« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
اسوشیتدپرس اعلام کرد: عدم مداخله بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی در برگشت دلارهای نفتی باعث شده ارزش پول ایران در 6 ماه گذشته پس از برجام 17 درصد کاهش یابد که انتخابات ریاست جمهوری آینده را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از آسوشیتدپرس، روز یکشنبه پول ملی ایران کاهش جدیدی را در برابر دلار تجربه کرد و به روند نزولی خود طی  6 ماه گذشته ادامه داد.
 
طی 6 ماه گذشته پس از اجرای برجام در ایران ارزش ریال ایران 17 درصد کاهش یافته است و امروز ارزش ریال در برابر دلار به 4130 تومان رسید که این رقم در ماه ژوئن 3460 تومان بود و با رقم 3230 تومانی که مقامات دولتی تلاش می‌کردند تا در این رقم ثابت نگه دارند فاصله زیادی دارد.
 
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس این کاهش از زمانی که انتخابات آمریکا انجام شد و دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد شدت بیشتری یافته است چرا که ترامپ تهدید کرده توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را پاره خواهد کرد اما در این میان به نظر می‌رسد بانک  مرکزی ایران هم مداخلات خود را در کنترل ارز بدون اینکه توضیحی بدهد کاهش داده است.
 
یک دلال ارز در تهران که نخواست نامش فاش شود، گفت: پیش از این بانک مرکزی برای حفظ ارزش ریال در برابر دلار ارز به بازار تزریق می‌کرد اما طی چند هفته گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای تزریق دلار را کاهش داده است.
 
شدت تحریم‌ها علیه ایران در سال 2007 فشار گسترده‌ای را روی ریال ایجاد کرد و ارزش این پول به حدی کاهش یافت که یک دلار در مقابل هزار تومان به 3500 تومان رسید.
 
کارشناسان می‌گویند اکثر مسائل جاری در برابر ارز این است که بانک‌های جهانی تمایلی ندارند علی‌رغم لغو تحریم‌ها به بازار ایران برگردند و این مسأله باعث می‌شود امنیت تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یابد.
 
این دلال ارز، گفت: بانک‌های بزرگ بین‌المللی هنوز نمی‌خواهند با ایران کار کنند و در برگرداندن پول نفت ایران نیز اکراه دارند. این بانک‌ها نمی‌خواهند وارد اقتصادی بشوند که شفافیت لازم را ندارد و نگران هستند که آنها به تله جریمه آمریکا بیافتند زیرا این کشور مرتب بانک‌های بزرگ را تهدید می‌کند که در صورت نقض تحریم‌ها جریمه خواهد کرد.
 
این نگرانی اکنون از این منظر است که تورم بیشتری در انتظار ایران است چرا که واردکنندگان تحت فشار هستند که هزینه بیشتری را در بخش مصرفی و صنعتی بپردازند.
 
این گزارش همچنین می‌نویسد مشکل ارز می‌تواند عملکرد حسن روحانی را طور دیگری نشان دهد.
 
در دوره روحانی و از سال 2013 تاکنون اصلاح مدیریت اقتصادی تورم از 40 درصد به 8.6 درصدرسیده است.
 
انتخابات ریاست جمهوری تا 4 ماه دیگر در ایران برگزار خوهد شد.


 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین