« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
به گزارش آوای رودکوف به نقل از  همشهری آنلاین،اسب‌ها نیز به گروه منتخبی از حیوانات پیوستند که می‌توانند از طریق اشاره به نماد‌هایی خاص با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.

دانشمندان گروهي از اسب‌ها را آموزش دادند تا در ازاي دريافت تكه‌اي هويج تخته‌اي را با پوزه خود لمس كنند تا با اين‌كار نشان دهند آيا علاقه‌اي به پوشيدن پوشش مخصوص اسب‌ها را دارند يا نه، و از آنجايي كه پاسخ اسب‌ها با شرايط جوي همخواني داشت، دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه اين پاسخ‌ها اتفاقي داده نشده‌اند.

تعداد ديگري از حيوانات از جمله ميمون‌ها و دلفين‌ها نيز مي‌توانند با اشاره كردن به اشيا مختلف اولويت‌هاي خود را بيان كنند. به گفته محققان موسسه دامپزشكي نروژ كه اين مطالعه را انجام داده‌اند، هدف يافتن راهي بوده‌است تا از اسب‌ها درباره علاقمندي‌شان براي پوشيدن پوشش مخصوص سوال كنند.

پوشيدن پوشش‌هاي مخصوص براي اسب‌ها در كشورهاي اسكانديناوي امري رايج است. مطالعه جديد ديدگاه دانشمندان را نسبت به قابليت شناختي اسب‌ها،‌نحوه تفكر آنها و آنچه اين موجودات توانايي يادگيري آن را دارند روشن‌تر ساخته‌است.

به گفته دانشمندان اسب‌ها معمولا موجودات چندان نابغه‌اي درنظر گرفته نمي‌شوند، اما اين تكنيك جديد نشان مي‌دهد با به كار گرفتن شيوه درست اين جانداران مي‌توانند با انسان ارتباط برقرار كرده و نظرات خود را شرح دهند و تصميماتيمنطقي اتخاذ كنند.

دانشمندان با همكاري يك مربي اسب توانستند به ۲۳ اسب از نژاد‌هاي مختلف آموزش دهند كه چگونه با انسان ارتباط برقرار كنند. ابتدا اسب‌ها آموزش ديدند كه به تخته نزديك شوند. پس از آن ياد گرفتند كه چگونه تفاوت ميان نماد‌هاي مختلف (خط افقي به معني به تن داشتن پوشش، خط عمودي به معني به تن نداشتن پوشش و فضاي خالي به معني هيچكدام) روي تخته را تشخيص دهند.

در پايان دوره آموزش، هر اسب مي‌توانست متناسب با دماي هوا به سمت نشانه درست رفته و درخواست به تن كردن پوشش مخصوص كند. دانشمندان دريافتند اسب‌ها در هواي سرد و مرطوب درخواست پوشش مي‌كنند، اما در هواي آفتابي و گرم به تن داشتن پوشش را رد مي‌كنند.

كل فرايند آموزش دو هفته و روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقيقه به طول انجاميده‌است، و دانشمندان اميدوارند ديگر محققان از اين تكنيك براي پرسيدن پرسش‌هاي بيشتر از اسب‌ها استفاده كنند. محققان همچنين براين باورند مالكان اسب‌ها مي‌توانند از اين تكنيك براي آموزش اسب‌هاي خود استفاده كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: