« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
شهرستان لنده
اهمیت کاشت و نگهداری درخت تا بدانجاست که در روایات تصریح شده است کسی که درخت بکارد علاوه بر نفع در زمان حیات، پس از مرگ نیز از آن بهره خواهد بود
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از لنده ؛   درخت نماد آباداني و شاخص سبزي و خرمي و مظهر زندگي و باعث تلطيف هوا و موجب آسايش و رفاه انسان، و صفا و پاكي طبيعت مي باشد. به همین خاطر يكي از مواهب و نعمت هاي خداوند در آخرت و يكي از ويژگي هاي بهشت و رضوان حق تعالي كه در آيات كريمه و روايات شريفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد: وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ؛[1] به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، بشارت ده كه باغهايى از بهشت براى آنهاست كه نهرها از زير درختانش جاريست. هر زمان كه ميوه‏اى از آن، به آنان داده شود، مى‏گويند: «اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. (ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عاليتر است.)» و ميوه‏هايى كه براى آنها آورده مى‏شود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.



و همچنین دین مبین اسلام برای آنکه اهمیت درختکاری را برای مسلمانان صدر اسلام و پس از آن ملموس تر بیان نماید کاشت درخت قابل محصول را نوعی صدقه معرفی می نماید. شاید این عنایت شرع مقدس اسلام از آن جهت است که همانند صدقات مالی، کاشت درخت و نیز حفاظت و نگهداری از آن به صورت یک برنامه همیشگی در زندگی مسلمانان جاری باشد و مسلمانان این برنامه را جزیی از برنامه های خود تلقی نمایند و از آن غافل نگردند. رسول خدا 9 می فرماید: مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْساً أَوْ يَزْرَعُ زَرْعاً فَيَأْكُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ طَيْرٌ أَوْ بَهِيمَةٌ إِلَّا كَانَتْ لَهُ بِهِ صَدَقَةً؛[19] هيچ مسلمانى نيست كه درختى را در زمين بنشاند يا زراعتى را كشت كند، و انسان يا پرنده يا چرنده‏اى از آن بخورد، مگر اينكه براى او صدقه‏اى محسوب شود.



و شایر بر همین اساس و نوع نگاهی که به درخت و درختکاری می شود ؛ چند سالی است که  شهرداری لنده  با آب و تاب خبر (خوش و امیدوار کننده) کاشت هزاران اصله درخت در سراسر معابر شهر و بلوارهای شهر لنده  را در سایت ها منتشر کردٰ که تاثیر به سزایی در زیبایی و تنوع آب و هوایی این شهر گرمسیری دا شته و مورد استقبال بسیاری از شهروندان قرار گرفت ولی متأسفانه شاهدیم در برخی مناطق و محلات با این درختان غریبانه رفتار می شود و علیرغم اینکه ابیاری آنها توسط شهرداری صورت می گیرد و حتی حفاظ هایی برای آنها پیش بینی گردیده است اما بسیاری از آنها خشک و یا مورد بی مهری قرار گرفته اند که در تصویر زیر که مربوط به خیابان شهید باهنر (مور) می باشد شاهدیم بر روی یک اصله درخت تیراهن گذاشته و به نوعی باعث مرگ این درخت شدند  لذا  اولا به عموم مردم توصیه می شود تا با پیروی از تعالیم اسلام نسبت به کاشت و نگهداری از درختان بیش از پیش اهتمام ورزند و دوما مسولان فرهنگی ؛ انمه جمعه و جماعات نسبت به این موضوع اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری را در دستور کار قرار دهند و نکته آخر اینکه ادارات و نهادهای ذیربط نسبت به نامهربانی با درختان تساهل ننمایند و  وظیفه  قانونی خود را انجام دهند.




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: