« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
یاداشت-سجاد دانش فرد
درکشوری که تفکر جهادی و روح آن بر مدیران حکم فرما نباشد جز پژمردگی و حاصل شدن نتایجی موقتی به بار نخواهد نشست.
پایگاه خبری آوای رودکوف -سجاد دانش فرد:باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نیاز امروز کشور و همچنین انشقاق  و اختلافاتی  که در نحوه مدیریت کشور و حتی شهرستان های کوچک به وجود آمده است نیاز این دیده ام که در چندین مورد و با کمک از فرمایشات رهبری عزیز بحث مدیر جهادی و مدیریت جهادی  را در مسائل اداری و سیاسی کشور بیان کنم.

از نیاز های  امروز کشور عزیزمان بحث نحوه ی  چگونگی  اداره کردن و مدیریت امور سیاسی  کشوراست.

امور اداری یک کشور و یک سیستم سیاسی  بی شک از یک سری  سیاست های قانونی تبعیت میکند بحث در این مورد قطعا ما را به نتایج  خوبی  میرساند ولی صحبت از مدیر جهادی و مدیریت جهادی که میشود ذهن ما به سمت ایده آل میرود. وجود قانون و اجرای قانون امور را پیش می برد ولی داشتن روحیه جهادی و مدیرانی که با این روحیه و تفکر جهادی مسئولیت را به دست میگیرند نه تنها امور را پیش می برد بلکه به سر منزل مقصود که همان داشتن جامعه  اسلامی  است می رساند.

درکشوری  که  تفکر جهادی  و روح آن بر مدیران حکم فرما نباشد جز پژمردگی و حاصل شدن نتایجی موقتی به بار نخواهد نشست.

بعضی از مدیران مدیریت جهادی را همان مدیریت اسلامی  می دانند این را عرض کنم که بحث  مدیریت اسلامی  مقوله جدیدی  نیست و البته هر مدیریتی  که اسلامی  است در زمره مدیریت جهادی  گنجانده نمیشود.

بدیهی  است که باتوجه به وجود قوانین اسلامی کشور عزیزمان پس ما دغدغه مدیریت اسلامی  را نداشته باشیم . چیزی که مهم و اساسی است این که مدیر جامعه اسلامی و مدیری که طبق قوانین اسلام و در کشور اسلامی مسئولیت و مدیریت را به عهده میگیرد این احساس را داشته باشد که جز با داشتن روحیه جهادی نمیتوان امور را اداره کرد و خدمت گذار واقعی باشند.
توصیفات مقام معظم رهبری در مورد مدیریت جهادی.

قبل از پرداختن به اصل مطلب، ابتدا نگاهی داریم به بعضی از بیانات مقام معظم رهبری که ایشان در ضمن آن ها به روشنگری در باب «مدیریت جهادی» پرداخته اند:

1. «با حرکت عادی نمی شود پیش رفت. با حرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بی حساسیت نمی شود کارهای بزرگ را انجام داد. یک همت جهادی لازم است. تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که می شود، هم علمی باشد، هم پرقدرت باشد، هم با برنامه باشد و هم مجاهدانه باشد.»

(دیدار با شورای اقتصاد مقاومتی اسفند 1392)
2. «روحیه ی جهادی لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایی که با روحیه ی جهادی وارد میدان شده، پیش رفته. این را ما در دفاع مقدس دیدیم، در جهادسازندگی دیدیم، در حرکت علمی داریم مشاهده می کنیم. اگر ما در بخش های گوناگون، روحیه ی جهادی داشته باشیم، یعنی کار را برای خدا، با جدیت و به صورت خستگی ناپذیر انجام دهیم(نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف)، بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت.»

(در حرم مطهر رضوی فروردین 1390)
3. «کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان ها را فراموش نکردن، جهت را فراموش نکردن، شوق به کار؛ این کار جهادی است. کار را باید جهادی انجام داد تا ان شاءالله خدمت به خوبی انجام بگیرد.»
(در دیدار با رئیس جمهور 23دی 1393)

مدیریت جهادی چیست؟؟
با شناخت مدیریت جهادی  میتوان به راحتی گفته که مدیر جهادی  در کجای این مدیریت جهادی باید قرار بگیرد تا بتوان به مدیریت او عنوان جهادی داد به عبارت دیگر باشناخت شاخصه ها و مولفه های مدیریت جهادی میتوان فعالیت ها و امورات روزمره مدیران کشورمان را به صورت گزینشی  تحت نظر داشته باشیم و میزان فعالیت آنان را با این شاخصه ها و فعالیت هایی که در آنان از آیات قرآن و اندیشه های مقام معظم  رهبری  استفاده شده است بسنجیم.

 به نظر نگارنده، «مدیریت جهادی» مفهومی است مرکب از مؤلفه های ذیل:

1. عشق، ایمان و کار برای خدا

نظام ارزشی اسلام به انسان می آموزد که رفتارهای خود را به گونه ای سامان دهد که در اثر انجام آن ها، آدمی به خداوند متعال نزدیک شود و کمالات معنوی و ارزش های والای الهی به دست آورد. انجام کارهایی که در عرصه ی مدیریت به وقوع می پیوندد نیز مشمول همین قاعده خواهد بود. از این رو یک «مدیر جهادی» مردم را بنده و مخلوق خداوند می داند و خدمت به آن ها را عبادت می شمرد.

در ضمن مدیری که دارای تفکر جهادی است تمام همّ وغم خویش را «رضایت الهی» دانسته و به دنبال مطرح نمودن خویش و کسب مقام و شهرت نیست. فرد جهادگر هرچه به خدا نزدیک تر شده و جهاد خود را ناب و خالص برای خدا انجام دهد، اکسیر جهاد او نیز ناب تر و کمیاب تر می شود و بالعکس.

البته یک مدیر مسلمان ممکن است نگاهی غیرعبادی به کار خود داشته و مانند پدیده ای مادی و دنیایی با آن برخورد کرده و نگاه خشک علمی و آکادمیک به آن داشته باشد. چنین مدیریتی حتی اگر موفقیت هایی نیز در پی داشته باشد، آن موفقیت ها بسیار ناچیز بوده و چنین نحوه ی مدیریتی را نمی توان «مدیریت جهادی» نامید.

2. جدیت، خستگی ناپذیری و شوق به کار

 عرض می کنیم که «مدیریت جهادی» مدیریتی است همراه با جدیت، خستگی ناپذیری و شوق به کار. پرقدرت بودن به تنهایی اگر همراه با جدیت و شوق نباشد، ممکن است در ادامه و بر اثر برخورد با مشکلات مسیر، به سرخوردگی و ناامیدی منجر شود. «مدیر جهادی» کار را با جدیت، شوق و خستگی ناپذیری انجام می دهد، نه فقط پرقدرت و احیاناً برای اسقاط تکلیف!

بهترین شاهد برای مطلبی که گفتیم، مرور حوادث سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و بازخوانی آن چیزی است که بر بعضی مدیران اوایل انقلاب رفته است. این افراد هرچند در ابتدای کار بسیار پرقدرت وارد میدان کار شده بودند، اما خسته شدن در برابر طوفان مشکلات و به اصطلاح عامیانه، «بریدن» این افراد، شاهدی است بر جهادی نبودن مدیریت های این چنینی! روحیه ی جهادی با حرکت طبیعی در تعارض است و نسبت این دو، نسبتی معکوس است؛ یعنی هرقدر که انسان بخواهد امور دنیا و آخرتش را از مجاری عادی و با حرکتی طبیعی انجام دهد به نتیجه نخواهد رسید. لازمه ی روحیه ی جهادی حرکتی بی وقفه در هر شرایط مکانی و زمانی و امکاناتی است و این امر، یعنی دارا بودن روحیه ی «خستگی ناپذیری»، آن چنان که رزمندگان دفاع مقدس الگوی عملی آن بودند که در سخت ترین شرایط، گاه تا چند شبانه روز، بدون استراحت به جهاد فی سبیل الله می پرداختند.

قرآن کریم نیز در آیه ی 87 سوره ی بقره می فرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ...» یعنی خداوند به موسی، کتاب تورات عطا فرمود و پس از آن پیامبرانی پشت سر هم فرستاد تا دین الهی را تبلیغ کنند. این آیه نیز به ما می فهماند که یکی از نکات لازم در راه رسیدن به موفقیت، پیگیری و تداوم برنامه ها برای حصول نتیجه ی نهایی است. همچنان که خداوند، پیامبران را پشت سر هم برای دعوت مردم فرستاده است.

3. گام های بلند

برداشتن گام های بلند و ریسک پذیر بودن، یکی دیگر از مؤلفه های «مدیریت جهادی» است. البته بدیهی است که ضمانت موفقیت و پشتوانه ی هر گام بلندی، بررسی های علمی و داشتن برنامه ی صحیح است که یک «مدیر جهادی» از آن ها برخوردار است. نمونه ی این گام های بلند و ریسک پذیری را در «مدیریت جهادی» دولت نهم و طرح هایی مثل هدفمندسازی یارانه ها، سهمیه بندی بنزین و مسکن مهر دیده ایم و اگر احیاناً در بخش هایی از این طرح ها با مشکلاتی مواجه بوده ایم، ناشی از کم دقتی در مقدمات و طرح ریزی های اجرایی بوده است.

4. چالش با موانع و عبور از آن ها

مقام معظم رهبری چالش با موانع را از ویژگی های «مدیریت جهادی» معرفی کرده اند. این موانع چنانچه در لابه لای بیانات معظم له نیز ذکر شده اند، می توانند ضعف های فکری و عقلانی، راحت طلبی، آسان گرایی، آسان پنداری، گریز از چالش ها، عادت های تاریخی(مثل «ما نمی توانیم») و چیزهایی از این قبیل باشند که یک «مدیر جهادی» با توکل به خداوند متعال و با جدیت و خستگی ناپذیری خود از تمامی این موانع به سلامت عبور خواهد کرد.

 از ویژگی های یک مدیر جهادی فارغ آمدن بر مشکلات و چالش های درون سازمانی  و برون سازمانی است که غیر از برداشتن گام های بلند، داشتن شتاب مناسب نیز از ویژگی های یک «مدیر جهادی» است. چه بسیار کارهای مفیدی که به خاطر تأخیر و عدم شتاب مناسب(حرکت پیش رونده و پیش برنده انقلاب) ، در زمانی به انجام رسیده اند که یا دیگر هیچ فایده ای نداشته اند و یا بسیار کم فایده بوده اند. البته همان طور که در عنوان مبحث ذکر شده، این شتاب به هیچ وجه منافاتی با تدبیر ندارد و اساساً تدبیر امور ملازم با کندی نیست. در نتیجه، باید گفت تدبیر به موقع و شتاب در انجام کار ضامن موفقیت یک «مدیر جهادی» در وظایف محوله است.
، دشمن شناسی و عدم غفلت از وجود دشمن، جزء مقومات یک «مدیریت جهادی» به شمار می روند و همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، «هر تلاشی را جهاد نمی گویند؛ ممکن است کسی یک کار علمی ای هم بکند،[اما] جهاد نباشد. جهاد آن حرکتی است که در مواجهه ی با یک خصم، با یک دشمن، انجام می گیرد.»

لزوم داشتن بصیرت برای یک مدیر جهادی از آیه ی 45 سوره ی مبارکه ی ص نیز قابل استفاده است. آنجا که خداوند متعال در ضمن برشمردن صفات ویژه ی پیامبران الهی، که مدیران جهادی نمونه بوده اند، می فرماید: «وَ اذْکُرْ عِبَادَنَا اِبْرَاهِیمَ وَ اِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ اُولِی الاَیدِی وَ الاَبْصَارِ» یعنی از پیامبران پیشین، ابراهیم و یعقوب و اسحاق یاد کن که دارای قدرت و بصیرت بودند.

 اسلامی آرمان ها و اهدافی که قوانین برپایه آن بنا گذاشته شده اند همیشه باید مدنظر یک مدیر جهادی باشد تا بتوان به فعالیت و انگیزه های این مدیر رنگ و بوی جهاد داد.

 ((حرف آخر))

با توجه به مطالبی که تا اینجا گفتیم و با توجه به مؤلفه هایی که از بیانات رهبری معظم انقلاب استفاده کرده ایم، «مدیریت جهادی» را این چنین تعریف می کنیم: «مدیریت جهادی مدیریتی است با عشق و ایمان به خدا، خستگی ناپذیر، با گام هایی بلند و دارای شتاب مدبرانه که با بصیرت و دشمن شناسی خود از موانع پیش رو یکی پس از دیگری می گذرد و به سوی ایجاد تمدن اسلامی به پی ش می رود.  

البته مولفه هایی چون تکلیف مداری ،ولایت مداری ،دشمن شناسی،سخت کوشی و........ از مهمترین مولفه های مدیریت جهادی می باشند. که در این موارد 7 گانه بالا جای گرفته است.
و مطالب خود را به سخنی  از سخنان مقام معظم رهبری پایان میدهیم  

((( «مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آن ها هم بایستی با توکل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه ی اقتصاد و هم در زمینه ی فرهنگ)).
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین