« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
  بیماری های مدرسه ای در فصل سرما

به نقل از مشرق :فرا رسيدن ماه مهر، بازگشايي مدارس و شيوع بيماريها ما را برآن داشت تا گفت وگويي که دکتر هوشنگ فرحي متخصص بيماريهاي عفوني با یکی از سایت ها در این رابطه داشته است  را منعکس کنیم.

شروع مدرسه، آغاز بيماريها:

دکتر فرحي در مورد شروع فصل مدارس و شيوع بيماريهاي دانش آموزان مي گويد: همزمان با شروع سال تحصيلي، دانش آموزاني که تازه به مدرسه مي روند دائما مريض مي شوند و اين مساله نگران کننده نيست، زيرا سيستم ايمني کودک تکامل پيدا مي کند و براي تکامل سيستم ايمني، لازم است کودک با انواع و اقسام ميکروبها برخورد داشته باشد تا سيستم ايمني اش بتواند ميکروبها را شناسايي کرده و بتدريج در برابر آنها مقاوم شود.

وي مي افزايد: مدرسه مکان مناسبي براي اين مساله است، در گروههاي بزرگ کودکان و نوجوانان به طور معمول انواع ميکروبها پيدا مي شود. بچه ها هم که معمولا در رعايت بهداشت سهل انگارند، ميکروب موجود در بدنشان را به ساير دانش آموزان منتقل مي کنند و باعث بيماري ديگران مي شوند.

گلودرد استرپتوکوکي:

وي در مورد اين بيماري مي افزايد: عوامل ويروسي و باکتريايي مختلفي باعث ايجاد گلودرد مي شوند، ولي اگر گلودرد همراه با تب باشد در 15 درصد موارد دليل بيماري او نوعي باکتري به نام استرپتوکوک است.

ابتلا به اين عفونت در کودکان سنين مدرسه و در مهد کودکها بيشتر از ساير افراد جامعه است.

از علايم اين بيماري مي توان به احساس دردگلو در هنگام بلع غذا و تب بيش از 38/5 درجه اشاره کرد. در اين بيماري ته حلق کودک قرمز است و نقاط سفيدي نيز وجود دارد که نشان دهنده عفونت است.

براي درمان اين بيماري، مصرف آنتي بيوتيک ضروري است. اگر اين گلودرد بدون درمان رها شود، واکنش بدن به استرپتوکوک مي تواند آسيبهاي جدي به قلب و مفاصل (تب رماتيسمي) و نيز کليه ها وارد کند.

سرماخوردگي:

اين متخصص بيماريهاي عفوني در مورد سرماخوردگي تصريح مي کند: در حالت عادي بزرگسالان درطول سال بيش از 2 تا 4 بار دچار سرماخوردگي نمي شوند، اما کودکان به طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما مي خورند.

اين در حالي است که سرماخوردگي کودکان شديدتر است و مدت زمان بيشتري هم طول مي کشد.

مصرف استامينوفن يا بروفن براي کاهش تب بسيار موثر است، والدين بايد مراقب باشند به کودک سرماخورده خود آسپرين ندهند، زيرا مصرف آسپرين در کودکان مبتلا به آنفلوآنزا مي تواند به بيماري شديد و بسيار خطرناکي به نام "سندرم راي" منجر شود.

دل درد:

دکتر فرحي خاطرنشان مي کند: يکي ديگر از بيماريهايي که دانش آموزان زياد به آن مبتلا مي شوند، دل درد است. اين بيماري شايع "گاستروانتريت" نام دارد ومعمولا در مورد عفونت معده و روده به کار مي رود که باعث حالت تهوع، استفراغ و نيز اسهال مي شود. عوامل مختلفي از ويروسها يا عفونتهاي انگلي باعث ايجاد اين بيماري مي شوند.

در اين بيماري اگر اسهال واستفراغ خيلي شديد باشد، آب بدن کودک بويژه کودکان کم سن و سال از دست مي رود و عوارض خطرناکي مانند عطش بيش از حد، خشکي دهان، کاهش حجم و يا قطع شدن ادرار و يا غليظ و پر رنگ شدن ادرار، کاهش اشک، ضعف شديد و کاهش هوشياري به وجود مي آيد.

در اين موارد، مصرف محلول "او. آر. اس" مي تواند در جايگزيني مايعات، مواد معدني و نمکهاي از دست رفته بدن بسيار موثر باشد.اگر در اسهال کودک خون ديده شود، بايد بلافاصله براي درمان کودک به پزشک مراجعه کرد.

بيماريهاي ويروسي:

وي در مورد بيماريهاي ويروسي تاکيد مي کند: 2 مورد از شايعترين بيماريهاي ويروسي در بين دانش آموزان، آبله مرغان و اوريون هستند که هر دو در زمستان و بهار بيشتر ديده مي شوند.

آبله مرغان:

آبله مرغان به توضيح نياز ندارد، يک بيماري با جوشهاي پر از آب که با تب خفيف و بي حالي و نيز خارش همراه است، بعداز ورود ويروس به بدن دو هفته طول مي کشد تاعلايم بيماري ظاهر شود. در ضمن از 2 روز قبل از پيدايش جوشها تا زماني که تمام جوشها خشک شوند، ممکن است بيماري از طريق ترشحات بيمار و بزاق وي به ديگران سرايت کند.

علاوه بر داروهايي که پزشک تجويز مي کند، حمام کردن روزانه و گرفتن ناخنها در جلوگيري از چرکي شدن جوشها نقش مهمي دارد.

استحمام در کاهش خارش هم موثر است. توصيه مي شود کودکان مبتلا به آبله مرغان به هيچ وجه نبايد از آسپرين استفاده کنند.

اوريون:
ويروس اوريون از طريق بزاق و ترشحات فرد بيمار وارد بدن مي شود و دو هفته بعد باعث تب، ضعف، درد عضلاني و بي اشتهايي مي شود. 24 ساعت پس از شروع اين علايم هم غده پاروتيد که در زاويه فک تحتاني قرار دارد، متورم و دردناک مي شود. استفاده از واکسن اوريون (که در واکسن MMR قرار دارد) تا 95 درصد از ابتلاي فرد به بيماري جلوگيري مي کند.

شپش:

وي در مورد شپش مي گويد: شپشها حشراتي ريز و بدون بال هستند که از طريق مکيدن خون انسان تغذيه مي کنند، گزش اين حشرات در کنار ترشح بزاق و مدفوع آنها باعث ايجاد التهاب و خارش شديد در پوست مي شود. به طور کلي شپشها را بر حسب محل زندگي و تخمک گذاري آنها در بدن انسان به 3 نوع تقسيم مي کنند:
شپش سر: بيشتر در دختر بچه ها ديده مي شود. به طور معمول شما نمي توانيد خود شپش را روي سر کودکان ببينيد، ولي تخمهاي سفيد رنگ شپش که برخلاف شوره محکم به مو چسبيده اند، قابل مشاهده اند.

درمان اين بيماري هم استفاده از شامپوهاي مخصوصي است. البته بايد لباسها، حوله، روتختي، کلاه و روسري را هم با آب داغ شسته و اتو کنيد.لوازم شخصي از قبيل شانه، برس و سنجاق سر را نيز بايد به مدت 10 تا 20 دقيقه در آب داغ قرار دهيد.

شپش بدن: شپش بدن در درزهاي لباس زندگي مي کند و روي الياف پارچه تخمگذاري مي کند و فقط براي تغذيه به روي پوست مي آيد. در صورت ابتلا به شپش بدن، بيمار نيازي به درمان ندارد، فقط بايد لباسها و ملحفه بيمار را با آب گرم شست و سپس اتو کرد.

شپش عانه: در بزرگسالان باعث خارش در ناحيه زير شکم مي شود، ولي در کودکان ممکن است مژه ها و موي سر را نيز درگير کند.

نتيجه گيري:

مهمترين اقدام براي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي شايع در کودکان اين است که به کودک بياموزيد به طور مکرر و نيز به صورت درست و کامل دستهايش را بشويد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز