« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
روسیه در اقدامی بی‌سابقه به آمریکا و ائتلافش هشدار داد، هرگونه حمله به مواضع ارتش سوریه را با سامانه پدافند هوایی «اس-300»‌و «اس-400» پاسخ می‌دهد.
آوای رودکوف:وزارت دفاع روسیه به تهدید اخیر آمریکا در مورد حمله به ارتش سوریه هشدار داد؛

به گزارش فارس، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه به ائتلاف غرب تحت رهبری آمریکا هشدار داد، مسکو هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و دمشق را تهدیدی علیه نیروهای خود می‌داند. وی نسبت به حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه مواضع ارتش سوریه هشدار داد و تصریح کرد که «سامانه‌های اس-300 و اس-400» روسیه  در مناطق متعدد سوریه مستقر شده‌اند و مشغول فعالیت هستند.

 این سامانه‌های موشکی دارای توان رزمی بوده و می‌توانند هرگونه هدف هوایی غیرمنتظره و شناسایی نشده را هدف قرار دهند. کاربران روسی که این سامانه‌های موشکی را هدایت می‌‌کنند، وقت آنچنانی برای تشخیص هوایی ندارند. از همین رو واکنش‌ها ممکن است که فوری و آنی باشد. از این اظهارات برمی‌آید که آمریکا نباید ماجرای «دیرالزور» را تکرار کند و بعد بگوید اشتباه کرده است. در این بمباران، 83 نظامی سوری کشته شده بودند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه درباره سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه نیز  گفت: سوریه پدافند هوایی خود را تقویت کرده و (در حال حاضر) مجهز به سامانه‌های (دفاع هوایی) اس-200 و «بی‌.یو.کی» هستند و قابلیت آنها هم از سال پیش تاکنون ارتقاء یافته است.
طی روزهای گذشته رسانه‌های آمریکایی از تصمیم کاخ سفید در مورد اجرای گزینه نظامی علیه ارتش سوریه خبر داده بودند. همان موقع و قبل از واکنش مسکو نیز کارشناسان گفته بودند که واشنگتن به خاطر هراس از مسکو، نمی‌تواند وارد فاز نظامی در سوریه شود و اصولا هیچ گزینه‌ای برای آمریکایی‌ها در سوریه باقی نمانده است.

واکنش آمریکا

در پی اتمام حجت روسیه، دیروز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، تمامی اقدامات لازم را برای تضمین امنیت هواپیماهای خود در سوریه به کار می‌گیرد. این اظهارات دوپهلوی «پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون، در واقع، عقب‌نشینی آبرومندانه آمریکا از تهدید اولیه است.

اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه همان‌طور که دیدیم، کاملا تهدید‌‌آمیز بوده است. کوناشنکوف حتی گفته بود که «روسیه سامانه  اس-400 را در پایگاه «حمیمیم» در حومه «لاذقیه» و سامانه اس-300 را در «طرطوس» مستقر کرده است و بُرد این سامانه‌ها برای هر پرنده ناشناسی غافلگیرکننده خواهد بود. «این اظهارات کاملا شفاف و برای آمریکا تهدید‌آمیز است و وقتی آن را مقابل حرف‌های پیتر کوک قرار می‌د‌هیم، به خوبی متوجه می‌شویم که واشنگتن از موضع خود عقب نشسته است! علاوه بر سخنگوی پنتاگون، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هم پنجشنبه گفته بود: واشنگتن احتمال حملات هوایی علیه ارتش سوریه را منتفی نمی‌داند. ارنست اما پس از تهدید روسیه، سکوت کرد و چیزی نگفت!

حلب

وحشت آمریکا از هرگونه مداخله نظامی در سوریه، تروریست‌‌ها را هم در حلب دچار انفعال کرده و روحیه آنها را در هم شکسته است.

هم اکنون ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از چند محور روی منطقه شرق حلب متمرکز شده‌اند و قصد دارند تروریست‌ها را از این منطقه و کل شهر پاکسازی کنند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، ارتش سوریه بر تپه راهبردی «شیخ سعید» در جنوب شهر حلب مسلط شده‌ است. این تپه بر دو محله «العامریه» و «السکری» مشرف است.

پیروزی در حلب سرنوشت جنگ سوریه را مشخص خواهد کرد.

«عبدالباری عطوان» نویسنده معروف و  سردبیر روزنامه «رای الیوم» هم خبر داده که درگیری در حلب (به نفع جبهه مقاومت) رو به پایان است.

در همین حال، «استفان دی‌ میستورا» نماینده سازمان ملل به رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد کرد، عناصر «جبهه النصره» با امنیت کامل از حلب خارج شوند. این درخواست نشان می‌دهد که تکفیری‌ها در حلب رو به اضمحلال هستند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در واکنش به این درخواست، اعلام کرد که آماده است، دمشق را متقاعد کند که مسئله عقب‌نشینی عناصر «جبهه النصره» از حلب را بپذیرد.

اما، تروریست‌ها هم دیروز به روش خود عمل کردند و پس از آن که نتوانستند با نیروهای دولتی مقابله کنند، مناطق مختلف مسکونی شهر حلب را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند. این حملات جان حداقل هشت تن را گرفت و 55 زخمی برجای گذاشت.

سایر رویدادها

* «حسین راغب» نماینده پارلمان سوریه، اوضاع ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین تحت محاصره «فوعه» و «کفریا» را فاجعه‌آمیز خواند.

* «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون دانمارک، بمباران بیمارستان توسط هر کسی که صورت گیرد را جنایت جنگی خواند. وی محاصره غذایی و دارویی شرق حلب توسط ارتش سوریه را تکذیب کرد.

* دومای روسیه حضور دایمی ارتش این کشور در سوریه را تصویب کرد.

کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: