« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
یاداشت-صادق سیناپور
بدون شک اعطای تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد امام خمینی(ره)؛ نمونه بارزی از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در شهرستان لنده می باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف -صادق سیناپور: امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ی نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ی عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است.

بدیهی است اقتصاد مقاومتی بر پایه و اساس سرمایه‌ی معنوی افراد و جامعه استوار است. بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت شکننده است. مثال مهم اقتصادی در این زمینه، پرهیز از لقمه‌ی حرام است. لقمه‌ی حرام هر الگویی را که از شیوه‌ی زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی ارائه بدهید، بی‌استفاده و بی‌فایده می‌کند. کسی که شکمش از حرام پر باشد، پای هیچ مبارزه و مقاومتی حاضر نخواهد شد. لقمه‌ی حرام مانند یک ویروس کشنده و خطرناک است که ایمنی دستگاه تشخیص و عملکرد افراد را به‌کلی نابود می‌کند. لذا یکی از اهداف اساسی ما باید این باشد که مسیر لقمه‌های حرام و میزان آن را در اقتصاد کشورمان بررسی کنیم و سپس با کانون‌های آن به‌شدت مقابله نماییم.

اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. ضروری است كه مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری كنند. اگر ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاّق ایران اسلامی در عرصه‌ی اقتصادی فراهم كنیم، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.
اقتصاد مقاومتي راهکار ارزشمند و کارشناسی شده ای است که این روزها چرخ تولید را شتاب بخشی کرده و الگوي موفقی براي نجات اقتصاد كشور از تحريم ها و تهديدات اقتصادي دشمنان است.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ارکان سیاست اقتصاد مقاومتی که در ذیل به دو رکن آن اشاره خواهد شد به ارزش برنامه های کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان لنده در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی پی خواهیم برد.

الف) استفاده از همه‌‌ى ظرفيتهاى دولتى و مردمى
بخش خصوصى را بايد كمك كرد. اينكه ما «اقتصاد مقاومتى» را مطرح كرديم، خب، خود اقتصاد مقاومتى شرائطى دارد، اركانى دارد؛ يكى از بخش هايش همين تكيه‌‌ى به مردم است؛ همين سياستهاى اصل 44 با تأكيد و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بيشتر بايد دنبال شود؛ اين جزو كارهاى اساسى شماست. در بعضى از موارد، من از خود مسئولين كشور مي شنوم كه بخش خصوصى به خاطر كم ‌‌توانى‌‌اش جلو نمى‌‌آيد. خب، بايد فكرى بكنيد براى اينكه به بخش خصوصى توانبخشى بشود؛ حالا از طريق بانكهاست، از طريق قوانين لازم و مقرراتِ لازم است؛ از هر طريقى كه لازم است، كارى كنيد كه بخش خصوصى، بخش مردمى، فعال شود. بالاخره اقتصاد مقاومتى معنايش اين است كه ما يك اقتصادى داشته باشيم كه هم روند رو به رشد اقتصادى در كشور محفوظ بماند، هم آسيب‌‌پذيرى‌‌اش كاهش پيدا كند. يعنى وضع اقتصادى كشور و نظام اقتصادى جورى باشد كه در مقابل ترفندهاى دشمنان كه هميشگى و به شكلهاى مختلف خواهد بود، كمتر آسيب ببيند و اختلال پيدا كند. يكى از شرائطش، استفاده از همه‌‌ى ظرفيتهاى دولتى و مردمى است؛ هم از فكرها و انديشه‌‌ها و راهكارهائى كه صاحبنظران مي دهند، استفاده كنيد، هم از سرمايه‌‌ها استفاده شود. [مقام معظم رهبری]

با توجه به کاهش نرخ بیکاری در سطح شهرستان و افزایش جوانان تحصیل کرده جویای کار، کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان به عنوان رابط بین بخش دولتی و خصوصی وارد عرصه شده و با رایزنی هایی با بانک های عامل به عنوان بخش دولتی جهت پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به بخش خصوصی یا همان نیروی کار متخصص جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان قدم های موثری برداشته است.

ب) حمايت از توليد ملى
ركن ديگر اقتصاد مقاومتى، حمايت از توليد ملى است؛ صنعت و كشاورزى. خب، آمارهائى كه آقايان مي دهند، آمارهاى خوبى است؛ ليكن از آن طرف هم از داخل دولت، خود مسئولين به ما ميگويند كه بعضى كارخانه‌‌ها دچار مشكلند، اختلال دارند، در بعضى جاها تعطيلى صنايع وجود دارد - گزارشهاى گوناگونى به ما ميرسد، خود شما هم گزارش مي دهيد؛ يعنى من گزارشهاى ديگر هم دارم، اما اتكاء من به گزارشهاى ديگران نيست؛ گزارشهاى خود شما هم هست كه به دست ما مي رسد - خب، بايد اين را علاج كرد. اينها طبعاً ايجاد اشكال مي كند. اگر چنانچه همين بخش دوم قضيه-يعنى آن نيمه‌‌ى خالى ليوان– نمي بود، شما امروز از لحاظ رونق اقتصادى، وضع بهترى را در كشور ارائه مي كرديد و كمكهاى بيشترى به مردم مي شد. بالاخره حمايت از توليد ملى، آن بخشِ درونزاى اقتصاد ماست و به اين بايستى تكيه كرد. واحدهاى كوچك و متوسط را فعال كنيد. البته خوشبختانه واحدهاى بزرگ ما فعالند، خوبند و سوددهى‌‌شان هم خوب است، كارشان هم خوب است، اشتغالشان هم خوب است؛ عمده‌‌ى واحدهاى بزرگ ما وضعشان اينجور است- لذا همان طور كه گفتيد، محصول سيمانمان، محصول فولادمان، محصولات عمده‌‌ى اينجورى‌‌مان خوب است- ليكن بايد به فكر واحدهاى متوسط و كوچك باشيد؛ اينها خيلى مهم است، اينها در زندگى مردم تأثيرات مستقيم دارد. [مقام معظم رهبری]

با توجه به وجود رودخانه های روان و حاصلخیزی خاک شهرستان و جوانان تحصیل کرده و متخصص در بخش های مختلف کشاورزی و همچنین وجود چراگاه های بسیار با کیفیت جهت پرورش دام های سبک و سنگین، کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت تسهیلات به این دو حوزه از هیچ کوششی دریغ ننموده و از تولید بومی و ملی در سطح شهرستان حمایت نموده است.

تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد امام خمینی (ره) به مددجویان تحت حمایت خود و در بعضی مواقع به افراد کم بضاعتی که تحت حمایت نمی باشند پرداخت می شوند.

در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان لنده با تلاش و پشتکاری مضاعف تر از گذشته پا به عرصه اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی گذاشته و با آموزش افراد توانمند جامعه و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به جامعه هدف باعث رونق و توسعه اقتصادی و همچنین اجرای گوشه ای از سیاست اقتصاد مقاومتی نموده است. تا جایی که بیش از نیمی از طرح های اشتغالزایی خود را به حوزه تولید بومی اختصاص داده که در آن باعث ایجاد شغل در مشاغل دامداری و کشاورزی شده که با توجه به شرایط بومی و جغرافیایی منطقه میتوان گفت مهمترین و پررونق ترین مشاغل در سطح شهرستان می باشند.

نتیجه گیری

به طور کلی با توجه با همکاری مسئولین مرتبط ادارات و همه نیروهای متخصص جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان توسعه اقتصادی شهرستان را محقق نماییم. و با نظر به همکاری برخی از نهادها و ادارات از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین شعب بانک های موجود در شهرستان و همیاری سایر ادارات می توان راهی برای توسعه اقتصادی ایجاد نمود. لذا توصیه می شود ادارات نامبرده جهت تسهیل در پرداخت و پایین بودن نرخ تسهیلات اشتغالزایی تلاش مضاعف خود را ادامه داده تا از بی میلی جوانان در رفتن به سمت و سوی مشاغل آزاد و اشتغالزا جلوگیری شود.



صادق سیناپور
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی – مدیریت مالی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
1
با عرض سلام.این کمیته امداد کارش فقط پارتی بازیه وبه اقوام خودشون وام میدن وبقیه مردم قشر ضعیف اصلا اهمیت نمیدن.همش دروغ میگن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: