« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
محقق ایرانی با اشاره به روند پروژه تحقیقاتی واکسن ضدسرطان در کشور گفت: تحقیقات در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده ولی حمایت‌های مالی کمی از این طرح شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، حجت‌الله ربانی در بازدید از خبرگزاری فارس در جمع خبرنگاران در ارتباط با ایده تولید واکسن ضدسرطان، اظهار داشت: ایده اصلی طرح تولید واکسن سرطان 15 سال پیش آغاز شد و این مسأله زمانی شکل گرفت که تفسیر جدیدی از سرطان را ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه برای ما جای سؤال داشت که چرا انسان با پیشرفت تکنولوژی علیرغم اینکه سفینه به ماه می‌فرستد هنوز نمی‌توانند سرطان را درمان کنند، گفت: ما سرطان را بیماری نمی‌دانیم بلکه نوعی پایان زندگی است که اگر فرد به طور مثال در اثر عفونت ریوی، سکته، سنگ کلیه، مشکلات قلبی و عروقی فوت نکند در نهایت سرطان ممکن است علت مرگ آن باشد.

این محقق ایرانی ادامه داد: این مسأله مخصوص انسان نیست و حیوانات نیز دچار سرطان می‌شوند و می‌توان گفت سرطان پایان زندگی همه موجودات پر سلولی به شمار می‌رود لذا بر همین اساس یک تئوری جدید را مطرح کردیم. همه ما در واقع سلول‌های زاینده سرطان را از بدو تولد داریم و این سلول‌ها زمانی رشد می‌کند که شرایط محیطی مناسب برای آنها ایجاد شود.

ربانی اضافه کرد: زمانی که سیگنال کافی به سلول‌های سرطانی بنیادی برسد این سلول‌ها رشد کرده و تعادل سلول‌های نرمال بنیادی و سرطانی بنیادی به هم می‌خورد لذا تومور ایجاد می‌شود و بر همین اساس ما از 12 سال پیش با همین تئوری پروژه ملی تولید واکسن ضدسرطان را آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: در زمانی آغاز این تئوری از وزارت بهداشت وقت درخواست حمایت‌های مالی کردیم و آنها جواب دادند پول نداریم. تمام مدارک در این زمینه موجود است، چندین بار به مسئولان نامه نوشتیم و برخی به ما جواب دادند که این طرح خیلی جدید است و نمی‌توانیم حمایت کنیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ما 12 سال پیش کار خود را آغاز و نسبت به تهیه این واکسن اقدام کردیم ولی هدف نهایی ما عملیاتی شدن تولید واکسن برای انسان است که البته باید بی‌خطر بودن و مؤثر بودنش اثبات شود.

وی اضافه کرد: موضوع بی‌خطر بودن این واکسن برای انسان مسأله‌ای زمان‌بر است و حداقل 10 سال به طول می‌انجامد که ثابت شود عوارض جانبی ندارد و یا بیماری جدیدی بر اثر تزریق این واکسن ایجاد نمی‌شود.

ربانی تصریح کرد: این واکسن در نمونه‌های حیوانی انجام شده و نتیجه‌بخش بوده است به طوری که از 12 واکسن که طی 9 ماه گذشته کار کرده‌ایم در 7 مورد سبب بهبودی صد درصد همه حیوانات شده و در 3 مورد به صورت 50 درصدی عمل کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه برای درمان سرطان فقط تومور را از بین برده و به موضوع سلول‌های زاینده سرطان توجه نمی‌شود،‌ گفت: برای همین پس از مدتی سرطان عود کرده و در بدن مشکل‌ساز می‌شود لذا باید ریشه سرطان را نابود کرد و زاینده سلول‌های سرطانی را بسوزانیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متأسفانه هیچ کسی تاکنون از این طرح حمایت نکرده و برخی از هزینه‌های طرح را خودم متحمل شدم، حدود 12 سال پیش برای این طرح 4 میلیارد تومان از مسئولان وزارت بهداشت پول درخواست کردیم که تنها پس از 3 ماه توانستیم 400 میلیون تومان دریافت کنیم و این بودجه تنها برای 10 درصد پروژه کفایت می‌کرد.

ربانی با تأکید بر اینکه حمایت‌های جدی برای اجرایی شدن طرح تولید واکسن ضدسرطان در کشور لازم است، خاطرنشان کرد: موضوع کمک‌های مردمی نیز باید در این زمینه نهادینه شود و مردم کمک‌های بیشتری به امر تحقیقات اختصاص دهند.

وی در پایان گفت: ایران در کمربند ابتلا به سرطان قرار داشته و باید اقدامات لازم جهت پیشگیری از این بیماری و حمایت از طرح تولید واکسن ضدسرطان مورد توجه قرار گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: