« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
دبیرکل جمعیت خدمت‌گذاران انقلاب اسلامی در آستانه سفر دولت به کهگیلویه و بویراحمد سه پیشنهاد راهبردی ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، سفر رئیس جمهور و هیأت دولت آن گونه که مسؤولان استانی گفته‌اند در اوایل هفته آینده به کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.

با توجه به سفر دولت تدبیر و امید گفت‌وگویی با احمد خورشیدی‌آزاد دبیرکل جمعیت خدمت‌گزاران انقلاب اسلامی و از فرزندان این استان به مناسبت سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم.

با توجه به سفر قریب‌الوقوع دولت و رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه شما همواره نظراتی راجع به توسعه استان داشته‌اید برای این سفر چه پیشنهادی برای بهبودی و پیشرفت استان مد نظر دارید؟

در ابتدا سفر ریاست محترم جمهور را به استان کهگیلویه و بویراحمد خیر مقدم عرض می‌کنم و این سفر را فرصت خوبی می‌دانم که نخبگان و مردم و مدیران می‌توانند نظرات کارشناسانه خود را پیرامون پیشرفت کشور در قالب طرح‌های قابل اجرا مطرح کنند زیرا استان ما مزیت‌های مطلوب اقتصادی دارد که اگر به آن توجه شود نه تنها پیشرفت استان بلکه به توسعه کشور نیز می‌تواند کمک قابل توجه‌ای کند.

چه مزیت‌هایی مد نظر بوده و چه پیشنهادهایی را می‌توان طرح کرد؟

 اولین مزیت استان ما قبل از نفت و گاز مزیت جنگل بلوط است، بلوط اصیل‌ترین درخت دنیا نام گرفته که کشورهای دارنده آن بیشترین ثروت را از آن کسب می‌کنند مانند ترکیه و کانادا و آمریکا و همین بلوط یکی از عوامل اصلی تبدیل شدن ترکیه فقیر در 20 سال پیش به قطب نو ظهور اقتصادی گردید و می‌دانیم که در تاریخ جدید آن کشور از طریق فرآوری تنه درخت بلوط توانسته صنعت چوب و مبلمان دنیا را تصرف کند و با فرآوری میوه بلوط چند ده فرآورده را تولید کرده و توانسته ایجاد ثروت کند.

کارشناسان جنگل ارزش افزوده محصولات جنگلی را یک به ده بیشتر مطرح می‌کنند و می‌دانیم که ترکیه اولین دارنده جنگل بلوط دنیا و ایران دومین است و ما می‌توانیم بخاطر وجود جنگل بلوط در استان کهکیلویه و بویراحمد این استان را قطب فرآورده‌های چوبی ایران قرار دهیم و از طریق برداشت و کاشت و تبدیل چوب بلوط به نئوپان و پارکت و روکش‌های گوناگون چوبی و مبلمان و ساخت خانه‌های چوبی ضمن ایجاد ثروت تولید اشتغال نیز داشته باشیم.

بلوط و جنگل‌های آن چه مزایای دیگری برای استان در توسعه می‌تواند داشته باشد؟

هم اکنون قیمت هر کیلو بلوط چینی در بازار تهران 18 هزار تومان است همین بلوطی که هر ساله میلیون‌ها تن آن پای درختان بلوط این استان ریخته شده و به علت عدم استفاده پوسیده شده و از بین می‌رود.

وضعیت بهره‌وری از جنگل بلوط را در آمریکا و کانادا سرچ می‌کردم و می‌دیدم که بیش از 110 نوع طرح از بلوط عملیاتی شده که توریسم یکی از آنان بود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم رئیس‌جمهور محترم دستور دهند برای استفاده از نعمت بزرگ بلوط در استان ما اتاق بلوط  راه‌اندازی گردد تا اولا پیرامون فرآوری آن پژوهش و تحقیق وسیعی انجام گیرد و همه فرآورده آن اعم از میوه و تنه و برگ آن کشف شود گرچه می توان از تجربه بین المللی نیز سود برد و ثانیا نظریه‌های تولید شده تبدیل به طرح اجرایی گردد و ثالثا از هر طرح چندین کارگاه و کارخانه و پروژه ثروت‌زا و اشتغالزا به وجود آید و شک نکنیم بلوط مزیت اول استان است نه نفت و گاز، گرچه چندین استان کشور از جمله فارس و لرستان و ایلام هم از جنگل بلوط برخوردار هستند و این پیشنهاد می‌تواند منطقه‌ای و ملی نیز قلمداد شود.

اما پیشنهاد دوم شما چیست؟

پیشنهاد من این است که هر ساله 10 درصد و فقط 10 درصد از نفت گچساران را از خط فروش خارج و به فرآورده اختصاص داده شود به عنوان مثال فرآورده‌ای مانند ان‌.جی‌.ال که کارخانه آن در زمان گذشته در گچساران ایجاد شد و جای اصلاح و گسترش دارد و بر حسب اطلاع قیمت هر بشکه آن نیز 4 تا 5 برابر نفت خام است و محل جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نیز دارد و منظور من روی یک فرآورده خاص نیست زیرا نفت دارای فرآورده‌های زیادی است و تولید فرآورده نفت به جهت ارزش افزوده چند برابری با استقبال سرمایه‌گذاری خوبی نیز روبه‌رو خواهد شد گر چه سرمایه‌گذار داخلی نیز از طریق کنسرسیوم قابل پیگیری است و با یک حساب ساده می‌توان فهمید که در این صورت درآمدی نه چندان کمتر از درآمد نفت کل کشور را می‌توان ایجاد کرد.

بخش کشاورزی چه استعدادهایی دارد؟

 حرف من در خصوص عسل اصیل استان است که در صورت توجه کارشناسانه به آن می‌تواند به مرکز بزرگ عسل کشور تبدیل شود یعنی تولید عسل طبی و خوراکی و با کاربری‌های مختلف که با حل مشکل مارکتینگ آن (بازاریابی و صادرات) می‌توان ثروت و اشتغال بسیار خوبی از آن تولید کرد. فعلا به این سه مورد بسنده می‌کنم وگرنه گیاهان دارویی استان هم مزیت دیگری است که می‌توان آن را نیز در دستور کار قرار داد و تاکید می‌کنم منظور من یک فرآیند پژوهشی و تحقیقی و علمی و عملی است نه شکل مرسوم و ناکارآمد آن یعنی فرآیند پژوهشکده و اندیشکده و کارگاه و کارخانه نه یک کار بدون پشتوانه علمی.

امیدوارم مردم نجیب استانم همواره در مسیر پیشرفت و تعالی قرار بگیرند و روزی برسد که استان ما و همه استان‌های ایران عزیز بدون فقیر و بدون بیکار باشد یعنی آرزویی که با توجه به مزیت‌های استانها و شهرها و روستاهای ما شدنی است همانگونه که کشورهای به فقر کشیده شده بعد از جنگ جهانی توانستند به توسعه یافتگی برسند.

 به خوب موضوعی اشاره کردید و اینکه گفتید کشورهای فقیر توانستند به کشورهای پیشرفته تبدیل شوند لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

 بله واقعیت دارد که کشورهای توسعه یافته فعلی دنیا در چند دهه قبل اوضاعی به مراتب بدتر از ما داشتند به عنوان مثال آلمان در جنگ‌های جهانی به ویرانه مبدل شد و وضعیت اقتصادی آن چنان وخیم شد و ارزش پول ملی آلمان کاهش یافت که قیمت بلیط اتوبوس شهری دو میلیارد مارک و قیمت تمبر نامه یک میلیارد مارک شد که اینها هم اکنون در موزه برلین وجود دارد به این اعداد نگاه کنید ببینید این قیمت‌ها مربوط به 70 سال قبل است اما همین آلمان الان دومین قدرت صنعتی جهان و اولین قدرت خودرویی دنیاست.

همین ترکیه تا 20 سال قبل بدهکارترین کشور دنیا و کشوری به شدت فقیر بود که به جز ذغال سنگ چیزی نداشت اما چه شد که الان قدرت اول اقتصادی منطقه جنوب غرب آسیا و قدرت نوظهور اقتصادی جهان شده است و یا برزیل که یک روزی تا نام آن را می‌بردی فقط پله و قهوه و آمازون یادمان می‌آمد و کشوری فقیر در آمریکای لاتین که تورمش 5 هزار درصد بود اما الان پیشرفته است و مالزی که مردمش روزی آرزو داشتند مانند ایران بشوند و به همین دلیل اسم بزرگترین خیابان کوالالامپور را به نام تهران گذاشته بودند اما هم اکنون درآمد روغن خرمایش 2/5 برابر نفت ماست و بقیه کشورهای توسعه یافته نیز بدتر از ما بود اما چه کردند.

دلیل اصلی پیشرفتشان چه بود؟

باید بگویم آنها دو  کار انجام دادند اول اینکه تولید داخلی‌شان را تقویت کردند و دوم اینکه با مفاسد مالی مدیرانشان بطور جدی مقابله کردند و این همان راهی است که ما ایرانی‌ها هم باید برویم این است و جز این نیست تا از دست فقر و بیکاری خلاص شویم.
------------------
گفت‌و‌گو از: علی‌مراد کاظم‌پور/فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: