« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
سند بین‌المللی آموزش ۲۰۳۰ در حالی در کشور رونمایی شد و دارای اهداف و برنامه‌های مختلفی در حوزه آموزش‌وپرورش است که یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که این سند متناسب با ارزش‌ها و اصول کشور ایران نیست.
 به گزارش آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری تسنیم، سند توسعه آموزش 2030، هفته‌های اخیر در کشور رونمایی شد تا ایران نیز همراستا با کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اهداف کار جهانی توسعه پایدار را اجرا کند و یونسکو مسئولیت بخش آموزشی این سند را عهده‌دار شده است. در این میان رونمایی چراغ خاموش از‌سند آموزش 2030 در کشور منجر به بروز نگرانی‌هایی از‌سوی کارشناسان شده، به گونه‌ای که مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهارنظری از امکان انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه کشور سخن گفته است.

یکی از محورهای مورد توجه در سند آموزش 2030، بهبود و ارتقای محتوای آموزشی در قالب برنامه‌ها و کتاب‌های درسی است که براین اساس سیاست‌گذاری‌ها برای ترویج آموزش توسعه پایدار و مفاهیم مرتبط با آن انجام خواهد شد و همین محور یکی از مواردی است که در قالب نگرانی از سوی کارشناسان آموزشی مطرح می‌شود. به گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند این موضوع منجر به حذف برخی مطالب از کتاب‌های درسی می‌شود همانطور که اخیراً شاهد حذف مطلبی با موضوع شهید فهمیده از کتاب درسی دوره ابتدایی بودیم.

ارائه آمار از وضعیت نظام آموزش‌وپرورش ایران نیز در قالب سند 2030 انجام می‌شود که در این رابطه نیز نگرانی‌هایی از سوی برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کارشناسان حوزه آموزش‌وپرورش مطرح است که به بهانه سند 2030، اسناد و اطلاعات محرمانه کشور به بیرون از کشور فرستاده شود.

این سوال نیز مطرح است که با وجود تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آیا همچنان به اجرای سند بین‌المللی 2030 در ایران نیاز است؟

در همین رابطه حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تسنیم گفت: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از حدود یک دهه تلاش تدوین شد تا نقشه راهی برای آموزش‌وپرورش ایران باشد و پس از مدت‌ها صاحب یک سند بومی در این حوزه شدیم.

وی افزود: سند بین‌المللی 2030 متناسب با ارزش‌های بومی و اسلامی ایران نیست و انتظار می‌رود که مسئولان به جای صرف وقت و انرژی برای اجرای سند بین‌المللی 2030 به فکر اجرای سند تحول بنیادین باشند که هم‌اکنون اجرای آن متوقف شده است.

عضو کمیسیون آموزش‌و تحقیقات مجلس گفت: متاسفانه زمانی که مجلس مشغول بررسی برنامه ششم توسعه بود، اقدام به رونمایی از سند بین‌المللی 2030 کردند در حالیکه برای اجرای اینگونه اسناد باید مجلس نیز در جریان باشد و چرا این سند بدون اطلاع‌رسانی قبلی و بدون حضور نهادهای تصمیم‌گیر رونمایی شد.

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه از جمله وزیر علوم عنوان می‌کنند که اهداف آموزش سند 2030 در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است اما باید پاسخ بدهند چرا این سند بدون تصویب در مراجع قانونی به مرحله اجرا گذاشته شده است؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین