« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
باگذشت تنها چند روز از حقوق شهروندی صورت گرفت:
معلمان از جمله اقشارجامعه هستند که بیشترین نقش و سهم را در تربیت انسان های جامعه دارند و کمترین سهم را در مقابل حقوق های نجومی دارند و متاسفانه یک روز تاخیر در پرداخت حقوق آنان باعث شرمساری آنان در مقابل اعضای خانواده خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از پایگاه خبر لنده، چندروزی بیشتر از ابلاغ منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور و نمی گذرد که بندهای مختلفی برای حمایت از حقوق شهروندی در آن دیده شد است.

این منشور با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌ مشی دولت » ، موضوع اصل 134 قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌ شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت. برای دستیابی به این هدف همکاری سایر قوا و نهادها و مشارکت مردم، تشکل‌ها، اتحادیه‌های صنفی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ضروری است.

در ماده 6 این منشور آمده است که شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنویبرخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و بامفاسد اخلاقی ازجمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری ونفاق در جامعه مبارزه می‌کند.

ولی عدم پرداخت به موقع حقوق معلمان وارد چهارمین روز می شود و متاسفانه این تاخیر نقض صریح بند 6منشور حقوق شهروندی موردتاکید رئیس جمهور می باشد که نتیجه بی تفاوتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به حقوق عامه معلمان زحمت کشی است که در سرمای زمستان چشم انتظار پرداخت حقوقشان می باشند.

در همین رابطه نیز با چندین نفر از فرهنگیان شهرستان لنده مصاحبه ای گرفته ایم که نظرات آنان را در زیر می تواند مطالعه نمایید:

این تاخیر در 29سال گذشته بی سابقه بود

محسن رحمانی پور از فرهنگیان شاغل در شهرستان لنده با بیش از 29سال سابقه کار می باشد که در همین رابطه با تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان اظهارکرد: در مدت 29سال گذشته و با پشت سرگذاشتن چندین دولت، اولین دولتی و وزیری است که حقوق فرهنگیان را با تاخیر و هنوز هم پرداخت نکرده است.

وی افزود: چطور آقای رئیس جمهور لغو یک سخنرانی را مایه شرمساری می دانند ولی تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان که از زحمت کش ترین اقشار هستند را مایه شرمساری نمی داند.

این فرهنگی لنده ای تصریح کرد:  این تاخیر با منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور کاملا مغایرت داشته و از هم اکنون شاهد نقض این منشور در کشور هستیم.

پای 8 هزار میلیارد در کار است

فتاح بدری از دیگر فرهنگیان شهرستان لنده است که از تاخیر چندین روزه حقوق فرهنگیان نیز گلایه مند بود و اظهارکرد: می گویند آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و شغل معلمی شغل انبیاست اما بر خلاف آن معلمان مشکلات عدیده ای دارند سوال اینجاست ایا فرد مشکل دار می تواند به نحو احسن وظایف خطیر خود را به انجام رساند.

وی افزود: مطالبات فرهنگیان به موقع پرداخت نمی شود، اضافه کار نیروهای اداری و آموزشی به شدت تقلیل یافت و به درستی پرداخت نمی شود، پاداش پایان خدمت فرهنگیان بعد از یکسال هنوز تازه خبر آمد که پرداخت می شود.

این فرهنگی لنده ای تصریح کرد: متاسفانه سیاست را نیز وارد این چرخه انسان سازی کردند و کم کم دارند حقوقها را نیز که قبلا تا 28 ماه پرداخت می کردند به روزهای اول و دوم  و این ماه تا کنون موکول می نمایند .

وی تاکیدکرد: به هر حال نگرانی ما از پرداخت این چند روزه نیست و اگر چه دل پری از مشکلات رفاهی و حقوقی داریم اما این نگراني زماني تشديد مي‌شود كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش حاضر نيستند درباره چرايي اين تأخيرو این همه مشکل توضيح بدهند.

بدری اظهارکرد: الان فرهنگیان دچار سوء تفاهم شده و هر کس از میل خود تعبیری نمایند یکی گوید خرانه خالی است و دیگری گوید پای 8 هزار میلیارد در کار است و آن دیگری گوید شاید این تاخیر به خاطر آن است که بتوانند از رسوب چند روزه پول در بانک ها استفاده نمایند و این شد داستان اندک حقوق ما.

معلمان مظلوم ترین قشر جامعه هستند

 غلامی از دیگر فرهنگیان شهرستان لنده نیز در این رابطه اظهارکرد: معلمان مظلوم ترین قشر جامعه هستند که این بار نیز براساس گفت وشنودهانیز با اجرای سیستم متمرکز حقوقی نیز حقوق آنان به تاخیر افتاد.

وی تاکید کرد: معلمان هیچ گونه منبع درآمدی ندارند که به آن متکی باشند لذا تاخیر در پرداخت حقوق آنان یعنی زیرقرض رفتن آنان.

به هرحال پس از چهار روز تاخیرحقوق آذرماه فرهنگیان براساس برخی از گمانه زنی ها امشب پرداخت می‌شود.

جالب اینجا است که منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه به خبرگزاری تسنیم، گفت: آموزش و پرورش اسامی و لیست تمام فرهنگیان را به وزارت اقتصاد اعلام کرده است و مشکلی از سوی آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی افزود: مشکل از سوی وزارت اقتصاد و خزانه است که هنوز نتوانسته‌اند اعتبار را تأمین کنند، البته قرار شده تا امشب حقوق آذر ماه فرهنگیان واریز شود.

هرچند این چند روز شاید بر روند زندگی برخی از معلمان تاثیری نداشته باشد ولی سایر معلمان این مسئله را خطای راهبری وزارت آموزش و پرورش دانسته و خواستار رسیدگی فوری از سوی مجلس شورای اسلامی شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: