« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
علمی پزشکی
نظرتان چیست که همراه کاهش وزن ریسک ابتلا به بیماری‌های مرگبار را هم کاهش دهید بدون این‌که تغییری در خورد و خوراکتان ایجاد کنید، به استثناء یک رژیم خاص 5 روزه؟
به گزارش آوای رودکوف ؛ این اتفاقی است که برای 71 بزرگسال افتاده است وقتی چرخه کوتاه مصرف کالری کم شبیه روزه گرفتن را امتحان کرده‌اند.  حالا مدرسه پیری شناسی لئونارد دیویس که میزبان مرحله دوم این آزمایش بوده نتایج آن را مثبت توصیف کرده است.  این رژیم باعث کاهش خطرات قلبی وعروقی مثل فشار خون، تورم ( به وسیله میزان پروتئین C اندازه‌گیری می‌شود)، میزان قند خون ناشتا و همین طور IGF-1 شده است که روی متابولیسم تاثیر منفی می‌گذارد. این رژیم همچنین باعث آب رفتن دور کمر و کاهش وزن شده است و این کار را با کاهش چربی بدن و بالا تنه انجام داده است نه کاهش توده عضلانی. در نتیجه این رژیم غذایی باعث کاهش ریسک بروز سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های مرتبط با سن و سال شده است.

مطابق یافته‌هایی که در Science Translational Medicine منتشر شده است؛ « این مطالعه شواهدی فراهم می‌کند که نشان می‌دهد افراد می‌توانند شاهد بروز فواید سلامتی با رعایت دوره‌ای رژیمی شبیه روزه باشند، رژیمی که طراحی شده تا برخلاف روند پیری عمل کند». این را «والتر لونگو» مدیر مدرسه پیری شناسی در USC می‌گوید. او ادامه می‌دهد: « مطالعات قبلی فواید بسیار این رژیم در موش‌های را ثابت کرده بود، اما این نخستین آزمایش تصادفی انسانی با تعداد کافی شرکت کننده است که نتایج قابل ارزیابی درباره امن و موثر بودن آن روی انسان را ارائه می‌کند». او اضافه می‌کند:« مطالعه بزرگتری توسط FDA لازم است تا تاثیر آن در پیشگیری از بیماری‌های و درمان بیماری‌های به اثبات برسد».

در آزمایش انجام شده 100 نفر شرکت کننده در سنین بین 20 تا 70 سال و با سلامت عمومی مناسب از آپریل 2013 تا جولای 2015 به دو گروه برای آزمایش تصادفی تقسیم شدند. از شرکت کنندگان گروه نخست که گروه کنترل بودند خواسته شد برای مدت سه ماه به رژیم معمول غذاییشان بدون هیچ تغییری ادامه بدهند. گروه دوم اما در یک آزمایش سه ماه رژیم شبه روزه چرخشی شرکت کردند. شرکت کنندگان در این رژیم غذایی طراحی شده، باید مواد غذایی شرکت L-Nutra  را در هر دوره روزه گرفتن به مدت 5 روز در هر ماه مصرف می‌کردند. این رژیم طوری طراحی شده بود که روزه تر را شبیه سازی کند، به شرکت کنندگان اجازه می‌داد در هر روز فقط چیزی بین 750تا 1000 کالری مصرف کنند. رژیم غذایی در طی مصرف حاوی میزان مناسبی پروتئین، چربی و کربو هیدرات بوده است.  بعد از سه ماه شرکت کنندگان گروه کنترل هم به رژیم خاص پیوستند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در رژیم شبه روزه به طور متوسط 2.7 کیلوگرم از وزنشان را از دست داده‌ و دور کمرشان به اندازه 2.5 تا 5 سانتیمتر آب رفته است. همین طور فشار سیستولیک خونشان به اندازه 4.5 و فشار دیاستولیک خونشان 3.1 میلیمتر جیوه افت کرده است. همین طور میزان IGF-1 به محدوده 21.7 تا 46.2  ng/ml افت کرده که مطابق مطالعات قبلی با ریسک کمتر سرطان همبستگی دارد. لونگو می‌گوید:« بعد از این‌که گروه نخست بهبود چشمگیر شرایط سلامتی را نشان دادند،ما گروه کنترل را هم وارد رژیم غذایی کردیم تا ببینیم آیا می‌شود این نتایج را در آن‌ها هم تکرار کرد». او می‌گوید نتایج در گروه دوم هم تکرار شد که نشان دهنده تاثیر چشمگیر رژیم غذایی شبه روزه در کاهش نشانگر‌های سوخت و ساز و بیماری است.

همچنین نتایج نشان داده‌اند که علاوه بر تاثیر چشمگیر سلامتی این رژیم تاثیر مناسبی در درمان بیماری‌های و کاهش نشان‌گرهای مربوط به سرطان، قند و چربی خون در افراد بیمار داشته است. لونگو می‌گوید:« به نظر می‌رسد روزه داری بسیار برای افرادی که دارای عوامل خطر بالای بیماری‌هایی مثل فشار خون، چربی، دیابت و سرطان هستند، مفید است».

محققان سپس از شرکت کنندگان خواستند تا رژیم را برای سه ماه دیگر ادامه دهند و نتایج نشان دهنده پایداری اثر رژیم در افراد بود. قدم بعدی حالا گرفتن تاییده FDA برای تایید رسمی این رژیم به عنوان یک روش پیش‌گیری و درمانی است.

منبع: سیناپرس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: