« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۱
اوای دنا-برسام:گوشی‌های موبایل را دیگر نمی‌توان از زندگی انسان‌ها خارج کرد، مگر اینکه ابزار ارتباطاتی قدرتمند‌تری از آن وارد بازار شود، و با وجود چنین محبوبیت جهانی، مخالفان بسیاری نیز انسان‌ها را از استفاده از این ابزار بر حذر می‌دارند. ابتلا به انواع سرطان و ایجاد تومور در اندام‌های مختلف بدن به ویژه سر، ایجاد اختلالات رفتاری به دلیل تغییر الگو‌های ارتباطاتی افراد در جامعه به واسطه موبایل‌ها، و همچنین خطر همیشگی اعتیاد به موبایل از دلایلی هستند که مخالفان موبایل آنها را برای ترک کردن یا کمتر استفاده کردن از انواع هوشمند و معمولی این ابزار‌های ارتباطاتی کافی می‌دانند، اگرچه هنوز هیچ‌یک از این تاثیرات بر روی انسان به اثبات نرسیده است. بر اساس همین دلایل نیز نظریه‌های زیادی درباره اثرات سو گوشی‌های موبایل مطرح شده‌اند که در ادامه به سه مورد از آنها که مجله تایم آنها را سه افسانه نامیده، اشاره می‌شود: موبایل از کراک اعتیاد‌آورتر است شاید انتخاب نام مستعار کراک‌بری برای گوشی بلک‌بری بسیار هوشمندانه‌ بوده است. در مطالعه‌ای که با تازگی انجام گرفته داوطلبان اعلام کرده‌اند مقاومت دربرابر چک نکردن ایمیل و یا شبکه اجتماعی برای آنها دشوارتر از مقاومت در برابر سیگار نکشیدن  است، اما دلیل این گرایش این نیست که ایمیل‌ها هورمون‌های احساس خوشی در مغز ایجاد می‌کنند، و مغز نیز به آن وابسته منی‌شود، ‌بلکه دلیلش آن است که ایمیل رایگان بوده و چک کردن مداوم آن بسیار راحت است. با این‌همه در همین مطالعه مشخص شده‌است که داوطلبان انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند تا فرستادن ایمیل یا جستجو در وب. موبایل ذهن را تنبل می‌کند با استفاده از یک اسمارت‌فون می‌توان در هر زمانی هر موضوعی را جستجو کرد و چنین قابلیتی این نگرانی را به وجود خواهد آورد که اتکای بیش از حد بر این جعبه جادویی به یاد‌آوردن جزئیات را برای ذهن دشوارتر خواهد ساخت. اگرچه دانشمندان دریافته‌اند افراد مکان ذخیره سازی اطلاعات را بر روی رایانه یا گوشی بهتر از محتوی اطلاعات به یاد می‌آورند،‌این نمی‌تواند مدرکی بر کاهش حافظه باشد،‌تنها نوعی متفاوت از به خاطر آوردن است. کوتاه بودن پیامک محصول کاهش میزان توجه انسان است فریدلم هیلبرند پدر پیامک، پیامک‌ها را به خاطر محدودیت مغز انسان ۱۶۰ حرفی طراحی نکرد، بلکه به خاطر محدودیت پهنای باند صنعت تله‌کام این کار را کرد. وی با مطالعه بر روی شیوه‌های ارتباطاتی قدیمی‌تر دریافت بیشتر پیام‌های نوشته شده پشت کارت‌‌پستال‌ها و یا پیام‌های تلکسی کمتر از ۱۶۰ حرف دارند، به همین خاطر نمی‌توان کوتاه بودن پیامک را به کاسته شدن توجه در انسان ارتباط داد.
1x1.trans  اثرات سو گوشی‌های موبایل
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: