« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی:
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور تمام شود، گفت: بسیار نگران‌‌کننده است در داخل یک خانه یک یا دو نفر یا بیشتر جوان بیکار داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما در پاسخ به سؤال مجری درباره موضوع اشتغال مبنی بر اینکه آمار نشان می‌دهد حجم بیکاری کشور زیاد شده و از طرفی نشان داده می‌شود میزان اشتغال هم در کشور زیاد شده است و خیلی با هم تطابق ندارد، در همه خانه‌ها هم یک یا دو بیکار وجود دارد از جمله خانه وزیر کشور شما، که گفته‌‌اند سه فرزند تحصیل‌کرده بیکار در خانه دارند وقتی وزیر کشور اینگونه است دیگر تکلیف بقیه مردم مشخص است؛ الان وضعیت اشتغال چگونه است و به مردم در این زمینه چه می‌خواهید بگویید، اظهارداشت:‌ مسئله اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است یعنی در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است به نظر من اشستغال مهم‌ترین است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور تمام شود، افزود: بسیار نگران‌‌کننده است در داخل یک خانه یک یا دو نفر یا بیشتر جوان بیکار داشته باشند جوانی که در سن 25 یا 26 سال رسیده و هنوز توان مالی برای ازدواج ندارد و عمدتاً‌ به دلیل اینکه اشتغال و کار مناسب ندارد این مسئله برای همه ما حیاتی است برای اشتغال جامعه یک تلاش جدی انجام دهیم.

وی افزود:‌ از آغاز دولت در جلسات اقتصادی یکی از مسائلی که همواره مورد بحث ما بود بحث اشتغال بود و سرازیر شدن جوانان تحصیل‌کرده از دانشگاه‌ها، چون دانشگاه‌ها خودشان یک تأخیری را برای اشتغال ایجاد کرده‌‌اند به هر حال جمعیت مؤثر دانشگاهیان چند سال پیش حدود 2 میلیون تا 2میلیون و 200 هزار بود و امروز به 4 میلیون و 800 هزار و نزدیک 5 میلیون رسیده است و سالانه 800 تا 900 هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند که اینها نیاز به شغل دارند. به علاوه افرادی که در جامعه هستند و به دانشگاه نمی‌روند و باز هم به اشتغال نیاز دارند.

وی با بیان اینکه امروز کل شاغلان ما 23 میلیون نفر هستند، گفت: در عین حال رقم بیکاری بیشتر شده است.

رئیس جمهور در ادامه اضافه کرد:‌ یک تراکمی از سال‌های گذشته وجود دارد شما از سال 85 تا 90 به آمار اشتغال نگاه کنید تقریباً اشتغال واقعی و خالص ما ثابت است یعنی سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجاد شده و موضوع بیکاران در جامعه متراکم شده و الان هم چه آنهایی که در دهه شصت و هفتاد متولد شده‌‌اند دیگر سال های اشتغال‌ها آن‌ها است و باید مشغول به کار شوند.

روحانی گفت:‌ ما در 2 سال گذشته آمار نسبتاً مناسبی برای اشتغال داریم یعنی کل شاغلین در سال 92، 21 میلیون و 300 هزار بوده که اگر نمودار هم نشان دهد مشخص می‌شود که وضع اشتغال ما چگونه بوده است و بعد از آن به تدریج در 2 سال گذشته شرایط اشتغال شرایط بهتری شده امروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند یعنی از 2 سال گذشته تقریباً یک میلیون و 700 هزار نفر اضافه شدند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که گفت در عین حال رقم بیکاری هم افزایش یافته است، تأکید کرد: بله. رقم بیکاری هم افزایش یافته است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگر مجری که آیا این افزایش به دلیل بیشتر شدن متقاضیان به کار است و آن میزان اشتغال جوابگوی این تعداد متقاضیان نیست، اظهار داشت: متقاضی ما تقریباً تابستان امسال یک رکورد بود یعنی یک میلیون و200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در شرایطی بودند که می‌خواستند مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: ما در طول یک سال اشتغالی که از تابستان پارسال تا تابستان امسال به وجود آمده حدود 704 هزار اشتغال است و سال قبل هم همین حدود 700 هزار اشتغال بوده است، 700 هزار اشتغال رقم بسیار بالایی است برای اینکه مردم ما به این مسئله توجه کنند باید تأکید کنم کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالای 600 هزار شغل توانسته‌اند ایجاد کنند 5 کشور بودند. یعنی 700 هزار شغل برای یک سال رقم بسیار بالایی است اما در عین حال بیکارهای قبلی هستند و بیکارهای جدید هم به آنها اضافه می‌شود.

روحانی ادامه داد: اگر در یک سالی یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند و ما 700 هزار شغل بتوانیم ایجاد کنیم یعنی 300 هزار نفر به بیکارها اضافه می‌شوند.

یکی از فضاهای که می‌تواند ایجاد اشتغال کند فضای مجازی است

وی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا این 700 هزار شغل خالص است، گفت: بله. 700 هزار شغل خالص ما است، این 2 سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال ما خوب بوده اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داریم اشتغال ما باید حداقل یک میلیون و یا بالای یک میلیون شود، برای این کار همه باید دست به دست هم دهیم یعنی دولت،‌کارآفرینان، بخش خصوصی، قوا و نهادهای دیگر علت اینکه می‌گوییم سرمایه باید از خارج بیاید و سرمایه‌های داخل را باید جذب کنیم یکی از دلایلش بحث اشتغال است، زیرا اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم راهش چیست؟ یکی از راه‌ها سرمایه‌گذاری است. همچنین یکی دیگر از راه‌ها ایجاد فضای مناسب برای جوانان است.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از فضاهای که می‌تواند ایجاد اشتغال کند فضای مجازی است. در فضای مجازی مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند در یک سال گذشته وزارت ارتباطات اعلام می‌کند 100 هزار شغل در ICT و فناوری اطلاعات به وجود آورده است بنابراین فضای مناسبی برای اشتغال است.مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: