« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کارگاه آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر در راستای اجرای برنامه های هفته" ترویج تغذیه با شیر مادر"(10لغایت 16مردادماه) درسالن اجتماعات مرکز بهداشت کهگیلویه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛در این کارگاه که کاردان ها و کارشناسان بهداشت خانواده،ماماها و مراقبین سلامت مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی این شهرستان حضور داشتند،کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت کهگیلویه ضمن تاکید بر مزایای شیردهی برای مادر و همچنین مزایای شیر مادر برای شیرخوار بیان داشت:اندام مادران شیرده به واسطه مصرف شدن تدریجی مقدار چربی که در دوران بارداری در بدن آنان ذخیره شده ، زودتر به حالت عادی ووزن قبل از بارداری خود برمیگردد و در نتیجه چاقی در آنان کمتر است .

عصمت نبوی ادامه داد:به دلیل ترشح هورمون مخصوصی در مادران شیرده ، آنان از امنیت خاطر و شادابی بیشتری برخوردار بوده و کمتر افسرده می شوند لذا تغذیه با شیر مادر منجر به ایجاد رابطه عاطفی مستحکم و دوطرفه بین مادرو فرزند می گردد .

وی تغذیه با شیر مادر را سبب رشد مطلوب و بقاء کودک دانست و افزود: شیر روزهای اول (کلستروم آغوز یا ماک)بسیار مغذی و حاوی مواد مفیدی برای مقابله در برابر بیماری هاست که اولین واکسن کودک محسوب می شود .

نبوی در این زمینه تصریح کرد:شیر مادر نیازهای غذایی شیرخواران را در 6ماه اول تامین می کند و شیرخوار حتی به آب هم نیاز ندارد و حتی تغذیه با شیر مادر از بروز آسم ،اگزما و آلرژی و بسیاری از بیماریهای دیگر می کاهد و احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالی را کاهش می دهد.

کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت کهگیلویه،ضمن اشاره به برخی نکات برجسته شیر مادر افزود:شیر مادر در ابتدای هر وعده آبکی به نظر می رسد اما به تدریج که شیرخوار به مکیدن ادامه می دهد شیر ترشح شده دارای چربی بیش از سه برابر شیر اول می شود که غنی از انرژی و سفید رنگ است و به سیر شدن شیرخوار و وزن گیری او کمک می کند.

وی ادامه داد:نوزادان نارس می توانند با شیر مادر تغذیه شوند و حتی قبل از آنکه بتوانند مستقیم از پستان تغذیه شوند،شیر مادر را می توان مستقیم در دهان شیرخوار دوشید و یا دوشیده شده را بوسیله قاشق فنجان یا لوله معده به آنها داد.

نبوی در پایان اختلال در پیوند عاطفی مادر و کودک ،ابتلای بیشتر به اسهال و اسهال پایدار،ابتلای بیشتر به عفونت های تنفسی ،سوء تغذیه و کمبود ویتامین آ،احتمال حاملگی زودرس مادر و افزایش خطر کم خونی ،سرطان پستان و تخمدان در مادر را از خطرات تغذیه با شیر مصنوعی برشمرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: