« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
بهبهان
رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با بیان اینکه برای دستیابی به جایگاه واقعی دانشگاه، آموزش عالی در سطح شهرستان باید یک وحدت رویه داشته باشد گفت: این همان چیزی است که تحت عنوان مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها یاد می‌شود و با حرکت در این راستا می‌توانیم قطب آموزش عالی در منطقه شرق استان را ساماندهی کنیم.


 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛دکتر سیدمنصور سیدنژاد در ویژه‌برنامه بزرگداشت دهه فجر با عنوان همایش "استاد انقلابی، دانشجوی پیشرو و دانشگاه شکوفا" که امروز، 17 بهمن‌ماه با موضوع نقش دانشگاهیان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان برگزار شد، اظهار کرد: اگر از این انقلاب بزرگ تنها یک درس گرفته باشیم، وحدت کلمه‌ای است که امام بزرگوار به‌طور دائم از آن یاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم باید زمان را مغتنم بشماریم و دست در دست هم برای ساختن کشور و رساندن دانشگاه و دانشگاهیان به جایگاه رفیع آن در سطح جامعه تلاش کنیم، گفت: ما خود را خدمتگزار همه کسانی می‌دانیم که دغدغه ساختن دانشگاهی را دارند که در شأن اساتید و دانشجویان باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان تصریح کرد: آنچه ما را به این هدف نزدیک می‌کند، این است که آموزش عالی در سطح شهرستان و پس‌ازآن در سطح استان یک وحدت رویه داشته باشد که همان مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها است.

سیدنژاد افزود: درهرحال ما چه بخواهیم یا نخواهیم، امروز دیگر دانشگاه‌ها باید مأموریت خاصی را بر عهده بگیرند و آن را به سرانجام برسانند و برای آنکه این مهم اتفاق افتد، باید بسترهای لازم فراهم شود. در دانشگاه صنعتی بهبهان، سعی ما بر آن بوده است که بسترهای حداقلی برای این کار فراهم شود که البته این آغاز راه است و برای آنکه به سرانجام برسد، نیروی فکری و ذهنی همه دانشگاهیان و اساتید را به یاری می‌طلبیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این همایش طلیعه‌ای در جهت رشد شتابنده و فزاینده مراکز آموزش عالی در سطح شهرستان باشد، گفت: با حرکت در این مسیر می‌توانیم به‌جایی برسیم که قطب آموزش عالی در منطقه شرق استان را ساماندهی کنیم.

همچنین رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در این همایش  با بیان اینکه در انقلاب اسلامی تا امروز نخبگان همراه با حرکت متن مردم و موج حرکت مانده‌اند و قشرِ تافته جدابافتهِ راحت‌نشینِ بی‌درد نشدند، گفت: پیوند، بیعت و همگرایی دانشگاه‌ها با انقلاب اسلامی، به این معنا است که مردم می‌توانند روی گروه‌های مرجع و تأثیرگذار خود حساب باز کنند که این تعامل، تفاهم و ارتباط دوطرفه بسیار ارزشمند و نفع آن برای مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی در ویژه‌برنامه بزرگداشت دهه فجر با عنوان همایش "استاد انقلابی، دانشجوی پیشرو و دانشگاه شکوفا" که امروز، 17 بهمن‌ماه با موضوع نقش دانشگاهیان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال را بر این مناسبت (دهه فجر انقلاب اسلامی) شاکر هستیم که امسال هم با میلاد مسعود حضرت زینب(س) تقارن پیدا کرده است؛ بانویی که نماد صبر، شکیبایی، استقامت و پایداری است و این ایام هم با حماسه ملت در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) بازهم ورد زبان همه، حضرت زینب(س) است.

وی اتفاقات رقم‌خورده در حوادث سوریه در چند سال اخیر را برهه منور و تابناکی از تاریخ ما دانست و گفت: ان‌شاءالله با گذشت ایام ملت ما و دیگر آزادگان عالم بیشتر خواهند دانست که چه خطر عظیمی نه‌تنها از شیعه یا امت اسلامی بلکه از مردم عالم دفع شد. این جریان تروریستی خبیث که به ‌اعتراف خانم کلینتون - وزیر امو خارجه سابق آمریکا به 120 کشور دنیا سفر کرد تا مقدمات تأسیس دولت داعش را طراحی کند، برنامه‌ای بود که ابعاد آن بعدها معلوم خواهد شد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با معرفی اجمالی این جریان، تصریح کرد: تأسیس دولت داعش تشکیل نسخه دومی از اسرائیل بود؛ همه سناریو و برنامه آن‌ها این بود که دولت تروریستی را تشکیل داده و بعد در سازمان ملل به آن کرسی دهند و به‌رسمیت بشناسند تا آن آرزوی قدیمی صهیونیسم مبنی بر تحقق شعار از نیل تا فرات عینیت پیدا کند و خط مستقیمی بین دولت اسرائیل و دولت داعش برقرار شود.

شفیعی افزود: اگر در سال‌های 1925 و 1926 میلادی کسی متوجه نشد و در برابر تشکیل دولت جعلی اسرائیل کسی مقاومت نکرد و این مصیبت به‌وجود آمد، اما این نسل اجازه ندادند که این اتفاق یک‌بار دیگر تکرار شود. تاریخ در آینده به رسم احترام و ادب در برابر شهدای مدافع حرم تعظیم خواهد کرد که چه خطری را دفع کردند. این ایام اولین سالگرد شهدای آزادسازی دو شهرک شیعه‌نشین نبل و الزهرا است که این دو شهرک  44 ماه در محاصره بودند تا با غیرت و همت مدافعان حرم که استان ما نیز 14 شهید در آزادسازی این دو شهرک تقدیم کرد، آزاد شدند.

وی هرکدام از این شهدا را نمونه‌ای از عظمت و بزرگی توصیف و خاطرنشان کرد: یکی از این شهدا، شهید والامقامی از شهرستان اندیمشک به نام شهید قربانی بود که در عملیات آزادسازی الزهرا به شهادت رسید. من یک سفر قبل از سفر شهادت این شهید بزرگوار در فرودگاه تهران ایشان را دیدم که از سوریه به فرودگاه امام خمینی(ره) و سپس مهرآباد آمده بود که به اهواز بیاید و سفر بعدی، سفر شهادت ایشان بود.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به این دیدار خود با شهید، ادامه داد: از این شهید بزرگوار سؤال کردم آیا در سوریه مردم شما را پذیرفتند؟ گفت اوائل خیر. نگاه‌ها به ما نگاه عدم پذیرش بود اما بعدها که برای آزادی شهرک‌ها رفتیم، خانه‌به‌خانه شهرک را از دشمن پس می‌گرفتیم و طبیعتاً گاهی هفته‌ها و روزها در خانه‌های مردم بودیم.

شفیعی افزود: این شهید گفت وقتی داعش حمله کرد مردم از ترس و وحشتی که حاکم شده بود، خانه‌های خود را رها کرده بودند و خانه‌ها با وجود تمام امکانات خالی از سکنه شده بود. ما خانه‌به‌خانه پس می‌گرفتیم، درحالی‌که دشمن در شهرک بود اما از امکانات منازل مردم به هیچ‌وجه استفاده نمی‌کردیم زیرا استفتائی از رهبر انقلاب انجام شد و ایشان فرمودند مطلقاً جایز نیست از امکانات منازل مردم استفاده کنید.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان اظهار کرد: شهید قربانی گفت ما برگ کاغذی را در خانه‌های آن‌ها جابجا نکردیم؛ پس از مدتی که چند شهرک را آزاد کردیم و مردم به خانه‌های خود برگشتند از اینکه دیدند همه‌چیز سر جای خود است در مقایسه با مناطقی که ارتش سوریه آزاد می‌کرد و معتقد بود اگر جایی را آزاد کنند این کمترین حق آن‌ها است که از امکانات آن استفاده کنند، پس از چندماه نگاه آن‌ها به ایران برگشت و می‌گفتند که این چه روشی است؟ شما جان خود را کف دست گذاشته‌اید و به اینجا آمدید اما به هیچ چیز دست نمی‌زنید و از هیچ امکاناتی استفاده نمی‌کنید. ما چنین روش و سیره‌ای را ندیده بودیم.

شفیعی عنوان کرد: جمله‌ای این شهید به من گفت که بسیار عجیب بود. آقای قربانی گفت من پس از پایان جنگ فکر می‌کردم که دیگر در‌های بهشت بسته شده و آن دوران صفا و معنویت تمام شده است. اکنون که برای مقابله با این جریان تکفیری به سوریه آمده‌ایم، می‌بینم که آن خط هنوز ادامه دارد. ایشان سال گذشته در همین ایام در عملیات آزادسازی شهرک شیعه‌نشین الزهرا به شهادت رسید.

وی همچنین با اشاره به موضوع این برنامه که به تناسب آنکه در دهه فجر انقلاب اسلامی 17 بهمن روز میثاق دانشگاهیان با انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است، گفت: در این خصوص موضوع مهمی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک فضای جدایی و عدم اعتماد بین بخش‌هایی از جامعه از‌جمله دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، علما و متدینین حاکم بود و حتی گاهی این مسأله در مناسبت‌ها و موقعیت‌هایی به چالش‌های اجتماعی تبدیل می‌شد.

شفیعی یادآورشد: در مقطعی دکتر شریعتی در اوج بود و سخنرانی‌های پرشور در تهران و شهرستان‌ها داشت، وقتی به آن مقطع رجوع می‌کنیم نگرانی‌ها و سخنانی از روحانیون برخلاف این حرکت را مشاهده می‌کنیم و سخنانی هم از آن طرف خلاف علما و حوزه‌ها بیان می‌شد؛ به‌طوری‌که در بسیاری از مواقع جای پای یک اختلاف مشهود است و در عین حال که اختلاف در حوزه مبانی معرفتی و نگاه‌ها طبیعی است اما مسأله را فراتر از یک اختلاف نظر علمی می‌بینیم. گویا یک هیزم آماده شعله‌ور شدن وجود دارد که بهانه‌ای برای شعله‌ور شدن می‌خواهد و با کوچکترین بهانه‌ای آتش می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امام(ره) در این مقطع و در آغاز حرکت ملت ایران 2 گروه را به‌عنوان مخاطب اصلی خود مطرح کرد، گفت: یک گروه طلاب، علما و حوزه‌ها و گروه دیگر دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها بودند؛ وقتی به مطالب و بیانات امام مراجعه کنید، تعبیر ایشان در دهه 40 مدارس قدیمه و جدیده است. امام فراخوان داد و این اعتماد و تفاهم را ایجاد کرد و هر دو مجموعه حوزه و دانشگاه را به سمت آرمان‌ها و اهداف تعیین‌شده سوق داد، لذا حرکتی که امروز از آن به‌عنوان "وحدت حوزه و دانشگاه" یاد می‌شود محصول تلاش امام(ره) در دهه‌های 40 و 50 است.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: پس از آن بود که آقای طباطبایی در حوزه تفسیر و فلسفه و بزرگان دیگری مانند شهید مطهری پای کار آمدند و این ارتباطات برقرار شد اما اصل و ریشه آن از جایی شکل گرفت که امام(ره) این وحدت را ایجاد کرد و فراخوان داد. این نقش مؤثر امام بر پایه موقعیت ممتاز ایشان، توانست همه را گرد خود جمع کند؛ به‌طوری‌که 16، 17 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توانست به‌درستی این امر را مدیریت کند که خود یک فصل مفصل و مبسوط است.

شفیعی تصریح کرد: این مسأله به افتخاری برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بدل شد که به ندای امام(ره) جواب مثبت دادند و پای کار آمدند؛ چه‌قدر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زحمت کشیده شد، رنج و تلاش صورت گرفت و چه بزرگانی که در این مسیر از دست دادیم و این رنج‌ها و یادها نباید فراموش شود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران نهضت و مبارزه بزرگانی را در این راه از دست دادیم که چه بسا با کم‌کاری‌ها نسل جوان ما آن‌ها را نشناسند.

وی مرحوم آیت‌الله شهید سعیدی و مرحوم آیت‌الله شهید غفاری را ازجمله این افراد و استوانه‌های مبارزه دانست که در کنار امام ایستادگی کردند و گفت: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیز در هر تحول اساسی، نقش دانشگاه را شاهد هستیم؛ این مسائل نباید مورد غفلت قرار گیرد. در صدر اسلام یکی از دلتنگی‌ها را کوتاهی امت در حق امام(ع) می‌بینیم. به سخنان امیرالمؤمنین (ع) که مراجعه کنیم می‌بینیم خطاب به مردم خود می‌فرمایند شما در دل من خون کردید.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: شرایط حضرت مجتبی(ع) را که بررسی کنیم، فرمانده سپاه ایشان شامگاه در سپاه امام(ع) است و صبح در سپاه معاویه مستقر می‌شود؛ حتی در مورد حضرت سیدالشهدا(ع) و آن جمله معروف ایشان که فرمودند از اصحابم باوفاتر و از خانواده‌ام متصل‌تر ندیده‌ام و نمی‌شناسم، درحالی‌که شهدای کربلا 72 نفر بودند و حداکثر تا 150، 160 نفر ذکر کرده‌اند اما حضرت سیدالشهدا(ع) به همین یاران خود و اصحاب باوفا و جان‌نثار مباهات و اعلام رضایت‌مندی می‌کند.

شفیعی با اشاره به اتفاقی که در انقلاب اسلامی رخ داد، تصریح کرد: وفاداری مردم به حضرت امام(ره) انصافاً مایه افتخار است؛ آن‌چنان که خود امام(ره) هم فرمودند ملت ایران چهره منور تاریخ معاصر بودند. مردم در سختی‌ها و دشواری‌ها پای امام(ره) ایستادند. اتفاقی که درانقلاب اسلامی پیش‌آمد و تا امروز هم ادامه دارد، این است که در ایران نخبگان همراه با حرکت متن مردم و موج حرکت ماندند و قشرِ تافته جدابافتهِ راحت‌نشینِ بی‌درد نشدند که دلیل آن شهدای دفاع مقدس است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در دوران دفاع مقدس نگفتند که کار ما با گچ و تابلو و تعلیم و تعلم است. اگر مدام روی پنج‌هزار شهید جامعه دانشگاهی تأکید می‌کنیم و آن را نشان افتخار می‌دانیم، یک تعارف یا شوخی نیست بلکه بیانگر آن است که نخبگان و تحصیل‌کردگان این کشور در عرصه خطر و آزمون بلا، جامعه و متن مردم را کنار نگذاشتند و عافیت‌نشین نشدند.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به رفتار قوم موسی با این پیامیر الهی، افزود: اصحاب حضرت موسی به ایشان گفتند تو و خدای تو، بروید شهر را فتح کنید؛ ما اینجا نشسته‌ایم. شهر را که فتح کردید می‌آییم. این روایت را قرآن نقل می‌کند و تاریخ صرف نیست که قابل تشکیک باشد. اصحاب امام امت به امام(ره) گفتند که ما اهل کوفه نیستیم امام(ره) تنها بماند.

شفیعی تصریح کرد: این‌همه شهدای دانشجو، معلم و دانشگاهی یک نشان افتخار است به این معنا که ما پای مردم ایستادیم و در عرصه خطر مردم را رها نکردیم؛ در مراحل بعدی نیز در مقوله انرژی هسته‌ای و آن مقطع بسیار حساس و پیچیده‌ای که بر کشور ما گذشت، ملت ما نشان داد که اگر اراده کند می‌تواند و شهید دکتر شهریاری غنی‌سازی 20 درصد را در کشور با اتکای به نیروهای داخلی و دانشگاه‌های داخلی انجام داد.

وی با یادآوری برخی رویدادهای آن دوره، عنوان کرد: در مذاکرات هسته‌ای مسأله غنی‌سازی 20 درصد مطرح و جمهوری اسلامی اعلام کرد که ما برای مصارف دارویی به اورانیوم غنی‌شده 20 درصد نیاز داریم؛ آن‌ها در اوج مذاکرات گفتند که ما بررسی می‌کنیم و می‌خواستند که خودشان این نیاز را رفع کنند و مواد اضافه را پس بگیرند. جمهوری اسلامی به آن‌ها گفت این مدت چه‌قدر طول می‌کشد که گفتند این بررسی 2 سال زمان می‌برد و پس از 2 سال بررسی و مطالعه خواهیم گفت که با این درخواست موافقت می‌کنیم یا خیر.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: شهید دکتر شهریاری، این عالم عارف وارسته گفت که خودمان غنی‌سازی 20 درصد را انجام می‌دهیم و منتظر آن‌ها نمی‌مانیم و وقتی نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات هشدار دادند که اگر این مواد را به ما ندهید، خودمان کار را انجام می‌دهیم تمسخر کردند؛ رسماً گفتند اگر توانستید انجام دهید. شهید شهریاری یک معلم دانشگاهی و یک عارف مجاهد این کار را انجام داد و غنی‌سازی 20 درصد بومی‌سازی شد و بعد ایشان به دست عوامل موساد ترور شدند.

شفیعی تأکید کرد: پیوند، بیعت و همگرایی دانشگاه‌ها با انقلاب اسلامی، به این معنا است که مردم می‌توانند روی گروه‌های مرجع و تأثیرگذار خود حساب باز کنند. معنای آن، این است که دانشگاه‌ها به متن مردم گفتند ما تافته جدابافته نیستیم و خود را قطره‌ای از متن مردم می‌دانیم؛ این مایه مباهات و سربلندی است. امروز هم در رأس هرم نظام، رهبر معظم انقلاب و اهتمام ایشان به جلسات گفت‌وگوی رویاروی و مشترک با اساتید و دانشجویان را شاهد هستیم. مکرر از زبان خود ایشان شنیدم که این جلسات با اساتید دانشگاه‌ها یک جلسه نمادین است و می‌خواهیم بگوییم ما قدردان و قدرشناس هستیم.

وی این تعامل، تفاهم و ارتباط دوطرفه را بسیار ارزشمند و نفع آن را برای مردم دانست و تصریح کرد: بدون تردید راه طولانی که شروع کردیم و در پیش داریم، محصول و نتیجه مجاهدت‌هایی است که انجام شده و در آینده باید انجام شود. امیدواریم با وحدت، همدلی و اتکا به مبانی دین و اعتقادات دینی و استظهار و پشتیبانی وحدت عمومی و پیوند آحاد مردم با یکدیگر، این راه را تا آخر طی کنیم و انقلاب اسلامی به آنچه آرمان امام(ره) بود، دست پیدا کند.

در پایان این همایش از پدر شهید حبیب الله جوانمردی و فرزند شهید عزیزالله دلفریب از شهدای انقلاب اسلامی بهبهان تقدیر بعمل آمد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: