« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
طلاق
طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی امروزه رو به افزایش است و آثار مخربی را بر فرد و جامعه برجا می‌گذارد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ در گذشته  طلاق دارای نوعی قبح و زشتی بود و زمانی که صحبت از طلاق به میان می‌آمد بزرگترها و ریش سفیدان فامیل با میانجی‌گری سعی می‌کردند تا مشکل موجود بین زوجین را حل کنند، به نحوی که مانع از طلاق و فروپاشی یک خانواده می‌شدند اما امروزه کمتر شاهد این امر هستیم و دلیل آن را شاید بتوان ریخته شدن قبح طلاق دانست .
 
طلاق بر فرد و جامعه اثرات منفی جبران ناپذیری می‌گذارد و انواع مختلفی دارد و عوامل متعددی بر شکل‌گیری این آسیب اجتماعی موثر است، به جرأت می‌توان گفت بزرگترین ضربه طلاق را بچه‌های طلاق می خورند چرا که از داشتن خانواده محروم می‌شوند، با توجه به اینکه خانواده به عنوان مهم‌ترین عنصر برای پرورش فرد در ادوار مختلف زندگی محسوب می‌شود، بر این اساس شخصیت فرد از دوران تولد، جوانی تا زمان ازدواج  که فرد مستقل می شود و  تشکیل زندگی می دهد در خانواده شکل می‌گیرد که متأسفانه این مسأله برای فرزندان طلاق اتفاق نمی‌افتد و خلأ عاطفی ناشی از کمبود یکی از والدین در زندگی این افراد به وضوح مشاهده می‌شود.
 
حال در نظر بگیرید فردی را که در دوران کودکی با طلاق والدین مواجه می‌شود از محبت پدر یا مادر خود محروم  شده و کمبود محبت از سوی یکی از والدین را احساس می‌کند، در نتیجه او برای جبران این کمبود محبت به جامعه یا دوستانی پناه می‌برد که در این مسیر آسیب های به فرد وارد می شود.
 
بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، میزان طلاق هرساله در حال افزایش است به نحوی که تهران رتبه نخست و ایلام  کمترین رتبه طلاق در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
 
مجید ابهری جامعه شناس و رفتارشناس درباره واکاوی علل طلاق و افزایش روز افزون تعداد آن گفت: افزایش آمار طلاق دارای دو گروه علل محیطی و رفتاری مختلف است .
 
اعتیاد، گرانی، تورم، بیکاری و عدم تفاهم جنسی از جمله عوامل محیطی موثر بر معضل طلاق هستند و گروه دوم، علل رفتاری است که شامل عدم گزینش مناسب ،کوتاه بودن مدت آشنایی قبل از ازدواج، دخالت های اطرافیان، ضعف مهارت های زندگی، عدم مراجعه به مشاور، اختلاف سنی، اختلافات فرهنگی می‌شود که با توجه به این عوامل شاهد افزایش آمار طلاق در کشور هستیم که بر این اساس در تهران از هر 3 ازدواج و در شهرستان ها از هر 5 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود .
 
این استاد دانشگاه گفت: آسیب ها و عوارض طلاق در مرحله اول متوجه زن و شوهر بوده و کودکان قربانیان اصلی طلاق محسوب می‌شوند، به طوری که 65 درصد نوجوانان و جوانان بزهکار فرزندان طلاق هستند، و می‌توان از جمله آسیب‌ها و عوارض ناشی از این پدیده اجتماعی به وجود بیوه‌های جوان، ازدواج های مخفی، روابط فرا زناشویی در جامعه اشاره کرد.
 
وی راهکار مناسب برای پیشگیری از طلاق را آموزش مهارت همسر گزینی مناسب و مشاوره قبل از ازدواج، حمایت‌های فرهنگی و مالی از جوانان در ابتدای زندگی دانست و گفت: آموزش مدیریت جنسی می‌تواند تا اندازه چشمگیری آمار طلاق را کاهش دهد.
 
ابهری در پایان گفت: امروزه بیشتر طلاق‌ها از توع عاطفی و توافقی است  و دلیل آن رضایت طرفین به جدایی برای تسریع در جدا شدن است ، البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که طلاق توافقی به دلیل سهولت در جدا شدن، مورد استقبال مردم قرار گرفته و برخی افراد سودجو در این میان با تبلیغات فراوان تنور این نوع طلاق را گرم نگه داشته اند.
 منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: