« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کهگیلویه و بویراحمد
استان کهگیلویه و بویر احمد تنوع غذایی بالایی دارد. به علت عشایری بودن منطقه، غذاهای محلی معمولا از محصولات و فرآورده های طبیعی موجود در منطقه تولید می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ استان کهگیلویه و بویر احمد تنوع غذایی بالایی دارد. به علت عشایری بودن منطقه، غذاهای محلی معمولا از محصولات و فرآورده های طبیعی موجود در منطقه تولید می‌شود. در ادامه‌ غذاهای این استان را برای شما معرفی می‌کنیم.

نان بلیط یا بلوط

این نان از قدیمی‌ترین نان‌های محلی استان کهگیلویه و بویر احمد است که از عصاره بلوط درست می‌شود . برای تهیه این نان پوست اولیه بلوط را می‌گیرند و پس از مدتی پوسته‌ی دوم آن را می‌گیرند و از پوسته دوم آن برای معده درد استفاده می‌کنند. سپس عصاره بلوط را یک هفته درون آب قرار می‌دهند تا خمیر بشود و آن را درون سبدهای که از بادام کوهی ساخته شده پالایش می‌کنند. پس از پالایش، آن را با دست ورز می‌دهند و با ابزاری به نام حسوم آن را روی ساچ پهن می‌کنند تتا مدتی که دو طرف نان برشته و قهوه‌ای رنگ شود آن را روی ساچ قرار می‌دهند.




آش کارده(هره)

کارده گیاهی سبز رنگ با برگ‌های پهن است که در مناطق گرمسیری می‌روید و از این گیاه برای تهیه آش کارده استفاده می‌کنند. برای پخت این آش، کارده را خورد می‌کنیم و حدود دو روز در آبلیمو قرار می‌دهیم تا ترش شود بعد از دو روز به آن آب اضافه می‌کنیم و بر روی گاز می‌گذاریم تا بجوشد سپس به آن برنج نیم کوب و گندم اضافه می‌کنیم. این آش از معروف‌ترین آش‌های این منطقه و استان فارس است.



شله ماسی یا شله دووی (شله ماستی یا شله دوغی)

شله ماستی یک غذای محلی استان کهگیلویه و بویر احمد است که به نام‌های مختلفی خوانده می‌شود. برای پخت این غذا باید دوغ را بجوشانیم و در حین جوشاندن دوغ؛ برنج، پونه و پیاز داغ به آن اضافه کنیم. پس از مدتی این غذا به حالت آبکی در می‌آید که در این حالت آن را در سینی می‌ریزیم و کره محلی را در وسط سینی قرار می‌دهیم تا هر کسی که بخواهد این غذا را بخورد کره را خودش روی غذا بریزد و میل کند.

شله ماشکی (ماشی)

این غذا بیشتر در روزهای سرد پاییز و زمستان استفاده می‌‌‌‌‌‌شود . مواد اولیه  این غذا ماش، برنج، آب و پیاز داغ است.  برای پخت شله ماشکی باید ماش را آن‌قدر بجوشانیم تا پوست‌هایش باز شود سپس در آن برنج اضافه می‌ریزیم و در آخر به آن پیاز داغ اضافه می‌کنیم.




شله (برنج)بادمی

این غذا بیشتر در مناطقی مانند گچساران، چم شیر و باشت درست می‌شود. پخت این غذا بسیار ساده است به این صورت که ابتدا بادام را به همراه پوستش توسط آسیاب دستی کوچکی ریز ریز می‌کنیم و در آب می‌ریزیم تا به جوش بیاید پس از این که آب به جوش آمد به آن برنج اضافه می‌کنیم. شاید تصور شود که این غذای ساده زیاد دلچسب نباشد اما بر خلاف تصور بسیار لذیذ و خوش مزه است.




کله جوشک یا کلک سوز

از مواد اولیه و مهم این غذا دوغ محلی است؛ برای پخت این غذا که بیشتر توسط عشایر مصرف می‌شد باید ابتدا پیاز و پونه را با روغن تفت بدهیم تا پیاز قرمز رنگ شود پس از آن دوغ به غذا اضافه می‌کنیم( معمولا برای هر نفر یک لیتر دوغ مصرف می‌شود) سپس به آن ادویه اضافه می‌کنیم و می‌جوشانیم تا غلیظ و رنگ آن سبز بشود. می‌توان کله جوشک را تنها خورد ولی در اصل باید آن را با نان محلی سرو کرد.




دمپخت

دمپخت را شاید همه بشناسند و آن را خورده باشند. این غذا یکی از غذاهای محلی و مغذی این استان است. مواد اولیه این غذا برنج و ماش یا برنج و عدس و ... است؛ ابتدا باید ماش یا عدس یا افزودنی‌های دیگر مانند لوبیا را طوری بجوشانیم تا کاملا نرم شود ولی پوسته آن باز نشود، قبل از باز شدن پوسته برنج را به آن اضافه می‌کنیم تا برنج هم نرم شود پس از آن برنج را آبکش کرده و آن را دم می‌کنیم. این غذا را معمولا با سالاد، ماست و یا ماست و خیار سرو می‌کنند




دنگو
دنگو غذایی است که سرشار از حبوبات است و بیشتر در فصل سرد زمستان مصرف می‌شود چون مردم استان کهگیلویه و بویر احمد بر این باورند که این غذا بسیار برای سرماخوردگی مفید است. برای پخت این غذا به موادی مانند: عدس، لوبیا چشم بلبلی، لیزک (گیاهی است دارویی که در فصل بهار در استان کهگیلویه و بویراحمد می روید)، ماش، نخود، گندم، ادویه، زردچوبه، نمک و آب به مقدار لازم نیاز داریم.

روش پخت به این صورت است که ابتدا آب را می‌جوشانیم بعد به آن گندم اضافه می‌کنیم صبر می‌کنیم تا گندم بپزد، پس از پخت گندم نخود اضافه می‌کنیم و در ظرف را می‌‌بندیم تا نخود و گندم با هم پخته شوند. پس از پخته شدن کامل نخود و گندم بقیه مواد را اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا تمامی حبوبات و مواد کاملا پخته شود.



پلو محلی


برای پخت این غذا به قارچ، لیزک و برنج  نیازمندیم. ابتدا لیزک را با آب می‌جوشانیم و بعد به آن برنج اضافه می‌کنیم پس از مدتی در آن قارچ نرم را می‌ریزیم و در آخر صبر می‌کنیم تا غذا دم بکشد




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: