« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
قابل توجه مسولان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان؛
کوه حاتم و تلرش از نظر تنوع زیستی جانوری دارای 101 گونه پرنده که 10 گونه آنان در سطح جهان در لیست پرندگان حفاظتی قرار دارند،17 گونه پستاندار، 23گونه خزنده می باشد که می طلبد در اسرع وقت به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردد.
 پایگاه خبری آوای رودکوف:کوههای حاتم و تلرش طی آگهی صفحه 32 روزنامه رسمی شماره 20404 مورخ 94/1/5 از طرف محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع  اعلام گردیده است.

 این منطقه چسبیده به منطقه حفاظت شده سولک و منطقه شکار ممنوع ماغر با مساحت نزدیک به 20 هزار هکتار ،خالی از سکنه دائمی، نیمه معتدل و خشک، دارای بیست آبشخور برای حیات وحش ، که بیش از 59 درصد آن دارای شیب بیش از بیست و هفت درصد می باشد(خاص حفاظت).

از نظر تنوع زیستی گیاهی در نیمه جنوبی و غربی آن بیش از 380 گونه گیاهی با 7 گونه گیاه نادر25 گونه گیاه اندمیک، شناخته شده است.

و از نظر تنوع زیستی جانوری، 101 گونه پرنده که 10 گونه آنان در سطح جهان در لیست پرندگان حفاظتی قرار دارند،17 گونه پستاندار، 23گونه خزنده ، حکایت از محیطی با تنوع زیستی مطلوب جهت اعلام منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده هست.

 تنوع ساختار زمین شناسی آن از ارتفاع 500 متر تا 2170 متر از سطح دریا، تنوع اقلیمی و آب و هوا بین این دو ارتفاع، محل امنی برای گرمازدگان خوزستان به ویژه در فصول گرم و خشک سال که دامنه تخریب زیاد می شود، می‌طلبد که رسما از آن حفاظت شود. چون از بهترین اکوسیستم های طبیعی بین دو استان کهگلویه و بویر احمد و استان  خوزستان می باشد و به دلیل موقعیت طبیعی جغرافیائی آن و کوه بلند2200متری حاتم و همچنین پوشش گیاهی نیمه متراکم از جنگلهای بلوط و حیات وحش آن به ویژه در ارتفاعات که زیستگاه پلنگ ایرانی است نیاز به حفاظت از منطقه و آموزش مردم بومی دارد.

ضمنا قرارگرفتن این کوه با عظمت در بین سه شهر لنده در کهگیلویه و بویراحمد ، تشان در استان خوزستان  و بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد  باعث شده که مسئولین هیچ شهرستانی تاکنون نسبت به آن احساس مسئولیت مطلق نکنند و تخریب آن زیاد شود.

 رضا فاطمی مطلق، کارشناس ارشد محیط زیست
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: