« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بانکها به دوچرخه‌سواران وام بدون بهره می‌دهند، گفت: شهرداران تمامی کلان شهرهای کشور، تمهیداتی را برای سه‌شنبه‌های بدون خودرو در نظر گرفته‌اند.
به گزارش آوای رودکوف ؛ محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص سه‌شنبه‌های بدون خودرو، اظهار داشت: کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو با هدف کاهش خودروهای تک سرنشین هم اکنون وارد چهل و سومین هفته خود شده است.

وی گفت: مطابق پژوهش‌های انجام شده از سوی محققان دانشگاه شریف، 42.3 درصد خودروهای تهران، تک سرنشین بوده و این وضعیت برای باقی کلان‌شهرهای کشور نیز صدق می‌کند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: خودروهای تک سرنشین علاوه بر ایجاد ترافیک کاذب، منجر به افزایش مصرف سوخت شده ؛ به طوریکه کشور ما بین همه کشورهای آسیای جنوب غربی و خاورمیانه، بالاترین میزان مصرف سوخت را به خود اختصاص داده است.

درویش ادامه داد: 80 میلیون ایرانی در روز 80 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند و این میزان مصرف ، رقم بسیار نگران کننده‌ای است چرا که میزان مصرفبنزین کشورهایی با 80 میلیون نفرجمعیت، حداکثر 40 میلیون لیتر بوده و با این اوصاف، ما دقیقا دو برابر مورد نیاز جمعیت‌های، در حال مصرف سوخت بنزین هستیم.

وی تأکید کرد: از آنجایی که کشور ما در اجلاس پاریس متعهد به کاهش 12 درصدی مشروط و غیر مشروط انتشار گازهای گلخانه‌ای شده، بنابراین خودروها و میزان مصرف سوخت به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار در این موضوع باید مدیریت شود با این حال ما راهی جز تغییر رفتار شهروندان خود نداریم.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: باید هزینه استفاده از خودروهای شخصی را افزایش دهیم و این فرهنگ غلط را که، استفاده از خودرو شخصی نشان وجهه و طبقه اجتماعی بالاتر فرد است را حذف و تغییر دهیم طوریکه استفاده از خودرو شخصی نشان از پرداخت هزینه اجتماعی بسیار بالاتر فرد تلقی شود.

درویش بیان داشت: طبق گفته شهردار یکی از کشورهای اروپایی، شاخص جامعه توسعه یافته برخورداری از ماشین شخصی نیست، بلکه این است که ثروتمندان از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما در کشورمان نه تنها به بروز این اتفاق دامن نزده‌ایم بلکه موجی از ماشین سواری‌های شاسی بلند را نیز به راه انداخته‌ایم که بسیار غم انگیز است، در واقع ما هیچ کار فرهنگی برای مردم نکردیم.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو توسط خود مردم و از اراک شروع شده و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان از آن حمایت کرده‌اند.

درویش تصریح کرد: از شهروندان می‌خواهیم که به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین، از شش گزینه جایگزینی یعنی، پیاده روی، دوچرخه سواریف مترو، اتوبوس BRT ، تاکسی و خودروهای اشتراکی استفاده کنند.

وی ادامه داد: با حذف خودروهای تک سرنشین، 40 درصد از بار اضافی ترافیک کم شده و به تبع آن مصرف سوخت بنزین نیز کاهش می‌یابد.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 20 میلیون ساعت از عمر تهرانی‌ها در روز، پشت ترافیک تلف می‌شود که ارزشی معادل 10 هزار میلیارد تومان دارد ، با این حساب بنابراین، 50 میلیون ساعت از عمر ایرانیبه علت حضور در ترافیک تلف می‌شود که ارزشی معادل 25 هزار میلیارد تومان دارد، در حالیکه ‌می‌توان از این میزان هدر رفت سرمایه در زمینه بهبود زیرساخت‌ها بهره برد.

درویش تصریح کرد: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو به کاهش بار مشکلاتی از جمله کبد چرب، دیابت ، سکته و غیره نیز می‌پردازد.

وی بیان داشت: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، تغییر رفتار را بر مدیران اعمال کرده بطوریکه در حال حاضر، شهردار خوب به کسی اطلاق می‌شود که ضمن کاهش بار آلودگی صوتی، بستری ایمن برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی فراهم کند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شهردار شهرهای نیشابور، یزد، تبریز، قزوین، اصفهان و تهران در حال انجام تمهیداتی برای توسعه و ایجاد مسیرها و زیر‌ساخت‌های ایمن برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هستند، طوریکه قالیباف شهردار تهران قول داده تا بزرگترین پیاده راه خاورمیانه را از راه آهن تا تجریش به وجود آورد.

درویش ادامه داد: شهردار قزوین به فراهم کردن 50 کیلومتر و شهردار اصفهان به فراهم کردن 100 کیلومتر مسیر ایمن اقدام کرده‌اند که شهردار نصف جهان اعلام کرده که تا پایان امسال، این مسیر ایمن را به 900 کیلومتر ارتقا خواهد داد.

وی افزود: شهردار منطقه 8 تهران به ساخت مسیر دوچرخه سواری اقدام کرده و شهردار منطقه 16 تهران نیز اعلام کرده که مسیری را بر روی تردد موتور‌سواران خواهد بست تا امکان تردد ایمن برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری فراهم شود.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مقرر شده تا بانک‌ها و‌امی بدون بهره به دوچرخه سواران ارائه دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین