« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
یک پژوهشگر هندی گفت: بین سه تا پنج درصد مردم هند یعنی بین 35 تا 40 میلیون نفر پیرو مذهب تشیع هستند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از فارس ، سید علی عباس رضوی ظهر امروز در کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی با اشاره به شیعیان هند اظهار کرد: در کشور هندوستان ادیان و مذاهب فراوانی وجود دارد و 18 تا 20 درصد جمعیت این کشوز مسلمانان هستند که جمعیتی حدود 200 میلیونی را دارند، همچنین 3 تا 5 درصد جمعیت هندوستان شیعیان هستند که جمعیتی بین 35 تا 40 میلیون را دارند.

این پژوهشگر هندی ادامه داد: ایالت اوتارپرادش یکی از ایالت‌های بزرگ هند است و شهر لکهنو مرکز این ایالت به عنوان پایتخت مسلمانان هند شناخته می‌شود. ایالت اوتارپرادش از گذشته محل رفت و آمد مسلمانان بود و این ایالت شاهد برپایی حکومت‌های شیعی بود.

وی افزود: به علت آب و هوای خوب ایالت اوتارپرادش علمای زیادی از مناطق مختلف به این ایالت مهاجرت کردند و بیشترین جمعیت شیعیان هند در ایالت اوتارپرادش زندگی می‌کنند. در این ایالت مساجد، حسینیه‌ها، کتابخانه‌ها و حوزه‌های عملیه بزرگ و متعددی وجود دارد. ایالت اوتارپرادش زادگاه علمای بزرگی شیعی بوده که آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور نقش بزرگی ایفا کردند.

رضوی با اشاره به سابقه شیعیان هند گفت: شیعیان هندوستان در ارتقای فرهنگ و تمدن این کشور نقش بزرگی را ایفا کردند و ما در قرن 15 تا 19 میلادی در مناطقی از هند شاهد برپایی حکومت‌های شیعی بودیم که این حکومت‌ها در ترویج مذهب اهل بیت(ع) در هند نقش بزرگی ایفا کردند.

این پژوهشگر هندی ادامه داد: حکومت‌های شیعی در هند همچون خاندان شرفی و پادشاهان عادلشاهی وجود داشت که این حکومت‌ها خدمات بزرگی را همچون ساختن مساجد و وقف زمین‌ها برای این مساجد را داشتند. حکومت‌های شیعی هند، مناطق بسیاری را در این کشور آباد کردند و نام‌های شیعی همچون حیدرآباد را بر روی این مناطق گذاشتند.

وی افزود: در دوره حکومت‌های شیعی، ساختمان‌ها طبق معماری اسلامی در مناطقی از هند ساخته شد، این حکومت‌ها با حمایت از علمای شیعی، از بناکردن مدارس پشتیبانی می‌کردند. در دوره حکومت‌های شیعی در هند، زبان فارسی، عربی و فرهنگ عزاداری در هند ترویج کرد. هم اکنون هم در هند، روز عاشورا تعطیلی عمومی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: