« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
آتش ِ بی‌امکاناتی در شمالِ جنوب
استان کهگیلویه‌وبویراحمد را که ٥٢ درصد از مساحتش پوشیده از جنگل است، می‌توان شمالِ جنوب نامید. این استان هشت درصد از جنگل‌های کشور و ٢٠ درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس را در خود جای داده است. با‌وجود‌این همین لحظه که شما در حال خواندن این گزارش هستید، دست‌کم چهار نقطه از جنگل‌های بلوط کهگیلویه‌وبویراحمد در حال سوختن در آتش است ..
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛شرق نوشت:آتش‌سوزی‌های بهارانه و تابستانه در جنگل‌های این استان غنی اما محروم، قصه دیروز و امروز نیست و سابقه‌ای همیشگی دارد. طبق اعلام فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد از ابتدای سال ٩٥ تا دیروز، «۵۸۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخته است» و هیچ بعید نیست در فاصله دیروز تا امروز چندین هکتار بر این میزان افزوده شده باشد.

صدرا محقق در این گزارش می نویسد :آن‌گونه که محمدرحیم‌ برزمند، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد اعلام کرده، فقط در تعطیلات عید فطر هم‌زمان چهار فقره آتش‌سوزی در استان کهگیلویه‌وبویراحمد رخ داد. این آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌های دنا، بویراحمد و باشت اتفاق افتادند. وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ٣٩ فقره آتش‌سوزی در استان اتفاق افتاده است، عنوان کرد: در سه‌ماهه نخست سال ٥٨٤ هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شد و این آتش‌سوزی‌ها حدود ٢٨‌ میلیارد ریال به جنگل‌ها و مراتع این استان خسارت وارد کرده است. در همین شرایط بخش‌های مهمی از جنگل‌های این استان، دو، سه روز گذشته را نیز در جهنم آتش بود؛ رویدادی که یکی از سایت‌های محلی درباره آن در گزارشی چنین نوشت: «جنگل‌های استان کهگیلویه‌وبویراحمد همچنان در آتش می‌سوزد و ستاد بحران استان در دل تابستان به خواب زمستانی فرو رفته است».
طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، در ٢٤ ساعت گذشته چهار آتش‌سوزی در جنگل‌های مناطق مختلف استان کهگیلویه‌وبویراحمد شامل بهره‌عنای شهرستان باشت، گردنه تیر احمد نرسیده به پراشکفت، روستای برآفتاب و مله باریک بابکان رخ داده که دو مورد روستای برآفتاب و مله باریک بابکان در حال مهارشدن است؛ ولی شعله‌های آتش در بهره‌عنای باشت و گردنه تیر احمد فوران کرده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه‌وبویراحمد با تأیید آتش‌سوزی در جنگل‌های مختلف این استان ظهر روز گذشته در‌این‌باره گفت: هم‌اکنون به همراه دیگر همکارانم در منطقه گردنه تیر احمد نرسیده به پراشکفت بویراحمد مشغول مهار آتش‌سوزی هستیم.

عزت‌الله بهشتی با بیان اینکه آتش‌سوزی بهره‌عنای شهرستان باشت شب گذشته مهار شد،گفت: آتش در جنگل‌های بهره‌عنا دوباره شعله‌ور شده و برای مهار آتش‌سوزی در این منطقه نیاز به بالگرد داریم.

او با تأکید بر اینکه مهار آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه‌وبویراحمد نیاز به همکاری ستاد بحران دارد و به‌تنهایی کاری از منابع طبیعی در این شرایط ساخته نیست، گفت: اعضای ستاد بحران فکری به حال جنگل‌های استان کنند؛ زیرا در حال نابود‌شدن است. بهشتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها خانم‌های همکار و چند مرد که توانایی لازم را نداشتند، در ادارات منابع طبیعی حضور دارند و بقیه همکاران بسیج شده‌اند تا در حد توان نسبت به مهار آتش‌سوزی اقدام کنند.

او با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان انجام نمی‌شود، گفت: مهم‌ترین بحران این استان آتش‌سوزی جنگل‌ها است؛ ولی هیچ اعتباری برای این مسئله اختصاص داده نشده است.

بهشتی گفت: در گذشته درباره مشکل آتش‌سوزی جنگل‌های این استان در ستاد بحران هشدار داده‌ بودم؛ ولی کسی توجهی نکرد و گفتند شما می‌خواهید راحت بخوابید و الان به اعضای ستاد بحران استان می‌گویم همکاران منابع طبیعی شب گذشته امکان خوابیدن در کنار آتش را نداشتند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه‌وبویراحمد خواستار تشکیل ستاد بحران استان به‌صورت اضطراری شد و تأکید کرد: برای مهار آتش‌سوزی بهره‌عنای باشت نیاز به بالگرد داریم. بخش دیگری از آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در مناطق مختلفی از این استان در شهرستان بویراحمد؛ منطقه حفاظت شده دنای شرقی (روستای ده برآفتاب)، منطقه تیراحمد پیراشکفت، دشت‌روم، دلی اولاد علی مؤمن، مله باریک بابکان و منطقه پاتاوه از شهرستان دنا و دره عنا از شهرستان باشت به وقوع پیوست. با این وضعیت هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور این استان جنگلی به منطقه‌ای سوخته و خالی از پوشش گیاهی بدل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: