« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
گفتگویی با تورگردان جوان کهگیلویه و بویراحمدی؛
در گردشگری همه‌چیز مهم است. راهنمایان گردشگری نقششان از همه مهمتر است. گردشگران اغلب مقصد را از دریچه نگاه راهنما می‌بینند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج ؛ گردشگران چه داخلی و چه خارجی با ورود به مقصد نیازمند کسب اطلاع از ابعاد گوناگون مقصد نظیر جاذبه ها،مسیرها،فرهنگ و تاریخ و...می باشند.

در این میان نقش موثر و اساسی با افرادی است که اصطلاحا راهنمایان گردشگری یا تور لیدر خوانده می شوند واز جمله نیروهایی هستند که با گردشگران در ارتباط مستقیم بوده و بیشترین زمان را نسبت به سایر عوامل با آنها بسر می برند.

بر همین اساس و با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد و خصوصا شهرستانهای بویراحمد و دنا همه ساله میزبان جمع کثیری از گردشگران داخلی و حتی خارجی نیز می باشد گفت‌وگویی با سید حمید موسوی اصل تورگردان و راهنمای جوان اما مجرب استانمان که خود نیز کارشناس مدیریت جهانگردی و همچنین کارمند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است انجام داده‌ایم که ماحصل آن به شرح زیر می باشد :
 


وقتی شما میزبان هستید چه مسئولیتی در مقابل گردشگر دارید؟

راهنمای تور در مقابل گردشگران وظیفه و مسئولیت مهم و اساسی دارد، آن‌ها بازیگران اصلی در میزبانی از گردشگران هستند. راهنما قبل از ورود یک تور، وظیفه برنامه‌ریزی و هماهنگی در خصوص محل اقامت، وسیله نقلیه و مکان‌هایی که باید از آن‌ها بازدید شود را دارد. شاید در بدو ورود یک تور اولین فردی که به میزبانی گردشگران می‌رود و نخستین برخور‌د را با آن‌ها دارد راهنمای تور باشد. یک راهنمای حرفه‌ای با ظاهر شیک همراه با خوش‌رویی و مهارت بیان می‌تواند خیلی راحت و سریع با گردشگران ارتباط برقرار کند. راهنما باید آگاهی و آشنایی ویژه‌ای با خصوصیات فرهنگی، اجتماعی اقلیمی و همچنین قوانین و مقررات منطقه میزبان داشته باشد تا بتواند جوابگوی پرسش‌های متداول گردشگران باشد.

اما معتقدم مهمترین دغدغه و وظیفه‌ی راهنمای تور رعایت نکات ایمنی جهت حفظ جان گردشگران در طول برگزاری تور باشد.

آیا کار خاصی هست که همیشه مقید باشید برای مهمانانتان انجام بدهید؟

به‌منظور معرفی هر چه بیشتر و بهتر فرهنگ مردم استان، در زمان برگزاری تور با تهیه لباس محلی «آقا و خانم» از گردشگران خواسته‌ام که آن‌ها را ببینند، بپوشند و لمس کند و نیز آن‌ها را تشویق می‌کنم به گویش محلی استان سخن بگویند.



راهنما صرفاً زیبایی‌ها را نشان می‌دهد یا کار انتقال فرهنگ را نیز به عهده دارد و چطور این کار انجام می‌شود؟


راهنمایان سفیران فرهنگی مردمان خود هستند، آن‌ها در کنار معرفی جاذبه‌های طبیعی به بیان آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم آن منطقه می‌پردازند و شاید گفت مهمترین موضوع برای یک گردشگر آشنایی و آگاهی از فرهنگ مردم منطقه‌ای است که به آن ورود کرده و راهنمای گردشگری در معرفی فرهنگ مردم میزبان نقش مهمی را بازی می‌کند.

در همه مدتی که فعالیت داشتید گردشگران به چه دلیل استان را مقصد انتخاب کرده‌اند؟

در سال‌های اخیر کارهای زیادی در بحث معرفی استان صورت گرفت که باعث شد گردشگران زیادی کهگیلویه و بویراحمد را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند…طبیعت زیبا و بکر همراه با رسم و رسومات خاص مردم این سرزمین و قرار گرفتن در مسیر استان‌ها و شهرهای مهم کشور نظیر «شیراز، اصفهان و یزد» بیشترین دلیل انتخاب این سرزمین از طرف تورهای گردشگری است.



مسئولیت راهنما کی تمام می‌شود؟

با توجه به وظیفه‌ی راهنمای تور، مسئولیت وی قبل از ورود یک تور شروع و تا خروج آن ادامه دارد. گاهی پس از اتمام تور همچنان گردشگر با راهنما در ارتباط است و به دنبال تکمیل اطلاعاتی است که در سفر ممکن است از قلم افتاده باشد.

شما چه نگاهی به گردشگر دارید؟

متولیان گردشگری زمانی در کار خود موفق هستند که بدانند با ورود یک توریست و ارزی که با خود می‌آورد علاوه بر ایجاد چندین شغل مستقیم و غیره مستقیم باعث رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه می‌شود. همین توریست در زمان خروج خود علاوه بر تولیدات و محصولات خریداری‌شده، فرهنگ اصیل و غنی همراه با خاطرات به‌یادماندنی از نوع‌دوستی مردم آن منطقه را نیز به‌عنوان سوغات برای عزیزان و دوستان خود به ارمغان می‌برد.



با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوان در کهگیلویه و بویراحمد؛ چه تعداد راهنما تور در استان فعالیت می‌کنند؟

در خصوص راهنمایان گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد باید گفت، تعداد محدود و انگشت‌شماری به‌صورت حرفه‌ای و رسمی در این حوزه مشغول به کار و فعالیت هستند، البته کسانی بودند که در سال‌های گذشته در دوره‌های کوتاه‌مدت راهنمایان گردشگری شرکت و گواهی‌نامه‌های موردنظر را نیز کسب کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند به‌صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیتی داشته باشند و برخی از دلایل آن نیز به نداشتن روابط عمومی خوب و ارتباط قوی با دیگر فعالین عرصه گردشگری ازجمله مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، اماکن اقامتی و شرکت‌های خدماتی و همچنین نگاه آن‌ها به حرفه‌ی راهنمای تور به‌عنوان یک سرگرمی و تفریح در زمان و فصل خاص بر می‌گردد.

نقش دوره‌های آموزشی در این حرفه و اقداماتی که در این راستا در استان صورت گرفته چگونه است؟

در دنیای امروزی وجود افراد متخصص با تحصیلات و آموزش‌های مرتبط با شغل و فعالیتی که انجام می‌دهند می‌تواند باعث رشد و رونق آن حرفه شود.
در سال‌های گذشته اقداماتی از طرف ادارات و نهادهای دولتی در خصوص دوره‌های آموزشی برای فعالان حوزه گردشگری ازجمله راهنمایان گردشگری صورت گرفت؛ که می‌توان از رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه پیام نور و یا برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری در مراکز آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و همچنین مدیر فنی و راهنمای گردشگری از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نام برد، اما باز می‌طلبد بهتر و بیشتر در این خصوص برنامه‌ریزی و اقدام شود.



نقش زیرساخت‌های گردشگری در جذب توریست و وضعیت این زیرساخت‌ها در استان چگونه است؟

در بحث زیرساخت‌های گردشگری و وضعیت این زیرساخت‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد باید گفت؛ زیرساخت‌ها علاوه بر راه‌های ارتباطی، خدمات رفاهی، اقامتی و پذیرایی و حمل‌ونقل، شامل نیروهای ماهر و متخصص در مسئولیت‌های مختلف ازجمله مدیران و کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی، تور گردانان، مدیران اماکن اقامتی، تفریحی و خدماتی می‌شود. زیرساخت‌ها یکی از مهمترین و اساسی‌ترین موضوعات مرتبط با صنعت توریست در دنیاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با همه جاذبه‌های بکر و زیبایی که دارد می‌تواند از راه صنعت توریست بیشترین منفعت را برای مردمش به ارمغان آورد، اما متأسفانه به خاطر عدم زیرساخت‌های کافی و مناسب در حوزه گردشگری، نه‌تنها کمترین سود و منفعت را می‌برد، بلکه فرصت‌های زیادی را نیز از دست خواهد داد، زیرا زمان به نفع هیچ‌کس متوقف نخواهد شد.



نقش و جایگاه بخش خصوصی در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان را چگونه می‌بینید؟

مدتی است که تعدادی از علاقه‌مندان و فعالین بخش خصوصی در حوزه گردشگری به‌ویژه راهنمایان گردشگری با تلاش و هزینه‌های شخصی خود توانستند کارهای ارزشمندی انجام دهند.
ازجمله حضور و فعالیت در جشن راهنمایان گردشگری ایران در سال‌های گذشته در کرمان و مشهد، پیگیری و رایزنی با مسئولین بخش دولتی و خصوصی در بحث برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه گردشگری، حضور در جشنواره و برنامه‌های گردشگری استانی و کشوری و معرفی هر چه بیشتر و بهتر استان کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه‌ها، برگزاری تورهای تخصصی و آموزشی در سطح استان، ایجاد ارتباط با راهنمایان گردشگری کشوری و تعامل و همکاری با انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور، راه‌اندازی گروه کنوانسیون 2017 با حضور فعالین گردشگری در شبکه مجازی تلگرام است که نقش زیادی در انسجام و ارتباط و همکاری بخش خصوصی و مسئولین دولتی در حوزه گردشگری استان داشته است.



چرا کنوانسیون 2017 تا این حد مهم شده است؟

هدف از این گروه حضور پررنگ و فعال راهنمایان گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در جشن جهانی راهنمایان گردشگری که قرار است در بهمن‌ماه سال جاری به میزبانی کشور در تهران برگزار شود.

حضور راهنمایان گردشگری استان در جشن جهانی راهنمایان گردشگری می‌تواند نقش خوب و ارزشمندی در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان و همچنین باعث جذب توریست‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید زابلی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
درود بر جنابعالی که فعالانه در حوزه گردشگری تلاش میکنید . امیدوارم شاهد شکوفایی صنعت گردشگری در این استان باشیم و با جذب تورهای خارجی وداخلی در اقامتگاههای بومگردی می توان آداب و سنن مردم و روش زندگی گذشته را نشان داد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: