« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
گذری بر زندگی یک نویسنده؛
مرحوم نورمحمد مجیدی ،تحصیلات خود را در لنده، بهبهان و اهواز گذراند. قبل از انقلاب در روستای تراب وسطی از توابع شهرستان کهگیلویه زندگی می‌کرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، نورمحمد مجیدی کرایی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در روستای لنده (شهرلنده مرکز امروزی شهرستان لنده) در استان کهگیلویه و بویراحمد چشم به جهان گشود. پدرش کربلایی احمد مجیدی کرایی از بزرگان و کلانتران ایل طیبی و همچنین ایل باستانی کرایی و مادرش نیز فرزند محمدشفیع خان از کلانتران ایل طیبی بوده است.

تحصیلات خود را در لنده، بهبهان و اهواز گذراند. قبل از انقلاب در روستای تراب وسطی از توابع شهرستان کهگیلویه زندگی می‌کرد.در کنار شغل کشاورزی و باغداری به ساماندهی و ‌مدیریت ایل و تبار و شرکت مؤثر در فعالیت‌های اجتماعی منطقه مشغول بود. روح تحقیق و تفحص در مورد منطقه و اوضاع اجتماعی و تاریخی آن، وی را بر آن داشت تا در کنار فعالیت‌های روزمره به تفکر و بررسی در مورد تاریخ و جغرافیای منطقه بپردازد. درهمان زمان مقدمات تدوین و نگارش کتاب تاریخ و جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد را آغاز کرد. می‌توان گفت که مرحله اول زندگی‌اش در این جا به اتمام رسید.

تحولات اجتماعی ایجاد شده بعد از انقلاب اسلامی، محرومیت وکمبود امکانات فرهنگی، علمی و تحقیقی در منطقه و عشق به مطالعه و تحقیق، باعث شد که به شهر شیراز مرکز استان فارس مهاجرت و مرحله دوم زندگیش آغاز شد. این مهاجرت یک نقطه عطف تاریخی در زندگی وی، به‌خصوص از نظر علمی بود. در شهر شیراز با دختر یکی از کلانتران ایل جاوید ممسنی که خانواده‌ای بزرگ و فرهنگی بود، ازدواج کرد. این ازدواج دوم او بود .
نورمحمد مجیدی‌کرایی به سرعت با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط برقرار کرد تا زمینه تحقق آرزوی دیرینه‌اش که همانا مطالعه، تحقیق و تالیف بود را فراهم کند. در این مرحله با حمایت خانواده شروع به تحقیق و مطالعه کرد و اولین کتاب خود با عنوان « تاریخ و جغرافیای کهگیلویه وبویراحمد» را تالیف و چاپ کرد .
تالیف این کتاب و استقبال بی نظیر فرهنگ دوستان و مردم استان کهگیلویه وبویراحمد، باعث ایجاد انگیزه برای ادامه راه و گام نهادن در مسیر تحقق آرزوهایش شد.

مجیدی کرایی، بیش از چهل سال از زندگی خود را وقف تحقیق، مطالعه و تالیف کرد. او مورخ، نویسنده و شاعری خستگی ناپذیر و به تعبیری عاشق کارش بود. حاصل عمرش تالیف بیش از ۱۶ عنوان کتاب در زمینه تاریخ ایران، تاریخ کهگیلویه و بویراحمد، تاریخ ممسنی، تاریخ بهبهان و … بوده است. البته تعداد آثار، کتاب‌ها و تالیفات زنده یاد بیش از اینها بوده است. برخی از آثار ایشان هنوز به چاپ نرسیده و این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی ایشان تا لحظه وداع با دنیای فانی بوده است.
در سال ۱۳۹۳ پس از بازگشت از یک سفر تحقیقی و مطالعه میدانی از شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه ، در شهر شیراز دچار حادثه و ضربه مغزی و در بیمارستان‌های شیراز و یاسوج بستری شد. وی چندین ماه در شهر دهدشت‌، مرکز شهرستان کهگیلویه، از استان کهگیلویه و بویراحمد در بستر بیماری بود. سرانجام در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فرو بست. آرامگاه وی در آرامستان جدید شهر دهدشت (قطعه هنرمندان و نام‌آوران) است.

منبع/ایکنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: