« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
با بهره‌برداری از 800 کیلومتر خط‌آهن و اتصال استان‌های ایلام، اردبیل، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی تا پایان دولت دهم، بیش از 25 شهر دارای راه‌آهن می‌شوند.به گزارش آوای دنا شبکه ایران نوشت، بانگاهی گذرا و بررسی روندساخت فعالیت‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف راه‌آهن، می‌توان عزم جدی مسئولان در جبران عقب‌ماندگی توسعه ریلی را شاهد بود. براین اساس اگرچه به‌عنوان نمونه متوسط ساخت خطوط ریلی از اوایل انقلاب تا سال 1384 سالانه حدود 164 کیلومتر بود اما این رقم از سال 84 تاکنون سالانه به رقم حدود 341 کیلومتر افزایش یافت. با توجه به این موضوع طی دولت‌های نهم و دهم برای جبران عقب‌ماندگی توسعه ریلی حرکت‌هایی صورت گرفت. به‌عنوان نمونه طی چند سال گذشته ساخت خطوط ریلی در مسیر‌های اصفهان- شیراز 500 کیلومتر، بم- زاهدان 314 کیلومتر، اراک- ملایر 90 کیلومتر، مراغه- میاندوآب 50 کیلومتر، خرمشهر – شلمچه 17 کیلومتر، تزرج- بندرعباس 180 کیلومتر، هفت تپه- شوشتر 60 کیلومتر و کمربندی تهران- قم 60 کیلومتر برخی از پروژه‌هایی به‌شمار می‌آیند که بخش قابل توجهی از آن‌ها تاکنون انجام و به بهره برداری رسیده است.همچنین از سال 84 تاکنون با اولویت ساماندهی مناطق کمتر توسعه یافته، استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان غربی و همدان مراحل اتصال به شبکه ریلی را گذرانده‌اند.البته این مسائل در حالی مطرح است که مجموع خطوط ریلی کشور حدود 12 هزار کیلومتر برآورد می‌شود و به همین میزان ساخت شبکه راه‌آهن مراحل اجرایی را می‌گذراند. با توجه به این موارد و گام‌های برداشته شده در ایجاد توسعه متوازن خدمات حمل ونقلی بویژه بخش راه‌آهن، گزارشی را درخصوص اهم برنامه‌های راهبردی سال جاری، برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی در پی می‌خوانید. اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن با‌توجه به هدف‌گذاری برای بهره‌برداری حدود یک هزار‌کیلومتر خط راه آهن در سال گذشته، عملیات زیرسازی پروژه‌های مد نظر انجام شد.حسین نازدار معاون ساخت راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اعلام این مطلب گفت: اتصال هفت استان به شبکه ریلی از جمله برنامه‌های راهبردی برای توسعه شبکه راه آهن به شمار می‌آید که دراین زمینه حرکت‌هایی نیز صورت گرفت. نازدار از روند پرشتاب توسعه شبکه ریلی در مناطق مختلف کشورمان خبر داد و گفت: بر این اساس استان‌هایی از جمله ایلام، اردبیل، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری مراحل اتصال به شبکه ریلی را می‌گذرانند که پیش‌بینی‌شده حداکثر تا پایان فعالیت دولت دهم این استان‌ها به خطوط راه‌آهن و شبکه ریلی متصل شوند.وی تصریح کرد: براین اساس با انجام پروژه‌های مذکور شهرهایی از جمله قزوین- نوشهر- منجیل- رودبار- رستم‌آباد- رشت- انزلی- آستارا، ملایر- نهاوند(ایستگاه فیروزان) ـ کرمانشاه، تهران- ساوه- همدان، میانه- فیروزآباد- اردبیل، مراغه- ارومیه- میاندوآب، مهاباد- نقده، گرگان- اینچه برون و خواف - هرات در مجموع حدود 25 شهر به شبکه ریلی وصل خواهند شد.نازدار با اشاره به تحقق اهداف مدنظر برای انجام عملیات زیر‌سازی خطوط ریلی در سال گذشته افزود: به‌عنوان نمونه در این زمینه ریل‌گذاری مسیرهای تهران- همدان، قزوین- رشت و مراغه- ارومیه مراحل اجرایی را می‌گذراند که طی روزهای آینده بخشی از راه آهن مراغه- ارومیه با حضور رئیس جمهور و مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری خواهد رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: