« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶
آوای رودکوف:دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره نحوه مواجهه ترامپ با توافق هسته‌ای گفت: ترامپ همانند کلینتون دشمن ما است، منتها ترامپ در ایجاد اجماع علیه ما ضعیف‌تر از کلینتون است. کلینتون سابقه 4 سال وزارت خارجه و همچنین ارتباطات گسترده با اسرائیل و لابی صهیونیستی - سعودی را داشت. علاوه بر این، اروپایی‌ها حرف کلینتون را بیشتر از ترامپ می‌پذیرفتند. این در حالی است که ترامپ در درون حزب جمهوری خواه هم نمی‌تواند علیه ایران اجماع ایجاد کند چه برسد به اجماع جهانی. 

وی افزود: اما درباره مواجهه با توافق هسته‌ای این را باید بگویم که در صورت پیروزی هر کدام از این دو، پرونده ایران حداقل برای ماه‌های اول به کنگره تقدیم می‌شد. البته هر کدام به دلایل متفاوت این کار را می‌کردند. ترامپ به این علت که تشکیل کابینه و تیم اصلی‌اش مدتی طول می‌کشد و کنگره هم چندین طرح علیه ایران دارد و این طرح‌ها تشدید خواهد شد، این کار را می‌کرد و کلینتون به دلیل ایفای نقش پلیس خوب و بد این کار را می‌کرد. هر چند تعدادی از مذاکره‌کنندگان برجام قرار بود به دولت کلینتون بروند اما به نظر من اگر کلینتون رئیس جمهور می‌شد، توافق را به کنگره تحویل می‌داد.

 ایزدی درباره اظهارنظر ترامپ پیرامون توافق هسته‌ای نیز تصریح کرد: آقای ترامپ پیش‌تر گفته بود دوباره مذاکره می‌کنم زیرا برجام، توافق خوبی نبود. بخشی از این اظهارنظر به ادبیات انتخاباتی بازمی‌گردد. در آن زمان اگر کل سند کشور را به اسم اوباما تحویل ترامپ می‌دادند، اعلام می‌کرد این توافق مطلوب من نیست.
 وی در پاسخ به این سوال که در ایران دولت و تیم مذاکره‌کننده برای حراست از برجام کدام سیستم را می‌پسندیدند؟ گفت: برخی مقامات وزارت امور خارجه در صداوسیما مصاحبه کردند و گفتند گزینه خوب فردی است

که در دنیا ثبات ایجاد کند. منظورشان از این ویژگی‌ها، اشاره به کلینتون بود. متاسفانه برخی در کشور ما سمت کلینتون رفتند و اشتباه کردند. کلینتون بین بد و بدتر، برای ایران گزینه بدتر بود. از این جهت دیدید یکی از مشاوران رئیس‌جمهور گفت ما غافلگیر شدیم. چرا غافلگیر شدید؟ مگر این هم برجام بود؟ ایشان گفته نباید به آمریکا فحش دهیم زیرا شناخت نداریم و بعد غافلگیر می‌شویم. مشاور رئیس‌جمهور و دولت از این انتخاب غافلگیر شدند اما این بدان معنا نیست که همه در کشور غافلگیر شدند. برخی در ایران وضعیت فعلی آمریکا و تفاوت‌هایش را با وضعیت سابق می‌فهمیدند و آن را بیان می‌کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: