« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
آوای رودکوف گزارش می دهد
نقش حیاتی «درختان و گیاهان» در زندگی انسان و سایر موجودات ما را بر آن داشت تا نکته نظرات شهروندان لنده ای را در این خصوص جویا شویم که در ادامه با هم می خوانیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از لنده ؛ درخت از گرانبهاترين آفريده‌هاي خداوند دانا براي انسان است و به دليل نقش حياتي كه در زندگي تمامي موجودات زنده، به خصوص انسانها دارا مي‌باشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.

درخت نماد آباداني و شاخص سرسبزي و خرمي، و مظهر زندگي، و باعث لطافت هوا و موجب آسايش و رفاه انسان و صفا و پاكي طبيعت مي‌باشد.

 به همین خاطر يكي از مواهب و نعمتهاي خداوند در آخرت، و يكي از ويژگيهاي بهشت و رضوان حق‌تعالي كه در آيات كريمه و روايات شريفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می‌باشد: «وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ »؛  «به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام داده اند، بشارت ده كه باغهايى از بهشت براى آنها است كه نهرها از زير درختانش جاري است. هر زمان كه ميوه اى از آن، به آنان داده شود، مى گويند: اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. [ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عالي‌تر است.] و ميوه هايى كه براى آنها آورده مى شود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسان‌اند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.»

لذا نقش حیاتی «درختان و گیاهان» در زندگی انسان و سایر موجودات ما را بر آن داشت تا نکته نظرات شهروندان لنده ای را در این خصوص جویا شویم که در ادامه با هم می خوانیم.

حجت الاسلام محمود الهی نیا رئیس اداره تبلیغات اسلامی لنده:

در آموزه‌های دینی و اعتقادی ما مسلمانان کاشت درخت دارای ثواب و اجر اخروی بوده و مورد تأکید پیامبر و ائمه معصومین (ع) قرار گرفته است.

حسنعلی حسن پور/معاون فرماندار لنده:

درختان ریه های تنفسی بشرند در حفظ انها کوشا باشیم

نورعلی کاظمی/رئیس اداره بهزیستی :

برگ درختان سبز ازنظر هوشیار***هرورقش دفتری است معرفت کردگار.
درخت و درختکاری برای کشور, برای مردم,برای زندگی,برای تنفس,یک امر ضروری است و علاوه بر مسئولین مربوطه مردم می بایست موثرترین  ومهمترین بخش از حفظ جنگلها,باغات,درختان,مراتع و زمینهای حاصلخیز را به عهده بگیرند.

مهندس تقی زاده شهردار لنده:


 درخت، نعمتی است الهی که چند روزی در دست ما به امانت سپرده شده است و چنان‌ که گذشتگان، آن را برای ما حفظ و نگهداری نموده‌اند، ما نیز مکلفیم در حفظ آن بکوشیم.

ذبیح الله محمدی /رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری لنده:


جنگل‌ها و مراتع یکی از نعمت‌های خداوند متعال در جهت طراوت و زیبایی و استفاده بهینه از آن برای رفاه و آسایش بوده است.

علی افتخاری:فرهنگی

بزرگواری را از درخت بیاموزید که به هیزم شکنش سایه می دهد.

سید عنایت سیروس /مربی امور تربیتی:

یکی ازوظایف درختان جذب گرد و غبار است:درختان به سبب پراكندگی شاخ و برگ خود بر تمام زوایا و سطوح، همچون یك گردگیر عمل می كنند. اگر درخت را به دقت نظاره كنیم می توانیم تنه آن را به جای دسته و شاخ و برگ آن را به جای پرهای روی یك گردگیر معمولی كه در خانه بكار گرفته می شود ، تصور كنیم.

با این ویژگی ، درختانی كه در خاك ثابت مانده اند به منزله یك گردگیر كاشته شده در زمین نقش خود را ایفا می كنند.طی بررسیهای بعمل آمده یك هكتار از فضای سبز كه حدوداً ۲۰۰ درخت در آن كاشته شده باشد تا ۶۸ تن از گرد و غبار را در هر  بارندگی در خود جذب می كند.كاملاً واضح است كه با وجود چنین درختانی زدودن ۶۸ تن گرد وغبار ، رایگان خواهد شد در صورتیكه بدون این درختان باید هزینه بسیاری را برای این كار اختصاص داد.

عادل رضوی /نظامی:

(اهمیت درخت و جنگلداری با اهمیت آب و حفظ منابع ابی برابر است )

رسول غفاری مفرد /استاد دانشگاه پیام نور لنده:

جنگل ها و درختان به عنوان یکی ازمهم ترین سامانه های حیات بخش بشر، جایگاه انکارناپذیری درتامین رفاه، آسایش وسعادتمندی جوامع بشری دارند.وجود ارزش های متعددومتنوع اقتصادی وزیست محیطی درپیکره این منابع ارزشمندالهی،تکیه گاه مطمین واستواری برای تداوم وارتقای زیست محیطی موجودات زنده، به ویژه انسان ومتضمن شکوفایی حیات جوامع بشری وتوسعه پایداراست.متاسفانه همه ساله سطوح بسیارزیادی ازجنگل های دنیابراثر عوامل متعددازجمله بهره برداری غیراصولی ومفرط نابودمی شود.

مهدیس بدری/دانش آموز:

برگ درختان مانند کتابی است که ما می توانیم خداشناسی را در آن بخوانیم.

سرهنگ بازنشسته حاج عطالله بدری :

درختان، هر یک به تنهایی آیتی هستند که قدرت و توانایی خداوند را در برابر چشم هر بیننده‌ای به نمایش می گذارند پس در کاشت و صیانت از آن دریغ نورزیم که این بهترین یادگار است.

احسان رضاپور/فرهنگی:

درکشوری که مردمانش مسلمان هستندوخودراپیرو دینی می دانندکه پیامبرآن حضرت محمد(ص)می فرماید:شکستن شاخه درختی همانندشکستن بال فرشته ای است جاداردهمه درحفظ ونگهداری این سرمایه های طبیعی دقت لازم رابنماییم.


سرهنگ پاسدار جانعلی ولیپور:

در تعليمات ديني ما و در سنّت انبياء و اولياء الهی درختكاري، آبياري و به طور كلي آبادسازي زمين و مزرعه و مرتع و پرورش دام و طيور، عبادت محسوب مي شود.

اسماعیل آزاده بازنشسته نیروهای مسلح :

برکسی پوشبده نیست که از بدو خلقت بشرهمواره نیازمند درخت بوده و هست این نیاز در دنیای صنعتی که آلودگی هوا به اوج خود رسیده بی نهایت شده است .پس راهی جزء مهربانی با درخت برای ادمه حیات طیبه بشرمتصور نیست.منظره دلنشین درختان در فصول سال هرانسانی را به وجد می آورد.چنانچه در جهت نجات این حلقه مفقوده که بعضا مورد بی مهری وکم توجهی ست تلاشی جمعی وهمه جانبه نکنیم نه تنها متضرر شده ایم بلکه آیندگان ما را نخواهند بخشید .

پس بیاییم با طبیعت ودرخت مهربان وصادق وصمیمی باشیم واین نماد بهشتی را همچون عزیزترین مان به حساب آوریم به سلامتی ، بالندگی ، شکوفایی اش  بیندیشیم تاخود سلامت باشبم .به امید روزی که سرزمینم از انبوه درختان شکوفا باشد.

مهندس محمد ظاهر اخش /فرهنگی :

 درخت هر چه پربارتر باشد سربه زیرتر و با تواضع تر است. با درخت محترمانه برخورد کنیم .

مهندس سعید آبیار  از کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده

درختان بزرگترین موجودات زنده  روی سیاره خاکی هستند ویکی از باارزش ترین منابع طبیعی . پس در حفظ و حراست آنها کوشا باشیم

 پرویز مسیحی / فرهنگی :

اگر درخت نباشد،خش خش برگهای پاییزی هم نیست،آن وقت شاعر حرفی برای گفتن ندارد.

محمد تقی پور از فرهنگیان شهرستان لنده


درخت یکی از زیباترین مظاهرخلقت وجلوه ای ازتجلیات آفریدگاراست. درخت نماد آبادانی وشاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی باعث تلطیف هوا وموجب آسایش ورفاه مردم وصفا وپاکی طبیعت می باشد.

ادامه دارد  .....................................

شما هم می توانید در پایان همین صفحه در بخش نظرات در یک الی دو جمله نظر خود را جهت انتشار ارسال نمایید.


اخبار اختصاصی شهرستان لنده را اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: