« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
یاداشت-سجاد دانش فرد
و اما در امر سیاست مهمترین اقدامات دشمن براندازی های نرم ،القای تفکرات ضد انقلاب اسلامی،ناتوان کردن ایران در سیاست خارجی،منزوی کردن کشور در مجامع بین الملللی و ......... می باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف : سجاد دانش فرد:بحث جهاد کبیر موضوعی است که اخیرا و برای اولین بار در سال 1395در دیدار مقام معظم رهبری از دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) مطرح شده است و بعد از آن در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان.

به نظر می رسد مقام معظم رهبری(حفظ الله) به نگاه سطحی به آیات قرآن نمی نگرند.

ایشان ضمن بهره برداری از آیات قران این آیات را نجات بخش جامعه اسلامی میداند. هر ازچند گاهی ایشان از دل همین آیات بحث جدیدی را وارد ادبیات سیاسی و مدیریتی کشور می نمایند،تا همه ما و مردم عزیز و مسئولین را به این سمت و سو بکشانند که درد و علاج کشور ما با تبعیت از آیات قرآن و پیروی از این آیات شریف قابل حل است.

واما دربحث جهاد کبیر
 
اول آیه ای از  قران را بیان می کنیم و بعد به تحلیل و تفسیر سخنان مقام معظم رهبری در مورد جهاد کبیر  می پردازیم.

فَلَا تُطِعِ الكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا

پس از كافران اطاعت مكن و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز (سوره مبارکه فرقان آیه52)

((امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است. جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد.

در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: این آیه در مکّه نازل شده. درست توجّه کنند جوانهای عزیز! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، خدای متعال در این آیه‌ی شریفه میگوید: وَ جاٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا.

 ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت (فَلا تُطِعِ الکاٰفِرینَ وَ جاٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛) از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر.

جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است.

«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن.

اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن.

"((در میدانهای مختلف؛ در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر».))

""بیانات در دیدار با دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع)"" خرداد 95

باتوجه به سخنان رهبری و برداشت ایشان از این آیه قران کریم به مهمترین نکته این سخنان و برداشت از آیه میتوان پی برد و آن ""تبعیت نکردن از دشمن است.""

تبعیت نکردن ما از دشمن فقط در مسئله نظامی خلاصه نمی شود.

طبق گفته مقام معظم رهبری خرمشهرهایی در پیش است اما نه در میدان های نظامی بلکه در میدان هایی سخت تر از این میدان.

به راستی خرمشهرهای امروزه که باید برای ما فتح بشود در کدام میدان است.

برای پی بردن به عمق موضوع و بحث جهاد کبیر باید ویژگی های این جهاد را شناخت.

1.در جهاد کبیر که از زیرشاخه های جهاد اصغر (هرگونه مقابله با دشمن) شور و هیجان ها خاموش هستند برخلاف عرصه و میدان نظامی که سرشار از شور و هیجان است.

2.درجهاد کبیر به کسی مدال افتخار نمیدهند. برای اینکه نتایج به دست آمده از این جهاد ملموس نیست.

3. در جهاد کبیر پیچیدگی وجود دارد،دشمن را به راحتی نمیتوان دید،در جهاد کبیر صف بندی ها و تشخیص دادن جهت ها و اهداف نیاز به تخصص و بصیرت دارد.

4.عده ای در جهاد کبیر انگیزه ها را خشک می کنند، وخود را مهره دشمن قرار می دهند و در عرصه های مختلف(درپایین توضیح خواهم داد) روحیه مردم و جهاد گران را تضعیف می کنند.

پس ازتبیین جهاد کبیر و ویژگی های این جهاد نیاز است که کمی این موضوع را در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و فکری باز تر کنم تا حق مطلب را ادا کرده باشیم.
دربخش های زیر میتوان جهاد کبیر(همان تبعیت نکردن از دشمن)را مورد بررسی قرار داد.

الف_فرهنگ:

تقریبا از دهه 70و بعد از اتمام جنگ تحمیلی علیه ایران رهبر معظم انقلاب چندین بار بحث شبیحخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمن علیه فرهنگ کشور را بیان فرمودند. که متاسفانه عده ای باور نداشتند و سر سری گرفتن اما حالا با ملموس شدن واقعیت به خود آمده اند. از موارد تبعیت نکردن از دشمن که سبک اسلامی_ایرانی ما را در امر فرهنگ نشانه رفته است ،میتواند تدوین و فرهنگ سازی تولیدات و همچنین توجه به سبک های اسلامی_ایرانی باشد ،تاباتکیه برآن در بحث فرهنگی بتوانیم نقشه های دشمنان را خنثی کنیم.

2_اقتصاد:

و اما دربحث اقتصاد دشمن با طراحی تحریم های اقتصادی،القای ناامیدی معیشتی به مردم، و باورمند کردن ناتوانی در اداره امور اقتصادی به بعضی مسئولین کشور توانسته است در این موضوع نی  بر مردم و و تفکرات اقتصادی بعضی از مسئولین تاثیرات منفی بگذارد. نکته ای که در این مبحث عدم تبعیت از دشمن(جهاد کبیر)را به ما نشان می دهد،تکیه بر توان درون،شناختن استعداد های جوانان انقلابی،و همچنین اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می باشد.

3_سیاست:

 
و اما در امر سیاست مهمترین اقدامات دشمن براندازی های نرم ،القای تفکرات ضد انقلاب اسلامی،ناتوان کردن ایران در سیاست خارجی،منزوی کردن کشور در مجامع بین الملللی و ......... می باشد.

امر جهاد کبیر که همان عدم تبعیت از دشمن است زمانی در امور سیاست کشور خنثی می شود که همه افراد جامعه و نخبگان سیاسی کشور دارای وحدت سیاسی باشند و حضور دشمن در میدان های مختلف این سیاست را درک کنند و همچنین به اصول و اهداف انقلاب اسلامی در سیاست خارجی پایبند بوده و خطوط قرمز آن را بدانند.

4_فکر و اندیشه :

برای این امر دشمن تمام تلاش خود را بر تغییر باور های و آداب و رسوم و اعتقادات ظاهری،درونی ،و رفتاری مردم ما قرار داده است. و سعی در استحاله فکری ما را دارد. اندیشه های برخواسته از دانشگاه و حوزه های علمی ما را به چالش می کشد و گاها از مسیر اصلی و هدف خود دور می کند. جهاد کبیر و عدم تبعیت واقعی از دشمن در این حوزه هم میتواند تدوین علوم اسلامی ایرانی به جای متون غربی دانشگاه ها، بازسازی علوم انسانی ، ودر آخر کادر سازی و تربیت جوانانی برای انقلاب اسلامی است که با اندیشه انقلاب رشد کرده باشند.
طبیعتا هرکدام از این موارد نیاز به توضیحات فراوان و ملموس تری داشتند که در این موقعیت به همین مقدار بسنده میکنیم.

اما این را باید بدانیم که کار جهادی و عدم تبعیت از دشمن در مرتبه اول باید از روی اخلاص و نیت برای خدا باشد و در مرتبه دوم همراه با سختی و کوشش دقیق و حساب شده باشد و درمرتبه سوم باشناخت و بصیرت در مورد  دشمنی(داخلی و خارجی) باشد که در آن حوزه فعالیت می کند.

و اما ""حرف آخر""

تمام هم و غم مقام معظم رهبری امام خامنه ای(حفظ الله) از بیان بحث جهاد کبیر و به کار بردن این نوع ادبیات قرانی برای این است که دشمن و توطئه های آن را در عرصه های مختلف از جمله عرصه های مهمی که در بالا ذکر شد بشناسیم و برای مقابله با آن برنامه ریزی های دقیق و سنجیده داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: