« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
سفیر سابق ایران در عراق تشریح کرد
به اعتقاد سفیر سابق ایران در عراق، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر از اراضی اشغالی در عملیات موصل آزاد شود در حالیکه نیروهای حشد الشعبی به‌ تنهایی حدود ۴۵۰۰ کیلومتر از این مناطق را آزاد کردند و بیشترین نقش را در آزادسازی داشتند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف  به نقل از مشرق، «حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق، در خصوص جایگاه حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل و لزوم ورود آن به مرکز موصل، با اشاره به مبارزه حشد الشعبی با مثلث آمریکا، صهیونیسم و حکام ارتجاعی منطقه بیان داشت: مردم در نظام‌های سیاسی مستقل، انقلابی و مردم‌سالار که با تهدید جدی مواجه هستند، به‌ عنوان مهمترین رکن قدرت ملی در امنیت کشور محسوب می‌شوند. نقش مردم، در ثبات، پیشرفت و بالندگی کشورها و مقابله با هرگونه تهدید خارجی بی بدیل است.

وی با تأکید بر اینکه حضور مردم در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و حتی دفاعی نظام‌های مردم سالار تأثیر بخش است، افزود: چنین حضوری باعث تداوم پیشرفت و توسعه کشور در برابر پدیده‌های تهدید آمیز است. نمونه این نقش و جایگاه مردمی، هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در تثبیت و تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران قابل‌ مشاهده است. آحاد مردم در کنار دولت و نظام، در همه صحنه‌های لازم از جمله در مقابله با همه تهدیدها، حرکت‌های تروریستی، حرکت‌های تجزیه‌ طلبانه و دفاع مقدس شرکت کردند.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران چنین پشتوانه مردمی را نداشت، قطعاً نمی‌توانست در طول این 38 سال که همواره مورد هجوم، تهدید و شیطنت‌های دشمن بوده است، مقاومت کند و راه سازندگی را بپیماید، گفت: عراق نیز نمونه دیگری است. عراق از سال 2003 مورد تهدید اشغالگری و تروریسم قرار گرفت. آحاد مردم این کشور علیرغم تفاوت‌های نژادی، مذهبی و قومی به‌ صورت یکپارچه در صحنه‌های متعدد حضور پیدا کردند. در صحنه سیاسی که آمریکایی‌ها مخالف انتخابات مردمی و نظام مردم‌سالار بودند، مردم در انتخابات حاضر شدند و با کمک دولت راه را هموار کردند تا یک دولت بومی عراقی بر اساس خواست و اراده مردم شکل گرفت.

وی با توجه به اینکه ملت عراق در زمان اشغال این کشور از سوی آمریکایی‌ها به بهانه تروریسم و نا امنی از طریق نمایندگان مجلس، اتحاد نیروهای مردمی و تظاهرات خیابانی از استمرار حضور نظامی آمریکا جلوگیری کردند، تأکید داشت: این در حالی است آمریکایی‌ها اصرار داشتند که در عراق پایگاه‌های نظامی دایر کنند. مردم عراق، در صحنه دفاع و امنیت، از همان ابتدا در بعد همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی، هم دوش دولت با پدیده تروریسم و حرکتهای خشونت‌آمیز فرقه گرایانه مورد حمایت کشورهای مرتجع منطقه و آمریکایی‌ها مقابله کردند.

کاظمی قمی با بیان اینکه مردم با درک و بصیرت بالا و حمیت ملی از حرکت‌های تجزیه طلبانه ممانعت کردند، گفت: در نهایت، مردم و دولت عراق با پدیده داعش و هجوم وحشیانه گروه‌های تروریستی تحت حمایت مثلث شر آمریکا، صهیونیسم و حکام ارتجاعی منطقه روبرو شد. تمامیت ارضی عراق تا دروازه‌های پایتخت مورد تهدید قرار گرفت. بسیج مردمی در این عرصه نیز با فتاوای مراجع به کمک دولت و ارتش شتافت. اگر فتوای مراجع دینی و حضور مردم در جبهه دفاع در برابر این متجاوزان وحشی در این جنگ نیابتی نبود، نه‌ تنها صحنه سیاسی و امنیتی عراق تغییر می‌کرد، بلکه یک دگرگونی جدی در ژئوپلیتیک منطقه رخ می‌داد.

وی با توجه به اینکه داعش بعد از تصرف حلب و موصل حکومت تشکیل داد، افزود: این گروه مرزهای سیاسی را از بین برد و قلمروی حکومت خود را از شمال آفریقا تا هند قلمداد کرده بود. استراتژی داعش در حکومت، همان استراتژی نیل تا فرات رژیم صهیونیستی بود. مردم به کمک ارتش و دولت، اشغالگران تروریست وحشی را بیرون و تمامیت ارضی و استقلال کشور را حفظ کردند. دولت عراق با جمع همه نیروهای مردمی، امنیتی، نظامی و حتی پیشمرگ‌ها و عشایر در آستانه آزادسازی کل سرزمین این کشور از چنگال نیروهای تروریستی و تکفیری است.

کارشناس غرب آسیا با اشاره به اینکه نکته مهم در آزادسازی موصل، فرماندهی دولت در این عملیات است، تأکید داشت: نکته مهم‌تر عبارت است از اینکه نیروهای عراقی بدون مشارکت نیروهای خارجی و با نقش محوری نیروهای حشد الشعبی یا نیروهای بسیج مردمی عراق در این عملیات حضور دارند. پیش‌بینی می‌شود که حدود 14000 کیلومتر از اراضی اشغالی در این عملیات آزاد شود. نیروهای حشد الشعبی به‌ تنهایی حدود 4500 کیلومتر از این مناطق را آزاد کردند و بیشترین نقش را در آزادسازی داشتند.

وی با تأکید بر اینکه حشد الشعبی با اتکا به روحیه ایمان، جهاد و تمرکز جدی بر حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، دشمن را شکست داده است، اشاره داشت: از همین رو، همه جریان‌های سیاسی عراق از فراکسیون‌های مجلس، اعم از کرد، عرب، شیعه، سنی و مسیحی در بحبوحه جنگ، این نیرو را به‌ عنوان یک نیروی رسمی تحت سازمان دفاعی کشور به رسمیت شناختند. بدین ترتیب حشد الشعبی نه‌ تنها تا زمان از بین رفتن نیروهای تروریستی داعش و بقیه گروه‌های تروریستی، بلکه همپای سایر نیروهای مسلح در نظام دفاعی کشور حضور خواهد داشت. این موضوع، نشان‌دهنده نقش برجسته این نیرو است.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه مردم این کشور در کنار دولت می‌توانند بر مشکلات فائق آیند و در سازندگی کشور نیز نقش‌آفرین باشند، ارزیابی کرد: نیروهای مردمی تسلیم‌ناپذیر در برابر دشمن، اهل بصیرت و درک بالا هستند. آنها بر منافع ملی کشور پافشاری می‌کنند و برای اهداف مقدسی که برای کشور ترسیم شده است، عزم و اراده دارند. امید می‌رود که این مدل از نیروی بسیج که با تدبیر امام خمینی (رحمت‌الله علیه) از ایران شروع شده و در عراق و سوریه ادامه پیدا کرده است، به همه کشورهای اسلامی و استقلال‌خواه برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: