« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
یاداشت وقایع‌اتفاقیه
مطابق گزارش مرکز آمار ایران همچنین، تعداد شاغلان کشور در تابستان 1395، حدود 23 میلیون و 31هزار و 464 نفر اعلام شده که این رقم نسبت به تابستان سال قبل (94) حدود 628 هزار و 16 نفر افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ وضعیت بیکاری در کشور از مرز نگرانی گذشته و به بحرانی بزرگ تبدیل شده؛ بحرانی که صدای جیغ آن مدتی ا‌ست از گوشه و کنار مناطق روستایی هم به گوش می‌رسد تا آمار بیکاری در جداول و نمودارها، تنها مختص به شهرهای بزرگ نباشد. حالا مناطق روستایی و شهرهای کوچک، دوش به دوش شهرهای بزرگ در بالارفتن بیکاری جوانانشان گام برمی‌دارند، هر سال هم سیلی از جمعیت بیکاران روستایی به سراب پیداکردن شغل در شهرهای بزرگ چشم می‌دوزند و روانه شهرها می‌‌شوند، غافل از اینکه آسمان بیکاری در همه شهرهای ایران یکرنگ است. مرکز آمار ایران به تازگی اعلام کرده نرخ بیکاری در تابستان امسال در مقایسه با بهار سال جاری 1,8درصد افزایش یافته و به 12,7 درصد رسیده است.

آمار‌های رسمی این مرکز نشان می‌دهد جمعیت جوانان بیکار در مناطق روستایی با نرخ 7,9 درصد، به 571 هزار و 708 نفر رسیده است. بر ‌اساس این گزارش، نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 سال در مناطق شهری 34,4 درصد و در مناطق روستایی 20,8 درصد اعلام شده است. بیکاری در میان جوانان 15 تا 29 سال هم به‌ترتیب مناطق شهری و روستایی، 29,8 درصد و 18 درصد اعلام شده که نشان می‌‌دهد مناطق شهری همچنان صدر‌نشین آمارهای بیکاری هستند. در این میان، آمار بیکاری در جمعیت زنان بیش از مردان مشاهده می‌شود. مرکز آمار ایران در گزارش خود می‌گوید: در تابستان امسال نرخ بیکاری زنان در کل کشور 21,8 و مردان10,4 درصد بوده است. برخی تحلیل‌ها این‌طور می‌گویند که در اوضاع بد اقتصادی و زمانی که بیکاری پررنگ می‌شود، بسیاری از کارفرمایان اقدام به جذب افرادی می‌کنند که  نیاز مبرم به شغل دارند حتی اگر در مقابل، دستمزدی توافقی و به میزان کمتر از قانون کار دریافت کنند.

زنان سرپرست خانوار جزء این دسته هستند، با این همه، باز هم نرخ بیکاری آنها از مردان بیشتر است. اوایل سال گذشته بود که رئیس مرکز آمار در گزارشی اذعان کرده بود: «82 درصد از زنان سرپرست خانوار بیکار هستند.» این در حالی است که با بحرانی‌تر‌شدن اوضاع اقتصادی، نبود رشد مطلوب اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، رکود و تعطیل‌شدن بسیاری از کارخانه‌ها، که رونق آنها موجب به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصادی در کشور می‌شود، همچنان معضل بیکاری برای مردان، زنان و متقاضیان جدید اشتغال، به‌قوت خود پابرجاست.

افزایش 628 هزار نفری تعداد شاغلان
مطابق گزارش مرکز آمار ایران همچنین، تعداد شاغلان کشور در تابستان 1395، حدود 23 میلیون و 31هزار و 464 نفر اعلام شده که این رقم نسبت به تابستان سال قبل (94) حدود 628 هزار و 16 نفر افزایش یافته است. بنابر این گزارش، نسبت اشتغال (نسبت تعداد شاغلان به جمعیت 10ساله و بیشتر) با 0,6 درصد افزایش از 34,7 درصد به 35,3 درصد رسیده است. همچنین در تابستان امسال 40,4 درصد جمعیت 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 94) حدود 1,5 درصد و نسبت به فصل قبل (بهار 1395)، 0,9 درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 26,7 درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان 1395 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 1394) 3,3 درصد و نسبت به فصل قبل (بهار 1395)، 1,8 درصد افزایش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد در تابستان امسال 9,5 درصد جمعیت شاغل‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری و پیدانکردن کار با ساعت بیشتر) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 40,8 درصد از شاغلان 15 ساله و بیشتر،  49ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند. همچنین گزارش‌های این مرکز از وضعیت اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی کشور نشان می‌دهد در تابستان امسال بخش خدمات با 49,1 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 31,5 درصد و کشاورزی با 19,4 درصد قرار دارند.

ثبت‌نام بیش از 100 هزار زن در سامانه کاریابی
به نظر می‌رسد زنان که درصد بالایی از آنها سرپرست خانوار هستند تلاش بیشتری برای پیداکردن شغل مناسب با درآمدی خوب دارند. بیش از صد هزار زن با تحصیلات دیپلم و بالاتر در سامانه کاریابی وزارت کار ثبت‌نام کرده‌اند تا در مقابل جمعیت 241 هزار نفری مردان ثبت‌نام‌شده در این سامانه، سهمی از بازار کار به‌دست آورند. مدیرکل کاریابی‌های وزارت کار، دیروز این مطلب را عنوان کرده و گفته است: از مجموع 350 هزار نفر ثبت‌نام‌شده برای یافتن کار در سامانه کاریابی‌ها، حدود 110 هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. محمد اکبرنیا در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین اطلاعات آمار از وضعیت کارجویان در کشور اظهار کرد: «در هفت ماهه ابتدایی امسال بیش از 350 هزار نفر جویای کار در مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی ثبت‌نام شده‌اند.»  او اظهار کرد: از این تعداد بیش از 110 هزار نفر را زنان و بیش از 241 هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند که هر کدام از این افراد با مهارت‌های مختلف و مدارک تحصیلی از بی‌سوادان گرفته تا فوق‌لیسانس و بالاتر تشکیل می‌شوند.

اکبرنیا با بیان اینکه از میان ثبت‌نام‌شدگان مرد، هفت هزار و 552 نفر فوق‌لیسانس و بالاتر و 46 هزار و 806 نفر لیسانس و بیش از 20 هزار نفر نیز فوق‌دیپلم داشته‌اند، گفت: در این‌باره بیش از 191 هزار نفر از مردان بدون مهارت و بیش از 50 هزار و 500 نفر دارای مهارت بودند که به فرصت‌های شغلی اعلام‌شده، معرفی شده‌اند. او ادامه داد: در مجموع 92 هزار و 843 نفر از میان مردان و زنان ثبت‌نام‌شده به کار گمارده شده‌اند که عمدتا از افراد بدون مهارت و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند. اکبرنیا در پاسخ به این سؤال که بیمه بیکاری افراد تعدیل‌شده از بنگاه‌های تولیدی در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: «روند ثبت‌نام بیکاران در دو مرحله به صورت واگذاری حضوری و الکترونیک انجام شد که هم‌اکنون همه امور از زمان ثبت‌نام در دفاتر کاریابی تا دریافت مقرری بیکاری به‌صورت سامانه انجام می‌شود.» به گفته او، «در ماه گذشته دو استان البرز و قزوین پس از دریافت مدارک و بارگذاری در سامانه به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کردند و سامانه‌ای هم برای حضور و غیاب افراد بیکار تعریف شده است تا بر مبنای آن شغل مناسبی برایشان پیدا شود.»

مدیرکل کاریابی‌های وزارت کار در این‌باره توضیح داد: افراد بلافاصله بعد از دریافت مقرری بیکاری در لیست جویندگان کار قرار گرفته و مشاغل مرتبط با مهارت‌هایشان جست‌وجو می‌شود تا بلافاصله مشغول به کار شده و مقرری‌شان قطع شود. او با اعلام خبر دیگری مبنی بر اینکه هم‌اکنون بیش از 200 هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، گفت: این اطلاعات به استناد اعلام سازمان تأمین اجتماعی است که مورد تأیید قرار گرفته است. اکبرنیا در توصیه‌ای به کارجویان گفت فقط از طریق کاریابی‌های دارای مجوز اقدام کنند و فریب کاریابی‌های غیرمجاز و تقلبی را نخورند.

اکبرنیا در ادامه همچنین با اشاره به اینکه به ازای هر یک‌سال قرارداد، 50 درصد از حداقل حقوق کارگر به کاریابی پرداخت می‌شود، گفت: اگر فردی قرارداد 6 ماهه منعقد کند نصف 50 درصد از حداقل حقوق را به کاریابی خواهد پرداخت؛ بنابراین اگر حداقل حقوق 812 هزار تومان باشد، 406 هزار تومان در صورت قرارداد یک‌ساله به کاریابی پرداخت می‌شود و اگر قرارداد 6 ماهه باشد کارمزد کاریابی 203 هزار تومان خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: