« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
نیویورک تایمز:
رابرت هاروارد دریادار بازنشسته ارتش قوی ترین گزینه ترامپ برای جانشینی مایکل فلین در پست مشاوره امنیت ملی است. او یکی از نیروهای دریایی ارتش است که سلسله مراتب ارتش را یکی یکی بالا رفته و به جیمز متیس وزیر دفاع ترامپ نیز نزدیک است.
آوای رودکوف ؛ نیویورک تایمز نوشت: رابرت هاروارد دریادار بازنشسته ارتش قوی ترین گزینه ترامپ برای جانشینی مایکل فلین در پست مشاوره امنیت ملی است. او یکی از نیروهای دریایی ارتش است که سلسله مراتب ارتش را یکی یکی بالا رفته و به جیمز متیس وزیر دفاع ترامپ نیز نزدیک است.

به گزارش «انتخاب»؛ هارورد 60 ساله، معاونت فرماندهی مرکزی ارتش یعنی پر مشغله ترین بخش ارتش برای مدیریت جنگ در عراق و اقغانستان را عهده دار بوده است. او در دولت بوش در شورای امنیت ملی خضور داشته، یعنی جایی که مسئولیت معضلات ضد تروریستی را بر دوش داشته است. او اخیرا در یک کمپانی اسلحه و هوافضا و نظارت بر تجارت با امارات متحده عربی مشعول بوده ست.

مشاغل هاروارد به گونه ای بوده که به همواره به متیس نزدیک بوده و این دو بعد از یازده سپتامبر با هم در مرکز فرماندهی افغانستان بین سالهای 2011 تا 2013 خدمت کرده اند. به گفته فرم تاونسند مشاور سابق داخلی در دولت بوش، او یکی از «ظالم ترین دشمنان» در آمریکا جهان را شکست داده و همه این کارها را دوشادوش متیس انجام داده است.

البته هنوز مشخص نیست که هاروارد آیا قادر است موقعیت سودآور و زندگی راحتش را در ابوظبی تسلیم کند و به کاخ سفید بیاید یا نه. دولت جدید با مشکلاتی در سطح شورای امنیت ملی مواجه شده و این مشکلات در نهایت به استعفای مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ ختم شده است.

هاروارد قبل از انقلاب در تهران زندگی کرده و بزرگ شده ایران است و عمدتا همتایانش را در افغانستان به وحشت می انداخت، زمانی که با آنها به طور روان شبیه به فارسی دری با آنها صحبت میکرد.

هاروراد به عنوان یک افسر آموزش دیده عملیات های ویژه است به وسواسش برای آمادگی جسمانی نیز معروف است. او به عنوان رییس عملیات های مربوط به زندانیان در افغانستان هرهفته در کوه های خارج کابل کوه نوردی میکرد و از همکارانش که 20 سال از او جوان تر بودند نیز پیشی می گرفت. او آنها را برای مسابقه به چالش می کشید و همه آنها پشت سر او به حالت استفراغ مسابقه را ترک می کردند.

هاروراد یک نظامی سرسخت است و این یک فاکتور حیاتی برای رییس جمهوری است که خواستار ویژگی های ظاهری درست برای این نقش است.

او با سری تاس و چشمانی آبی و گونه هایی که به طرز مرموزی پایین افتاده است افسری است که در عملیات های سری پر خطر خوب ظاهر شده است. اما او یک بازیگر داخلی موثر است . این چیزی است که کسانی که اور ا میشناسند می گویند.

جیمز جی استاوریدیس بازنشسته دریاداری ارتش و فرمانده اسبق ناتو گفته هاروارد کسی است که موفقیت را می جوید و مهم نیست چقدر راه او برای رسیدن به موفقیت دلهره آور باشد.

او گفته من هاروارد را میشناسم و او را بی اندازه تحسین می کنم چزا که او ابتکار و خلاقیت و صداقت و توانایی بالایی در سکان داری د ردریاهای پر تلاطم دارد. سوال واقعی این است که آیا واقعا او نیز خودش این شغل را می خواهد یا نه.

برخی از سوال ها در این باره است که چند دهه تجریه هاروارد در ارتش آیا آمادگی مناسبی برای قبول یک پست سیاست گذاری را به او داده است یا نه؟

روز سه شنبه مکس بوت عضو ارشد سازمان مطالعات امنیت ملی در شورای روابط خارجی در توییتر خود نوشت» هاروارد یک دریاسالار بزگ است اما معلوم نیست چقدر تجربه عملیات زندانی ها در افغانستان برای پذیرش نقشی این چنینی مفید باشد.

دوستان هاروارد می گویند که تجربه او در عملیات های ویژه ارتش بالاست اما او در امور محرمانه شورای امنیت ملی نیز تحربه داشته است.

داگلاس وایز معاون سابق رییس آژانس اطلاعات دفاعی گفته او با خودش آرامش و تعادل را به شورای امنیت ملی خواهد آورد و این با توجه به سابقه او اتفاق خواهد افتاد.

متیس یکی از وزنه های ثبات در دولت ترامپ است و برخی از جمهوری خواهان که نسبت به سیاست های رییس جمهور و همراهان او درباره مسائل امنیت ملی مشکوک هستند به وزیر دفاع او نگاه می کنند و او را جزیره ثبات در دریای پر تلاطم دولت ترامپ می دانند.

سناتور جان مکین گفته ترامپ باید مشاور امنیت ملی جدیدی را انتخاب کند که به واسطه خطوط روشنی از اقتدار و مسئولیت پذیری معروف شده باشد و از تجربه و توانایی لازم برای هدایت سیستم امنیت ملی در کل دولت برخوردار باشد.

مک کین گفته به دنبال این است به دولت ترامپ کمک کند به ویژه به متیس برای دفاع و حمایت از ارتش آمریکا. او گفته اگر هاروارد این شغل را بپذیرد او عملا بار دیگر با رییس های قبلی اش همکار خواهد شد. اما با این حال او باید با حلقه داخلی ترامپ نیز در ارتباط باشد. این گروه از میان استراتژیست هایی نظیر استیون بنون شکل گرفته است.

دوتن از مقامات امنیت ملی سابق آمریکا که به طور نزدیک با هاروارد همکار بوده اند گفته اند خیلی بعید است که هاورادرد مقامی را بدون اینکه از آن اطمینان کامل داشته باشد قبول کتد و تیم ترامپ و خودش نیز باید برای تشکیل شورای فرا جناحی در مورد مسائل امنیت ملی است به نتیحه برسند.

منبع:انتخاب


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین