« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
در نتیجه انتخابات آمریکا
چه در ایام فستیوال های تبلیغاتی و ارائه برنامه برای جذب رای بیشتر، و چه در شرایطی که چیزی به تشریفات انتقال قدرت ریاست جمهوری به ترامپ باقی نمانده است رویکرد ترامپ نسبت به ارتباط با ایران، زننده، افسار گسیخته و غیر عاقلانه بوده است.
به گزارش آوای رودکوف ؛چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در حالی انتخاب شد که ایالات متحده غافلگیر کننده ترین انتخابات خود را تجربه کرد. دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی که بیشتر شبیه تجار است تا سیاست مدارا ها امروز کلید کاخ سفید را در درست گرفته است.

چه در ایام فستیوال های تبلیغاتی و ارائه برنامه برای جذب رای بیشتر، و چه در شرایطی که چیزی به تشریفات انتقال قدرت ریاست جمهوری به ترامپ  باقی نمانده است رویکرد ترامپ نسبت به ارتباط با ایران، زننده، افسار گسیخته و غیر عاقلانه بوده است. وی بارها درباره بی اعتباری برجام در نظر خودش و خطرناک جلوه دادن آزاد شدن دارایی های بلوکه شده برای ایران اظهار نظرهای مضحکی کرده بود که روحیه ی تند و ناپخته ی وی را عیان کرده بود.

ایران ستیزی ترامپ به نطق های تبلیغاتی و صحبت های بدون فکر خلاصه نمی شود. بلکه انتصابات کابینه ی ترامپ کاملا از خط مشی وی پرده برداشته است.

در زیر به سه مورد از انتصابات ترامپ در چند روز اخیر اشاره میکنیم تا مشخص شود مسئله ی ایران چقدر برای ترامپ مهم است...

 

 

"مایک پامپئو" گزینه ی ترامپ برای سیا

 

«مایک پامپئو» که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز جمعه او را به عنوان گزینه تصدی ریاست سازمان سیا معرفی کرده یکی از تندروترین نماینده کنگره آمریکا در مخالفت با ایران و توافق هسته‌ای است.

 


 

«پامپئو» که طراح چندین طرح ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا است آخرین اظهارنظرش درباره برجام را روز پنجشنبه مطرح کرده است. وی در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته به دنبال لغو این توافق هسته‌ایِ «فاجعه‌بار» به عقیده او است.

وی نوشت: «چشم‌به راه لغو این توافق فاجعه‌بار با بزرگترین حامی دولتی تروریسم هستم.»

«ترامپ» سال گذشته هم گفته بود که توافق هسته‌ای، «ایران را که به نابودی آمریکا کمر بسته قدرتمند کرده است.»

«پامپئو» از سال 2013 که به عضویت کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا درآمد، در حال فعالیت در زمینه مسائل اطلاعاتی است. وی در مصاحبه‌ها یا یادداشت‌های کتبی، ایران را منشأ اصلی درگیری در خاورمیانه خوانده است.

وی چند ماه پیش بعد از اجرایی شد برجام نوشت: «اوباما همواره رفتارهای منحرف  ایران را با دادن میلیاردها دلار پول ناشی از رفع تحریم‌ها از طریق این توافق هسته‌ای خطرناک، تشویق کرده است.»

«پامپئو» همچنین از حیث اسلام‌ستیزی سیاست‌هایی مشابه آنچه ترامپ وعده داده دارد.

وی سال 2013 در یک سخنرانی در صحن علنی مجلس نمایندگان گفته بود رهبران کشورهای مسلمان در صورتی که خشونت‌هایی که به نام اسلام انجام می‌شود را محکوم نکنند همدست اقدامات تروریستی هستند.

 

"میت رامنی" گزینه ی احتمالی وزارت خارجه

 

«میت رامنی» که پیش از این رهبری جنبش «هرگز ترامپ» را با هدف ممانعت از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ برعهده داشت، در فهرست بلند افرادی قرار دارد که رئیس جمهور منتخب آمریکا به عنوان گزینه های احتمالی کابینه خود درنظر گرفته است.

 


 

برای شناخت روحیات ضد ایرانی رامنی کافی است اظهار نظراتش را در دوره ای که قصد داشت کاندیدای ریاست جمهوری شود و به نوعی رقیب ترامپ بود بخوانید.

 

رامنی در اولین روزهای سودای ریاست جمهوری خودش را درگیر مسئله ایران کرده بودو میگفت: من به شما اطمینان می دهم، اگر رئیس جمهور شوم، ایرانی ها هیچ تردیدی نخواهند داشت که من در صورت لزوم دست به حمله نظامی می زنم.

 

وی افزود: امریکا به مدت چندین دهه موفق به مقابله با شوروی شود. ایران نسبت به شوروی تهدید بسیار ضعیف تری برای امریکا محسوب می شود.

 

میت رامنی گفت: اگر امریکا مقداری هم از ایران هسته ای هراس داشته باشد، اما توانایی مقابله با این تهدید را دارد و دلیلی ندارد که من در این مورد به کسی گوش دهم.

 

به عقیده رامنی، جنگ اخرین گزینه نیست و کنگره حق اظهار نظر در مورد حمله به ایران را ندارد.

 

به گفته ی رامنی، حمله مسئله ای است که رئیس جمهور می تواند همین فردا آن را عملی کند.

 

کاندیدای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: معتقدم نیستم که ما برای آغاز جنگ باید اجازه ی خاصی بگیریم. رئیس جمهور خود این توانایی را دارد.

 

 

"جیمز متیس" گزینه ی ترامپ برای وزارت جنگ

 

«جیمز متیس» از سال 2010 تا 2013 به عنوان یازدهمین فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا به کشورش خدمت کرد ولی در سال 2013 به ناگاه پس از 44 سال، رخت نظام را از تن بیرون کرد و بازنشست شد.


 

رسته اصلی این ژنرال چهارستاره در میان تفنگداران دریایی تعریف شده و به واسطه حضور در خطرناک‌ترین نقاط درگیری، احترام و شهرت خاصی در میان تفنگداران دارد اما شهرت ژنرال به این عزت و احترام ختم نمی‌شود.

 

نشریه فارن‌پالیسی همان روزها نوشته بود که ژنرال متیس در سال 2013 به خاطر داشتن دیدگاه افراطی و تندورانه در خصوص نحوه مقابله با ایران، از سوی «باراک اوباما» به بازنشستگی پیش از موعد مجبور شده بوده است.

 

 

***اینکه ترامپ در روزهای بعد از رای آوری اش در روز چند ساعت را به فکر دشمنی با ایران اختصاص میدهد مسئله ای است که برای ملت و دولتمردان ایران، مسئله ی مهمی تلقی نمیشود. اولا که به صورت واضح حربه های تبلیغاتی و ظرافت های سیاسی در این انتصاباتِ بی منطق موج میزند. ثانیا با مشی و سیاست کاملا مستقل جمهوری اسلامی طی بیش از سه دهه گذشته تاریخ اثبات کرده است که این بوق و کرنا ها و دشمن تر از ترامپ هم نتوانسته اند اقدامی منجر به چرخش مسیر انقلاب اسلامی علیه ایران انجام دهد.

 

همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از مردم اصفهان، با اشاره به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا فرمودند:

 

«ما هیچ قضاوتی درباره این انتخابات نداریم زیرا آمریکا، همان آمریکا است و در ۳۷ سال گذشته هر یک از دو حزب که بر سر کار بودند، هیچ خیری که نرساندند، دائماً نیز شر آنها متوجه ملت ایران بوده است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: بر خلاف عده ای که در دنیا، برای نتیجه انتخابات آمریکا، عزا گرفته اند یا عده دیگری که شادی می کنند ما نه عزا می گیریم و نه شادی می کنیم زیرا برای ما فرقی نمی کند و هیچ نگرانی هم نداریم و به لطف الهی، برای مواجهه با هر حادثه محتملی نیز آماده ایم.»

 

 

همانطور که در بیانات رهبر معظم انقلاب مشهود بود و همچنین در رویکرد رفتاری مابقی مسئولین مشاهده میشود، موضع ایران در مقابل هر تحولی از جانب آمریکا، موضع قدرت و اقتدار است. علی رغم اینکه هیچ کدام از تهدید های کشور آمریکا برای ایران مهم تلقی نمیشود در عین حال آماده هر گونه تهدید و هجمه ای هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: