« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
به گزارش آوای رودکوف  به نقل از خبرنگار مرآت، حیدر آسیابی دادستان عمومی انقلاب سمنان در نشست خبری که به منظور تشریح جزئیات حادثه ریلی سمنان و اقدامات قضایی صورت گرفته برگزار شد گفت: پس از اطلاع از وقوع حادثه، تیم بررسی صحنه جرم شامل پلیس آگاهی، پزشکی قانونی، آتش نشانی، هلال احمر و سایر عوامل مربوطه در صحن حاضر شدند و اینجانب به همراه معاونین دادسرا از نزدیک بر روند اقدامات صورت گرفته نظارت مستقیم داشتیم.

به جز 9 تن از مصدومان، مابقی تخیص شده اند

آسیابی با تشریح حادثه برخورد دو قطار سمنان و تبریز در روز جمعه افزود: همانطور که نحوه وقوع این حادثه اطلاع رسانی شده است پس از توقف قطار تبریز، لوکوموتیوران قطار سمنان پس از کسب اجازه از مرکز کنترل به حرکت خود ادامه می دهد و هنگامی که به قطار تبریز نزدیک می شود به دلیل عدم فرصت کافی برای توقف قطار به سالن آخر قطار تبریز برخورد می کند که بر اثر این برخورد 8 سالن از هردو قطار دچار حریق می شود که البته سرایت حریق به سالن ها با فاصله زمانی طولانی بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: قطار مسافری تبریز حامل 432 مسافر و خدمه و قطار سمنان نیز 146 مسافر و خدمه دشته که مجموعا 578 مسافر در این حادثه حضور داشته اند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با اشاره به تعداد مصدومان این سانحه گفت: مجموعا 103 نفر در این حادثه دچار مصدومیت شدند که فقط 25 نفر نیاز به بستری داشتند. در حال حاضر نیز تنها 9 نفر در بیمارستان های سنان و دامغان تحت در مان قرار دارند و مابقی ترخیص شده اند.

مردم سمنان میزبانی خوبی از خانواده های مصدومان داشتند

آسیابی با تقدیر از عوامل پزشکی استان سمنان افزود: مصدومان این حادثه از خدمات درمانی بیمارستان ها رضایت داشتند و مدیران مراکز بهداشتی و درمانی عملکرد مطلوبی داشتند.

وی از ابراز همدردی مردم سمنان با بازماندگان جانباختگان و همراهی و همدلی با خانواده های آذربایجانی تقدیر کرد و گفت: تعدادی از خانواده های حادثه دیدگان به ما مراجعه کرده و گفتند کاش در موقعیتی مناسب با مردم با فرهنگ سمنان آشنا می شدیم و انصافا مردم استان بویژه سمنان و دامغان میزبانی خوبی داشتند.

آمارهای ارائه شده از سوی افراد و نهادهای مختلف دقیق نیست

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی در رابطه با تعداد جانباختگان این حادثه اظهار کرد: متاسفانه در این بخش از سوی برخی عوامل تعجیل صورت گرفت که ان را صحیح نمی دانیم. با توجه به اینکه این حادثه یک پرونده قضایی دارد و بناست نسبت به پرداخت دیه به اولیای دم حکم صادر شود، کسی جز دستگاه قضایی نمی تواند حکم صادر کند بنابراین آمار دقیق نیز باید از طیق مرجع قضایی اعلام شود.

آسیابی در ادامه افزود: ارائه آمارهای متناقض در افکار عمومی تبعات خوبی به دنبال ندارد و اگر در آمار تزلزل باشد ممکن است ایجاد تردید و شبهه کند.

وی همچنین تصریح کرد: آمار ارائه شده از سوی افراد و نهادهای مختلف دقیق نبوده و تخمینی و تقریبی است.

تعداد جانباختگان بیشتر از 40 تن نیست

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با اشاره به آخرین امار جانباختگان سانحه ریلی گفت: بر اساس بررسی ها و یافته های تشخیص هویت نیروی انتظامی به عنوان مسئول قانونی صحنه جرم و سازمان پزشکی قانونی، 37 نفر در صحنه وقوع حادثه کشف شد و در ادامه بررسی ها تعدادی از قطعات استخوان به همراه دو جمجمه بدست آمد که ما بر اساس دو قطعه جمجمه کشف شده آن را دو جسد به حساب آوردیم. روز گذشته در عملیات پاکسازی منطقه نیز یک قطعه جمجمه به همراه قطعاتی از استخوان به دست امد که در مجموع 40 پیکر تحویل پزشکی قانونی شد.

آسیابی با بیان اینکه عملیات تفحص پایان یافته است اذعان کرد: آمار قضایی تلفات بیش از 40 تن را تایید نمی کند و در تعداد جانباختگان ابهامی وجود ندارد.

وی از اعزام پیکرهای مجهول الهویه به پزشکی قانونی تهران خبر داد و گفت: ساعاتی پس از کشف اجساد، به دلیل عدم وجود امکانات کافی برای تشخیص هویت و آزمایشات DNA در پزشکی قانونی استان سمنان، با هماهنگی های صورت گرفته با دادستانی و پزشکی قانونی تهران پیکرها و قطعات مجهول الهویه به پایتخت اعزام شد تا بررسی های تکمیلی در آنجا صورت گیرد.

برخی مسئولان بر دفن دسته جمعی اجساد اصرار داشتند!

وی از اظهار نظر عجولانه و غیرکارشناسانه برخی مقامات اجرایی استان نیز انقاد کرد و افزود: در مورد انتقال و تشخیص هویت جانباختگان برخی مسئولان اجرایی اصرار داشتند که اجساد یک روز بیشتر در سمنان بماند و یا بدون بررسی های اولیه به شهرشان منتقل شوند و حتی به صورت دسته جمعی دفن شوند، اما دادسرای استان با دقت عمل و بررسی های دقیق به وظیفه خود عمل کرد و اجساد، با سرعت حداکثری در همان روز حادثه برای طی مراحل تکمیلی به تهران منتقل شدند.

آسیابی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حادثه ریلی و دستور رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور به دادگستری کل استان و دادستانی استان بیان کرد: به جهت اهمیت موضوع در تمام مراحل این حادثه با دادستان کشور هماهنگ بودیم و از راهنمایی های ایشان استفاده کردیم.

شناسایی و دستگیری 4 نفر تا کنون

وی از دستگیری 4 نفر تاکنون در خصوص این حادثه خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی کمیته ای برای بررسی و اعلام نظر نهایی درباره این حادثه تشکیل داده است اما دستگاه قضایی نمی توانست منتظر اعلام نظر این کمیته باشد و با پیگیری های شبانه روزی تا کنون 4 تن از عوامل این حادثه از جمله لوکوموتیوران قطار سمنان و 3 نفر از کارکنان مرکز کنترل راه اهن شمالشرق دستگیر و به مقام قضایی تحویل داده شده اند. الیته تحقیقات ادامه داشته و ممکن است افراد دیگری هم بازداشت شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با اعلام این خبر که هیچ یک از مسافران قطار سمنان در بین مصدومان یا جانباختگان قرار ندارند اظهار کرد: طی بررسی های بعمل آمده از پلیس راه اهن سمنان تاکنون پرونده ای مبنی بر فوت یا آسیب دیدگی مسافران قطار سمنان تشکیل نشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین