« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳
وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی تنها مختص کشور  ما نیست و بیشتر کشورهای دنیا با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند

اوای دنا- علی اکبر رحیم فر : وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی تنها مختص کشور  ما نیست و بیشتر کشورهای دنیا با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.بخش اعظم مشکلات قشر قابل توجهی از مردم مسایل اولیه و ضروری مانند شغل و معاش و ازدواج ، مسکن ، گرانی و بیکاری و... است.

بخش دیگری از مشکلات ،  مشکلات اخلاقی و فرهنگی است. مشکلات در حوزه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و ...  زیاد است این مشکلات در بین قشرها هم متفاوت است وهم شدت و ضعف داشته دارد.
هر کسی که آمده نتوانسته این مشکلات را حل کند. هر چقدر هم که مقام معظم رهبری ابلاغیه دادند، سیاست های کلی برنامه پنجم دادند، ولی این مشکلات همچنان باقی است.
فشارهای سیاسی داخلی وخارجی نیز بی تاثیر نبوده درنتیجه همین فشارها آیت الله رفسنجانی در دوره دوم ریاست جمهوری خود – تحت فشار – مجبور به تغییر سیاست های اقتصادی خود شد و آقای سید محمد خاتمی نیز مجبور به عقب نشینی تئوریک و عملی در دوره ریاست جمهوری خود شد.آقای احمدی نژاد دچار چالش های سیاسی و اقتصادی شده.

البته تحریم ها و فشارها عامل اصلی بروز چنین مشکلاتی نبوده و علت اصلی وجود مشکلات عملکردهاي نامطلوب و نظارت‌هاي انجام نگرفته برعملکرد اشخاص و مدیریت ضعیف اجرایی در کشور است. اگر ما مشکلات اقتصادي موجود در کشور را بدون توجه به وضعيت موجود سياسي و مديريتي کشور در يک کفه ترازو قرار دهيم و در کفه ديگر منابع، امکانات، زيرساخت‌ها، تجارب و يافته‌هاي مادي و معنوي و همچنين توان بالقوه مديريتي کشور را قرار دهيم خواهيم ديد که کفه مشکلات و نداشته‌هايمان خيلي سبک‌تر از کفه داشته‌هايمان است.

اگر بخواهیم صرفا تحریم ها را علت اصلی مشکلات بدانیم نه تنها مشکلات اقتصادي ما حل نمي‌شود که وضعيت بدتر هم خواهد شد.از راه های برون رفت از مشکلات فعلی کشور تدبير، عقلانيت، استفاده از خردجمعي و تجربه‌هاي كارشناسانه و پرهيز از خودمحوري است.

بررسی همه‌ جانبه راهبردها، سیاستگذاری‌ ها و توصیه‌ های مهم اقتصادی و اجتماعی رهبر حکیم انقلاب، نقشه راه جامعی برای پیشرفت همه‌ جانبه و برون‌ رفت از مشکلات کنونی برای مسئولان و مردم است.

تلاش مسئولین و فراهم آوردن زمینه برای رشد اقتصادی توسط بخش‌های مختلف حاکمیت واستفاده از ظرفیت‌های عمومی کشور و همه مردم و نخبگان برای حل مشکلات فعلی کشور ضرورت دارد و می تواند کارساز باشد.

رهبر معظم انقلاب کلید حل مشکلات کشور را توجه به تولید ملی می‌دانند و آن را راه حل کلان و زیربنایی اغلب معضلات کشور در حوزه اقتصاد می دانند.

بر این اساس رهبر معظم انقلاب راهکار عمومی حل مشکلات کشور را توجه راهبردی به تولید ملی معرفی می‌ کنند و با توجه به اینکه بخشی از تحقق حمایت از تولید ملی در گرو توجه عمومی مردم به مصرف ملی است، تغییر الگوی مصرف را با توجه به سبک زندگی مؤمنانه به عنوان یک راهبرد معرفی می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی را تنها راه ادامه روند پیشرفت کشور دانستنه اند و استفاده از همه ظرفیتهای بخشهای دولتی و غیردولتی، اهتمام جدی به حل مشکلات معیشتی مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از تولید ملی و مبارزه با اسراف را از لوازم اقتصاد مقاومتی می دانند.

اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی و مقاومت اقتصادی به کلی تفاوت دارد، ویژگی اقتصاد مقاومتی، تبدیل تهدید به فرصت، هموار کردن مسیر رشد، مردمی کردن اقتصاد و پایداری شرایط اقتصادی است.

به عبارتی دیگراقتصاد مقاومتی به معنای دفاع از حقوق مستضعفان است.در نتیجه تمسک جستن به رهنمودها واجرای راهکارهای مقام معظم رهبری کشور را از بحرانی ترشدن مشکلات نجات خواهد داد و هرگونه خود محوری وپافشاری بر سیاستهای چالش برانگیز راه را برای بحرانی تر شدن مشکلات فعلی کشور هموار خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین