« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
آوای رودکوف : با وجود گذشت یک سال از زمان برگزاری آزمون استخدامی سال 94 وزارت آموزش و پرورش، هنوز تکلیف پذیرفته شدگان سال گذشته مشخص نیست. با این حال، وزارتخانه مذکور بدون توجه به شرایط آنها خود را برای یک آزمون استخدامی دیگر آماده می کند؛ آزمونی که اگر بناست همانند دوره پیشین برگزار شود، بهتر است اصلاً برگزار نشود.

به گزارش «تابناک»، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در تازه ترین اطلاع رسانی عمومی خود با تأیید تصمیم این وزارتخانه برای برگزاری یک آزمون استخدامی جدید و جذب 10 هزار دانشجو معلم دیگر اعلام کرد: در سال جاری و در چهارچوب قانون خدمات کشوری، ۱۰ هزار نفر افراد واجد شرایط که دارای مدرک دانشگاهی هستند و از طریق آزمون کتبی و صلاحیت عمومی، مصاحبه استخدامی و انجام معاینات پزشکی متناسب با نیاز واحدهای آموزشی، به شرط گذراندن موفقیت آمیز دوره مهارت و آموزش به صورت پیمانی در مشاغل آموزشی استخدام می شوند.

در همین رابطه «رسول پاپایی» معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمون استخدامی سال جاری، ۴۰۰۷ نفر زن ۵ و هزار و ۹۹۳ مرد جذب می شوند و بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته شدگان ملزم به گذراندن دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی هستند.

این مقام مسئول که به دلیل اطلاع رسانی ناقص سال گذشته در رابطه با جزئیات کامل فرایند استخدام، خاطره تلخی را در ذهن دارد، درباره آزمون جدید تأکید کرد: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی مکلف اند در آزمون جامع که در پایان دوره آزموشی یک ساله برگزار می شود، شرکت کرده و گواهی موفقیت در آزمون را کسب کنند.

بر اساس آنچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه های خود آوردند، از فردا بار دیگر این وزارتخانه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور فرایند برگزاری یک آزمون جدید استخدامی را کلید می زند تا بر اساس تجربه سال گذشته، بیش از 200 هزار کارجوی فارغ التحصیل برای ثبت نام در این آزمون از یکدیگر سبقت بگیرند؛ سبقتی که هرچند برای آنها روزنه های بعیدی را در مسیر یافتن کار دولتی ایجاد خواهد کرد و به احتمال زیاد همانند استخدامی های سال گذشته با درهای بسته فراوان رو به رو خواهند شد، برای وزراتخانه مذکور بر اساس روال سال قبل و با دریافت 50 هزار تومان حق ثبت نامی از هر داوطلب، یک چرخش مالی قابل ذکری را برای سازمان خود ایجاد می کند.

برگزاری آزمون استخدامی و تلاش برای فراهم ساختن شرایط اشتغال برای دانشجویان بیکار جامعه که با وجود داشتن مدارک عالی تحصیلی شغل مناسبی ندارند، به خودی خود، نه تنها موضوع مذمومی نیست، بلکه قابل تحسین نیز هست؛ اما آنچه این فرایند استخدامی را قابل نقد می کند، این است که بر اساس گزارش های دریافتی از نیروهای پذیرفته شده سال گذشته، در حالی وزارتخانه آموزش و پرورش اقدام به برگزاری استخدامی جدید کرده که هنوز تکلیف هیچ کدام از 4000 استخدامی سال قبل مشخص نیست.

در رابطه با این مدعا توضیح بیشتر اینکه در آزمون سال گذشته قرار بود در نهایت قریب به 4000 نفر دانشجو معلم جذب دستگاه های آموزشی شوند که به دلیل اطلاع رسانی ناقص و تصمیم گیری های آنی در طول یک سال گذشته گرفتار دوره های آموزشی پیچیده و مبهمی شدند که هنوز هم به شرایط با ثباتی نرسیده و همچنان اعتراضات دانشجو معلم ها ادامه دارد.

شرایط آزمون استخدامی سال گذشته به گونه ای بود که پس از برگزاری آزمون کتبی و مشخص شدن نمرات، داوطلبان با نمره بهتر برای انجام مصاحبه های عمومی و اختصاصی دعوت شدند و در نهایت حدوداً 4000 نفر به عنوان پذیرفته شدگان نهایی انتخاب شدند. کارجویانی که تصورشان بر این بود کار استخدامشان تمام شده و فاصله چندانی با به دست آوردن یک شغل دولتی خوب ندارند.

البته تصور آنها درست نبود و بر اساس دستورالعمل های آنی اتخاذ شده این افراد مجبور شدند برای گذراندن دوره های مهارت آموزی سخت، پیچیده و پر هزینه که گویا آموزش وپرورش خود نیز برای اجرای آن آمادگی کامل نداشت، راهی شهر و استان های دیگر شوند و سختی های مادی و معنوی فراوانی را تحمل کنند.

در نهایت و پس از برگزاری آزمون های متعدد همین اندک پذیرفته شدگان نهایی نیز به سه دسته تقسیم شدند. دسته اول پذیرفته شدگان قطعی اعلام شدند که از مهر امسال به مدارس معرفی شدند. دسته دوم گروهی بودند که بر اساس آزمون های اخذ شده باید دوباره آزمون های سنجش مهارت را بدهند و دسته ی سوم نیز گروهی هستند که قبولی آنها رد شد.

وضعیت گروه دوم و سوم که کاملاً مشخص است. آنها به رغم گذراندن دوره های طاقت فرسای آموزشی و آزمون های کتبی، صلاحیت عمومی و تخصصی هنوز جذب وزارتخانه نشده اند اما دسته اول که در حال حاضر به تدریس مشغول هستند نیز بر اساس گزارش هایی که به «تابناک» رسیده هنوز ابلاغیه یا حکم رسمی استخدام، حقوق و بیمه ندارند و مشخص نیست تا چه زمانی باید با این شرایط به کار معلمی مشغول باشند.
 
پرسشی که اینجا مطرح می شود آن است که چرا وزارت آموزش و پرورش در حالی که هنوز تکلیف هیچ یک از پذیرفته شدگان نهایی آزمون سال قبل را مشخص نکرده، در چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اقدام به برگزاری یک آزمون استخدامی دیگر کرده است؟

البته این تنها ابهام و سؤال قابل طرح نیست و سؤال های دیگری نظیر اینکه پذیرفته شدگان نهایی آزمون سال جاری باید منتظر چه بلایایی باشند؟ دوره های آموزشی آتی از چه کیفیتی برخوردارند؟ استخدام شدگان نهایی چند سال از عمرشان را باید در حالت معلق به سر ببرند و... نیز به مجموعه ابهامات بالا اضافه می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین