اند.

به گزارش «تابناک»، در جریان چهارمین آزمون استخدامی متمرکز دولت که یکی از بخش‌های مهم آن اختصاص به آموزش و پرورش داشت، برای پذیرفته شدن در چیزی حدود ۱۸ هزار ردیف استخدامی، بیش از ۳۸۰ هزار دانش آموخته از سراسر کشور داوطلب شدند؛ داوطلبانی که جدا از صد‌ها هزار نفری که در گام اول صلاحیتشان رد شد، هزاران نفر از آن‌ها نیز علی رغم کسب نمرات کتبی عالی در ادامه فرایند استخدامی کنار گذاشته شدند.

با اینکه بر اساس مصوبه هیأت وزیران و نیز مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش اجازه استخدام نزدیک به ۱۸ هزار داوطلب را در سال جاری به دست آورده بود، نتایج نهایی فرایند آزمون استخدامی سال جاری نشان می‌دهد که مسئولان ارشد این وزارتخانه با دستاویز قراردادن مسائلی مانند عدم احراز صلاحیت داوطلبان، ضعف علمی داوطلبان و نداشتن سهیمه، از پذیرش تمام و کمال ظرفیت مورد نیاز سرپیچی کرده و در نهایت ۱۳ هزار نفر را استخدام کرده است.

خالی ماندن چیزی حدود ۵ هزار ظرفیت جذب معلم در سراسر کشور در جریان آزمون استخدامی سال جاری، آن هم با بهانه ضعف علمی داوطلبان در حالی اتفاق می‌افتد که جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری شرکت کنندگان در آزمون استخدامی سال جاری همگی از دانش آموختگان دانشگاه‌های معتبر کشور، آنهم با مدارک تحصیلی عالی بوده اند.

آشفتگی آزمون مورد اشاره البته به همین میزان ختم نمی‌شود و داستان ابهام‌های فراوان موجود در آن بسیار بیشتر از این حرف هاست. آنقدر که جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از داوطلبانی که احساس می‌کنند حق مسلم آن‌ها در آزمون جاری ضایع شده است، علی رغم موقعیت جغرافیایی متفاوت گرد هم جمع شده اند و با برگزاری تجمع هایی تلاش می‌کنند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

داوطلبانی که مدعی هستند در آزمون مورد اشاره با آمادگی و مطالعات فراوان شرکت کردند و پس از اعلام نمرات کتبی از میان صد‌ها هزار داوطلب شرکت کننده، حائز بالاترین رتبه و نمره‌ها شدند اما در فرایند مصاحبه با اعمال سلیقه‌های شخصی از پذیرش نهایی شان جلوگیری به عمل آمده است.

مرادی، یکی از داوطلبان شرکت کننده در این آزمون است که برای شرکت در تجمع های اعتراضی، خود را از خوزستان به تهران رسانده است، در این باره می‌گوید: در آزمون استخدامی سال جاری قرار بود، ۱۸ هزار نفر استخدام شوند و بر همین اساس باید ۳ برابر ظرفیت‌های موجود افراد برای مصاحبه دعوت می‌شدند، اما مسئولان آموزش و پرورش با این بهانه که تعداد افراد حائز نمره حد نصاب به ۳ برابر نمی‌رسد، نزدیک به ۲۰ هزار نفر را به مصاحبه فرا خواندند. با اینکه در شرایط موجود احتمال قبولی افراد پذیرفته شدن در مرحله اول بالای ۹۰ درصد شده بود، اما در فرایند مصاحبه نیز سختگیری‌ها ادامه یافت و تنها ۱۳ هزار نفر پذیرفته شدند تا ۵ هزار ظرفیت قانونی خالی باقی بماند.

مرادی می‌افزاید: مسئولان در پاسخ به رد امثال من در فرایند مصاحبه عدم تأیید صلاحیت علمی ما توسط مصاحبه کنندگان را مطرح می‌کنند و تأکید دارند این ۵ هزار ظرفیت خالی مانده را با برگزاری آزمون مجدد پر خواهند کرد؛ آزمونی که با توجه به استقبال دوباره چند صد هزار دانش آموخته بیکار برای آن‌ها منبع درآمد خوبی خواهد بود.

غلامی، یکی دیگر از داوطلبان معترض به آزمون استخدامی سال ۹۷ آموزش و پرورش در این باره به «تابناک»، می‌گوید: من داوطلب جذب در یکی از شهرستان‌های استان ایلام بودم و در آزمون استخدامی بالاترین نمره را کسب کردم. برای مصاحبه هم که شرکت کردم به دلیل اینکه دانشجوی سال آخر دکتری هستم، مقالات علمی و پژوهشی فراوانی را به تیم مصاحبه کننده نشان دادم، اما در نهایت آن‌ها فردی را که ۱۰۰۰ نمره تراز در آزمون کتبی و ۱۵ نمره در آزمون مصاحبه از من کمتر داشت، پذیرفتند و در پاسخ به اعتراض من می‌گویند نفر برگزیده دارای سهمیه ۵ درصدی ایثارگران است.

وی ادامه می‌دهد: پذیرش نهایی یک داوطلب دارای سهمیه ۵ درصدی ایثارگری به جای من در حالی است که با فرض احتساب سهمیه و کم شدن ۵ نمره از مصاحبه بنده، بازهم من ۱۰ نمره از نفر پذیرفته شده پیش هستم. برای پیگیری مشکلم به افراد مختلفی مراجعه کردم، اما هر کس حرف متفاوتی می‌زند. در حالی که حق ما در این آزمون ضایع شده است؛ آموزش و پرورش می‌خواهد این ظرفیت خالی مانده را با نیرو‌های تکمیل ظرفیت سال گذشته که دارای سهمیه ایثارگران بودند، پر کنند.

یکی از داوطلبان معترض دیگر که از استان کهگیلویه و بویراحمد خود را به تهران رسانده تا همراه دیگر معترضان باشد، در مورد دلیل اعتراضش می‌گوید: من در شهرستانمان بالاترین نمره کتبی را به دست آوردم، اما، چون به اشتباه خودم را بومی استان معرفی کرده بودم و نه بومی شهرستان، نسبت به رقبایم با نمره پایانی کمتری رو به رو شدم. برای من بخاطر انتخاب گزینه بومی استان ۵ نمره سهیمه و برای دوستانم بخاطر انتخاب گزینه بومی شهرستان ۱۴ نمره اضافه شده است.

وی می‌افزاید: برای اصلاح آن اشتباه به سازمان سنجش و آموزش و پرورش مراجعه کردم، اما آن‌ها با این بهانه که دیر مراجعه کردید، به درخواست اصلاح من ترتیب اثر ندادند تا من با ۸ نمره کمتر از لیست نهایی خارج شوم.
 
یکی دیگر از داوطلبان معترض، مستنداتی را در اختیار «تابناک»، قرار داده است که نشان می دهد رقیب استخدامی وی علی رغم نداشتن سوابق پژوهشی، تألیفی و نیز تجربه شغلی قابل ذکر نمره عالی را در این بخش کسب کرده است و با همین اقدام سلیقه ای مصاحبه کنندگان از وی علی رغم اینکه دانشجوی دکتری است و نمره کتبی وی نیز عالی بوده ، پیش افتاده است.
 

گفته‌های داوطلبان معترض در فرایند آزمون استخدامی سال جاری، ناظر بر آشفتگی و بی نظمی غیر قابل توصیفی است که متولیان آموزش و پرورش کشور علی رغم برگزاری چندین دوره آزمون استخدامی، هنوز توان و قدرت مدیریت و ساماندهی آن را ندارند.

این آشفتگی به قدری بالاست که تقریباً برای هر یک از هزار معترض آزمون می‌توان یک دلیل متفاوت و منحصر بفرد یافت. بر همین اساس به نظر شایسته است نهاد‌های نظارتی و بی طرف با هدف شفاف سازی روند دقیق آزمون برگزاری به مسئله ورود کنند و در صورت اثبات تخلف با مجریان قانون برخورد کنند.

مسئولان آموزش و پرورش همچنین باید به این نکته مهم توجه کنند که شرکت ۳۸۰ هزار دانش آموخته دانشگاه‌های سراسری در یک آزمون استخدامی از سویی به معنای بضاعت و توان علمی حداکثری نیرو‌های انسانی موجود در کشور است و آن‌ها قرار نیست با رد صلاحیت علمی نزدیک به ۳۷۰ هزار نفر و ارجاع این افراد به آزمون‌های سال بعد با نیرو‌های استثنایی دیگری در سال‌های بعد رو به رو شوند.

آن‌ها باید از میل رو به افزایش خود برای برگزاری آزمون‌های پر جمعیت سالانه که می‌تواند به نوعی نگاه درآمدی آن‌ها را به این مسئله نشان دهد، بکاهند و با توان و بضاعت‌های علمی موجود در پی ارتقای سطح و کیفیت آموزش و پرورش کشور باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: