« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور؛
معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه باید نگرش به روستاها تغییر کند، گفت: تا در نگاه به روستا تغییر ایجاد نشود، امکان توسعه وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبر ی آوای رودکوف ؛ سیدابوالفضل رضوی در نشست فرمانداران و مدیران اجرایی استان خوزستان با بیان اینکه متاسفانه حضور ما در خوزستان نسبت به استانهای دیگر کمرنگ بوده و امیدواریم با این جلسه جبران و شتاب گیرد، اظهار کرد: باید به مردم صبور، فهیم و شکور خوزستان تبریک گفت. امروز در بازدید از روستاهای سیل زده علیرغم آنکه زندگی مردم تحت تاثیر سیل قرار گرفته بود ولی حضور مسئولان برای آنها به نحوی بود که انگار همه چیز را فراموش کرده بودند و با مراسم خاصی استقبال کردند. این نشان می دهد که این مردم بسیار بزرگوارند اما متأسفانه ما حق آنها را ادا نکرده ایم.

وی افزود: چرا وضعیت روستاییان خوزستان باید این چنین باشد؟ خوزستان که بر نعمت آب زندگی می کند، اما تنها 60 درصد روستاییان این استان از آب مصرفی مناسبی برخوردار هستند.

معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور با بیان اینکه روستاییان از درآمد کافی برای زندگی و نبود شغل مناسب برای جوانان تحصیلکرده رنج می برند، تصریح کرد: 60 درصد روستاهای کشور این مشکل را دارند و یکی از عوامل مهم بروز مشکلات در روستاها همین مشکلات است.

رضوی ادامه داد: عامل دیگر مشکلات اصلی روستاییان کشور، تبعیض در ارایه خدمات بین روستاییان و شهرنشینان است. چرا باید فرزند یک خانواده روستایی نتواند رشته محبوب خود را به دلیل کمبود امکانات دنبال کند. از سویی دیگر آموزش به روستائیان باید در دستور کار تمام دستگاه ها به ویژه جهاد کشاورزی، فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد. اما متاسفانه آموزش در روستاها در سطح کشور توسط این دستگاه ها و آموزش پرورش انجام نمی شود.

وی با اشاره به کمبودهای آموزشی در مناطق روستایی عنوان کرد: در کنکور اخیر، تعداد زیادی از رتبه های برتر از تهران بودند؛ این به معنای آن است که عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد. آیا آموزش و پرورش نباید به عدالت آموزشی توجه کند یا باید روشهای آموزشی را همانند 50 سال گذشته در روستاها دنبال کند؟ این روشها باید تغییر پیدا کند.

معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور عدم ثبت اسناد منازل روستاییان را از دیگر مشکلات روستاییان دانست و عنوان کرد: اکنون برای بسیاری از منازل روستاییان سند وجود ندارد. اگر یک فرد روستایی منزل خود را بفروشد به مسائل مختلفی متهم می شود و در برخی موارد متأسفانه برخی دستگاه ها به دلیل نبود سند، ادعای مالکیت نیز می کنند.

وی افزود: از دیگر مشکلات در روستاهای کشور نبود اینترنت در مناطق روستایی است. امروز من شخصا اینترنت را در روستاها امتحان کردم؛ در تمام روستای بخش شعیبیه شوشتر، اینترنت وجود نداشت و در تمام مسیر روستاها تا اهواز فاقد اینترنت بودند اما در اهواز اینترنت بود. این به معنای این است که در ارائه خدمات در شهر نسبت به روستاها تفاوت وجود دارد.

رضوی ادامه داد: در سال 93 در بازدیدی که از استان خوزستان داشتم، شهردار اهواز جمعیت حاشیه نشینان را 350 هزار نفر اعلام کرده بود اما امروز مسئولان استان جمعیت حاشیه نشینان اهواز را 400 هزار نفر اعلام کردند. این به معنای آن است که روستانشینان به دلیل نبود امکانات و تبعیض در ارایه خدمات به اهواز مهاجرت کرده اند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل رنج روستاییان نظام برنامه ریزی کشور است، گفت: نظام برنامه ریزی کشور مرکزمحور و این یکی از عوامل رنج روستاییان است. پس از انقلاب، نظام برنامه ریزی کشور متحول نشد بلکه به سمت مرکزگرایی رفت؛ یکی از نیازهای روحی و روانی روستاییان، احترام و تکریم توسط مقامات محلی، منطقه ای و ملی است و این امر را از امروز می توانیم عملی کنیم.

معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه باید نگرش به روستاها تغییر کند، عنوان کرد: تا در نگاه به روستا تغییر ایجاد نشود، امکان توسعه وجود ندارد. روستا واحدی تولیدی، فرهنگی، کاربردی و ارزشی است. اگر این نگاه را قبول کنیم نگرش به یک واحد تولیدی متنوع است. بنابراین نگاه به واحد تولیدی تغییر پیدا می کند و به همین جهت لازم است که به توسعه روستایی توجه شود.

رضوی با اشاره به اینکه از فرهنگ بالای روستایی به دلیل عدم آشنایی با آن غفلت شده است، گفت: من یک روستازاده هستم و کارهای بسیاری را در روستا انجام داده ام و با درد روستاییان آشنایی دارم. فرهنگ بالایی در روستا وجود دارد اما به دلیل عدم آشنایی با روستاییان این فرهنگ ارزشمند نادیده گرفته شده است. فرهنگ تعاون و مشارکت از مهمترین شاخصه های روستاییان است اما متاسفانه به آن توجهی نشده است.

وی با اشاره به اینکه کمبودهای بسیاری که در بخش روستایی وجود دارد، اظهار کرد: 2000 میلیارد تومان در جهت آبرسانی به روستاها اختصاص داده شده است اما با توجه به حجم نیازها و تعداد بسیار روستاها این اعتبارات کافی نیست؛ همچنین از دیگر مشکلات و محرومیت های موجود در روستاها این است که 9 دهک روستایی در حاشیه ناامن غذایی قرار دارند. در دهک پایین جامعه روستایی میزان مصرف گوشت هر خانوار در سال تنها یک کیلو و 600 گرم است.

معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور گفت: بسیاری از محرومیت ها و کمبودها در روستاها را نمی توان مطرح کرد، زیرا ممکن است برخی رسانه ها به دلایل سیاسی آن را به عنوان توهین به جامعه روستایی مطرح کنند. متاسفانه اکنون به دولت دکتر روحانی بسیار حمله می کنند؛ ناراحتی آنها از این است که این دولت کارهای بزرگی انجام داده است. متاسفانه ما در دفاع از دولت نیز به خوبی عمل نمی کنیم. کسی پیدا نمی شود که بگوید آن افرادی که یارانه 250 هزار تومانی را مطرح می کنند، آیا می دانند بودجه کشور چقدر است؟ که اگر آن را هم حساب کنند باید تمام آن را یارانه دهند.

رضوی اضافه کرد: رهبر انقلاب فرمودند که تولید ثروت باید انجام شود، اما کسی نمی گوید که آیا تولید ثروت با دادن یارانه نقدی محقق می شود و یا با کار و تلاش؟ کسی نمی گوید که این حرف ها در مورد دادن یارانه های نقدی، مخالف نظر رهبری است اما بخش هایی از صحبت های رییس جمهور را پخش می کنند و می گویند که با رهبری تناقض دارد. در حالی که تاکید رهبری و مطالبات رهبری بر تولید کار، تولید علم و تولید ثروت است.

وی با بیان اینکه تاکید ما بر اجرای طرح های مشارکتی در روستاها است، گفت: این طرح امسال برای اولین بار در 37 روستا در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، مازندران، اجرا شده است.

معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور گفت: برای طرح های مشارکتی در روستا وام ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ در این طرح ها اگر 25 خانوار به صورت مشارکتی اقدام کنند، 40 درصد آورده روستاییان خواهد بود و 60 درصد وام اعطا می شود و اگر تعداد خانوارها 50 باشد، 35 درصد آورده و 65 درصد وام و اگر 100 خانوار باشند 30 درصد آورده و 70 درصد وام و اگر 200 خانوار به بالا باشد، 20 درصد آورده و 80 درصد وام اهدا خواهد شد. همچنین برای هر 25 خانوار 750 میلیون تومان و هر 50 خانوار 2 میلیارد تومان، هر 100 خانوار 3 میلیارد تومان، و از 200 خانوار به بالا میزان وام نیز افزایش پیدا می کند.

رضوی اضافه کرد: کارمزد این وام سه درصد خواهد بود و در 6 ماه نخست تا دو سال امکان عدم پرداخت اقساط آن وجود دارد و بازپرداخت آن سه تا پنج سال است. همچنین این وام در مناطق مرزی بدون سود است. علاوه بر آن با سپاه پاسداران نیز تفاهم نامه ای منعقد شده است که در استان های مرزی، سپاه به خصوص کمک کند و پول آورده را خود به عنوان قرض الحسنه به جای مردم پرداخت کند.

وی با بیان اینکه لازم است دستگاه‌های اجرایی تسهیلات اداری در ارایه این وام ها به روستاییان را فراهم کنند، عنوان کرد: فرمانداران و بخشداران باید تلاش کنند که مردم را در این خصوص توجیه کنند و دستگاه‌های مرتبط ازجمله جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوزهای فعالیت را صادر کند. همچنین جهت تسهیل اداری وثیقه الزام سند ملکی نیست، بلکه کارت یارانه خانوار می‌تواند وثیقه این وام باشد. البته این وثیقه به معنای آن نیست که کارت یارانه مصادره شود بلکه اگر در مهلت مشخص شده، پرداخت نشد از یارانه آن خانوار کسر می شود./پانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: