« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
رئیس دانشگاه در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا تشریح کرد:
پایگاه خبری آوای رودکوف : رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با تشریح پیش‌آمدها، چالش‌ها و اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی ساختار این دانشگاه در طول یک‌سال گذشته در راستای تحقق اهداف دانشگاه کارآفرین، برخی مسائل را اجتناب‌ناپذیر خواند و با بیان این‌که البته دانشگاه نیز از اخذ مجوزهای لازم غفلت کرده است، گفت: ممکن است وزارتخانه هم بی‌تقصیر نباشد زیرا نظارت و ارزیابی لازم صورت نگرفته است.

دکتر سیدمنصور سیدنژاد در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این‌که دانشگاه صنعتی بهبهان در یک سال گذشته سیری را طی کرد که بعضی موارد پیش‌آمده اجتناب‌ناپذیر و بخشی هم شاید از روی ناآگاهی و عدم برنامه‌ریزی بود که از گذشته انجام شده بود، اظهار کرد: در واقع مسائلی گریبان‌گیر دانشگاه شد که به‌طور طبیعی نباید در چارچوب یک مجموعه دانشگاهی وجود داشته باشد و کاملاً مسائل حل‌شده دانشگاهی تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی قرار است که در یک دانشگاه، یک نیروی هیأت‌علمی یا غیر هیأت‌علمی جذب شود، فرآیندی را طی می‌کند و آن فرآیند بر اساس پشتوانه‌هایی تعریف و اجرا می‌شود؛ به‌طور مثال اگر بخواهیم یک عضو هیأت‌علمی را جذب کنیم حتماً باید پست سازمانی آن در ساختار دانشگاه وجود داشته باشد، سپس مجوز‌های لازم برای آن از مراجع متفاوت اخذ شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با بیان این‌که اولین مجوز لازم برای جذب یک هیأت‌علمی در این فرآیند، مجوز هیأت امنا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در امور دانشگاه است، گفت: پس از آن تأمین اعتبار برای حقوق این فرد و ایجاد ردیف استخدامی برای او، باید پیگیری شود.

 

وجود 48 پست سازمانی هیأت‌علمی و فعالیت بیش از 100 نفر!

 

سیدنژاد با اشاره به مسائل مطرح در زمان واگذاری این مسئولیت به وی، خاطرنشان کرد: پس از مدت کوتاهی متوجه شدم که 48 پست سازمانی برای اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه وجود دارد؛ در حالی‌که متجاوز از 100 عضو هیأت‌علمی در دانشگاه فعالیت می‌کنند که نزدیک به 90 نفر از آن‌ها حقوق‌بگیر بودند و این موضوع یک تعارض سخت ایجاد می‌کرد.

وی با بیان این‌که حدود 50 درصد این افراد حتی مجوز اولیه را نداشتند، توضیح داد: پذیرش این مسأله از یک سو دشوار بود و از طرفی در یک محیط دانشگاهی این انتظار نمی‌رود که با چنین پدیده‌هایی برخورد کنیم. پس از مدتی متوجه شدیم از سه دانشکده فعال دانشگاه نیز یک دانشکده بدون آن‌که مجوزهای قانونی برای آن اخذ شده باشد، فعالیت می‌کرد که برای ساختار دانشگاه مشکلاتی را پدید می‌آورد.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان تصریح کرد: این مسائل دانشگاه را وارد چالشی کرد که به‌طور طبیعی هم فرصت برنامه‌ریزی را از مجموعه مدیریت می‌گرفت و هم آن‌که دانشگاه نمی‌توانست برای آینده خود پیش‌بینی داشته باشد و دیگران به‌جای ما تعیین تکلیف می‌کردند، یعنی وزارت علوم.

 

قصه‌ای که برای نیروی انسانی کارمندی نیز تکرار می‌شود


 

سیدنژاد اظهار کرد: همین قصه برای نیروهای کارمندی قراردادی و نیروهای تحت پوشش شرکت‌های پیمانکار در دانشگاه نیز وجود داشت؛ به طوری‌که با وجود 93 پست سازمانی مصوب، 155 نفر در ساختار دانشگاه مشغول به فعالیت بودند که 61 نفر بیش از پست‌های سازمانی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در خصوص نیروهای شرکتی نیز با همین مشکل مواجه بودیم و افرادی که به‌طور عمده برای وظایف خدماتی به کار گرفته شده بودند، بسیار بیشتر از افراد مورد نیاز در این بخش بود. به گونه‌ای که 107 نیروی شرکتی در دانشگاه فعالیت می‌کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان خاطرنشان کرد: در واقع با احتساب اعضای هیأت‌علمی، نیروهای کارمندی و شرکتی متجاوز از 350 نفر در دانشگاه به‌عنوان نیروی انسانی مشغول به فعالیت بودند در حالی‌که تعداد دانشجویان حدود یک‌هزار و 600 نفر بود و این نسبت با هیچ استانداردی در دانشگاه‌های دولتی قابل تطبیق نبود.

 

نمایان‌شدن جذب‌های بی‌رویه در همه ابعاد دانشگاه

 

سیدنژاد با بیان این‌که اعتبارات وزارت بر مبنای تعداد دانشجویان تخصیص می‌یابد، گفت: در چنین چالشی شرایطی برای دانشگاه ایجاد شد که اصلاً امکان اخراج نیرو نیز وجود نداشت و علی‌رغم آن‌که دانشگاه از سوی وزارت بسیار تحت فشار بود، جذب‌های بی‌رویه در همه ابعاد، در دانشگاه کاملاً نمایان بود.

وی درباره علت پیش‌آمدن چنین مسائلی، اظهار داشت: این موضوع کم‌و‌بیش از دوره‌های قبل وجود داشت اما اوج آن از سه سال گذشته اتفاق افتاد؛ به طوری‌که جذب نیرو در این زمان با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نبود. البته بخشی از این مسائل اجتناب‌ناپذیر است زیرا وقتی یک مجموعه جوان تأسیس می‌شود، به‌طور طبیعی مانند یک مجموعه قدیمی کار نمی‌کند و تا زمانی که سازوکار آن به‌طور کامل شکل بگیرد، دچار آزمون و خطا می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان افزود: بخش دیگر آن نیز از این نظر قابل توجیه است که وقتی مشکل بیکاری در منطقه وجود داشته باشد، شاید یکی از راهکارها آن است که به فکر اشتغال جوانان شهر باشیم و بتوانیم به طریقی به آن‌ها کمک کنیم؛ با این وجود هر چند که نیت خیر باشد، اما نتیجه این می‌شود که چنین چالشی را پیش روی دانشگاه قرار می‌دهد.

 

ساماندهی ساختار دانشگاه؛ اولین کار برای تحقق دانشگاه کارآفرین

 

سیدنژاد با اشاره به این‌که هنگام پذیرش این مسئولیت اولین موضوعی که مطرح کردم، برنامه‌محوری بود، گفت: تأکید کردم که باید دانشگاه را از حالت صرفاً آموزشی به سمت یک دانشگاه کارآفرین پیش ببریم زیرا امروز هم در دنیا و هم در ایران وارد نسل سوم دانشگاه‌ها شده‌ایم و این نسل دانشگاه باید در کنار آموزش و پژوهش بتواند علم را به ثروت تبدیل کند و کارآفرین باشد.

وی تصریح کرد: وقتی که می‌خواستیم در این فضا حرکت کنیم، اولین کاری که باید انجام می‌دادیم ساماندهی ساختار دانشگاه بود؛ تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و مکاتبات بسیاری با وزارتخانه انجام شد. در نهایت در آخرین جلسه هیأت امنا در پنجم مرداد 95، تصمیم گرفته شد کمیته‌ای تحت عنوان یک کارگروه تخصصی منصوب هیأت امنا، وضعیت دانشگاه را از صفر تا 100 مشخص کند.

 

مصوبات هیأت‌امنا و صدور مجوز برای دانشکده علوم پایه

 

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با اشاره به صورت‌جلسه هیأت امنای دانشگاه در تاریخ 17 مرداد 95، اظهار کرد: تصمیماتی در این جلسه اتخاذ شد که حاصل ساعت‌ها بحث و بررسی آن کمیته بوده است. در این جلسه مقرر شد که سه دانشکده برای دانشگاه مصوب شود. دانشکده منابع طبیعی، فنی و مهندسی و علوم پایه و به عبارت دیگر برای دانشکده علوم پایه مجوز صادر شد.

سیدنژاد با بیان این‌که همچنین برای این دانشکده پست‌های سازمانی به شکل جدید تعریف شد، افزود: در واقع آن 48 پست هیأت‌علمی موجود در دانشگاه به 89 پست به تفکیک دانشکده مهندسی 30 پست، دانشکده منابع طبیعی 34 پست، دانشکده علوم پایه 22 پست و گروه دروس عمومی سه پست ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: به‌طور طبیعی این پست‌ها باید در گروه‌های آموزشی جانمایی می‌شد، در حالی‌که برخی از گروه‌های آموزشی نیز فاقد مجوز بودند که مجوز این گروه‌ها نیز طی مکاتبات انجام‌شده با معاونت آموزشی وزارت اخذ و در هر گروه آموزشی تعداد پست‌ها به تفکیک مشخص شد؛ به‌طور مثال 30 پست سازمانی هیأت‌علمی در دانشکده مهندسی در چهار گروه مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک به‌ترتیب با 10، 10، 5 و 5 پست سازمانی ساماندهی شدند؛ این کار برای دیگر گروه‌های آموزشی نیز انجام شد.

 

دانشگاه دیگر دانشکده یا گروه بدون مجوز ندارد

 

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان تصریح کرد: اکنون همه گروه‌های آموزشی و دانشکده علوم پایه دارای مجوز هستند و دیگر در دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء دانشکده یا گروه بدون مجوز وجود ندارد. در ادامه این اقدامات، اعضای هیأت‌علمی نیز در گروه‌های آموزشی ساماندهی شدند و به‌طور مثال گروه مهندسی عمران هشت نفر در پست‌ها قرار گرفتند و 2 پست خالی ماند.

سید‌نژاد افزود: البته شاید این سؤال مطرح باشد که چرا در گروه مهندسی عمران یا برق پست خالی وجود دارد؟ وقتی که اسم دانشگاه "صنعتی" است، به‌طور طبیعی دانشکده مهندسی با وزن بیشتری دیده می‌شود. برای چیدمان نیروها نیز همین کارگروه که متشکل از بخش‌های مختلف تصمیم‌ساز وزارت بود، کار را ادامه داد و در نهایت در 14 مهر 95 و پس از برگزاری جلسات مختلف این افراد ساماندهی شدند.

 

چالش‌های ساماندهی اعضای هیأت‌علمی در پست‌های مصوب

 

وی با اشاره به مشکلات موجود در چیدمان افراد، گفت: برخی از اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه گروه آموزشی نداشتند؛ به‌طور مثال در رشته تربیت‌بدنی پنج هیأت‌علمی در مرتبه مربی جذب شده بود که هیچ گروه آموزشی برای آن‌ها وجود نداشت. برای حل این مشکل قرار شد یک نفر از آن‌ها در کنار 2 هیأت‌علمی دیگر در رشته‌های معارف و زبان انگلیسی تحت عنوان گروه عمومی ساماندهی و چهار نفر دیگر در صورت امکان در دانشگاه‌های استان جایابی شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان درباره این‌که آیا وجود تنها سه هیأت‌علمی در گروه عمومی برای ارائه همه دروس دانشجویان این دانشگاه کافی است، تصریح کرد: از دید آکادمیک این نحوه تعریف گروه‌های آموزشی به این معنا نیست که به‌طور مثال همه دروس معارف را یک نفر ارائه کند، بلکه دانشگاه می‌تواند از مدرسان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های دیگر به‌صورت حق‌التدریس استفاده کند اما به لحاظ پست سازمانی یک گروه عمومی متشکل از سه نفر است.

 

اصلاً موضوع اخراج یا تعدیل وجود ندارد

 

سیدنژاد خاطرنشان کرد: با وجود تمام اقدامات انجام‌شده، همچنان از آن 89 نفر تعدادی از اعضای هیأت‌علمی باقی می‌مانند که نمی‌توان آن‌ها را در پست‌های تعریف‌شده ساماندهی کرد؛ تمام تلاش ما این است که این افراد را در دانشگاه‌های استان یا استان‌های همجوار جایابی کنند اما برای آن دسته از اعضای هیأت‌علمی که مجوز داده شد، به‌سرعت حکم صادر کردیم و کارهای اداری آن‌ها انجام شد.

وی با بیان این‌که در حوزه نیروی انسانی نیز مجوزهای لازم اخذ شد و مشکلی از این نظر وجود ندارد، تصریح کرد: برای این افراد حکم صادر شد؛ همچنین در خصوص نیروهای شرکتی سیاست دانشگاه این است که این نیروها تثبیت شوند، اما به گونه‌ای که کارهای مرتبط با وظایف خود را انجام دهند؛ بنابراین اصلاً موضوع اخراج یا تعدیل وجود ندارد.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان ادامه داد: اکنون سازماندهی پست‌های سازمانی و اخذ مجوزهای لازم برای گروه‌های آموزشی انجام شده است؛ البته هنوز برخی ردیف‌های استخدام وجود ندارد که باید مکاتباتی انجام دهیم و مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

 

چرا چنین مشکلاتی ایجاد شد؟!

 

سیدنژاد با اشاره به دیگر علل بروز چنین مشکلاتی، عنوان کرد: در چارت سازمانی دانشگاه 114 پست سازمانی تعریف شده بود و شاید به همین علت این تعداد عضو هیأت‌علمی جذب شد. البته این در حالی است که باید این پست‌های سازمانی از سوی هیأت امنا مصوب می‌شد زیرا 18 پست آن مربوط به دانشکده نفت است در حالی‌که این دانشکده هنوز وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت به این علت، چنین تخلف‌هایی صورت گرفته است، اما درباره بخشی از آن نیز ممکن است که وزارتخانه بی‌تقصیر نباشد زیرا آن نظارت و ارزیابی لازم صورت نگرفته است؛ البته گام نخست اخذ مجوز هیأت امنا است که دانشگاه از این مسأله غفلت کرده است.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با بیان این‌که در حال حاضر از 89 پست سازمانی مصوب برای اعضای هیأت‌علمی دانشگاه، 82 نفر جایابی شده‌اند، گفت: از تعداد باقی‌مانده نیز قول داده‌اند که 2، سه نفر را در دانشگاه‌های استان جذب کنند و برای دیگر افراد نیز با همکاری وزارت‌خانه در دانشگاه‌های دیگر جایابی خواهد شد.

 

پیشبرد برنامه‌های امسال در راستای رسالت دانشگاه صنعتی

 

سیدنژاد درباره مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های دانشگاه در سال جاری، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف دانشگاه این است که برنامه‌های خود را در راستای رسالت دانشگاه صنعتی پیش ببرد و یکی از اتفاقاتی که اخیراً دنبال کردیم و به نتیجه رسید، تأسیس مرکز آموزش‌های پیشرفته جوار دانشگاهی با همکاری اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان است که این مرکز برای دانشجویان دوره‌های کاربردی را اجرا می‌کند که تحصیل دانشجویان در دانشگاه صرفاً آموزش‌محور نباشد بلکه بتوانند با کار و حرفه آشنا شوند.

وی با بیان این‌که بر این اساس اولین مرکز جوار دانشگاهی در استان و سطح منطقه، با حضور استاندار در دانشگاه به‌طور رسمی افتتاح شد، تصریح کرد: همچنین سال گذشته دفتر خلاقیت و نوآوری در دانشگاه راه‌اندازی شد که این مرکز اکنون فعال است و با راه‌اندازی پردیس پارک علم و فناوری استان، درصدد هستیم که یک دانشگاه کارآفرین را مطرح کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با اشاره به فعالیت این پردیس، خاطرنشان کرد: در این مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند شکل بگیرند؛ این شرکت‌ها نیز می‌توانند ایده‌های دانشجویان را تبدیل به پدیده کنند. در واقع دفتر خلاقیت و نوآوری دانشگاه به سمت پردیس پارک علم و فناوری توسعه پیدا کرد تا بستری برای ظهور و بروز شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

 

در افق پیش‌بینی‌شده دانشگاه کارآفرین محقق می‌شود

 

سیدنژاد افزود: در کنار این مجموعه سعی کردیم از ظرفیت منطقه نیز در راستای اهداف دانشگاه استفاده کنیم. یکی از مراکزی که دانشگاه باتوجه به رشته‌های موجود می‌توانست ارتباط خوبی با آن برقرار کند، سازمان آب و برق خوزستان بود؛ در این راستا یک تفاهم‌نامه 10 ساله با سازمان آب و برق به امضا رسید که دانشگاه در 9 محوز پروژه‌های آن‌ها را انجام دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان تصریح کرد: این محورها از سوی سازمان معرفی و توسط پژوهشگران دانشگاه اجرا می‌شود؛ همچنین در سال‌های نخست مبلغ پروژه‌ها پایین است و نیازی به تمدید آن نیست بلکه شرط تمدید قراردادها اجرای مطلوب پروژه‌ها توسط دانشگاه است.

وی با بیان این‌که اجرای این تفاهم‌نامه با تعریف 9 عنوان پروژه به ارزش 180 میلیون تومان از سال جاری آغاز شده است، گفت: انتظار می‌رود از دل این تفاهم‌نامه و اجرای پروژه‌ها، یک پژوهشکده تخصصی فنی حاصل شود؛ به عبارت دیگر پژوهشگران دانشگاه ابتدا گروه‌های پژوهشی را تشکیل دهند و از تجمیع آن‌ها یک پژوهشکده تأسیس شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان تصریح کرد: در افق پیش‌بینی‌شده، آن دانشگاه کارآفرین از دل مرکز جوار دانشگاهی، پردیس پارک علم و فناوری و اجرای پژوهش‌های کاربردی تحقق می‌یابد و خروجی آن می‌تواند ایجاد دانشگاهی باشد که نیاز امروز جامعه است. انتظار داریم که این برنامه‌ها در نهایت به چنین چشم‌اندازی منتهی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: