« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
گزارش
منسوب کردن انتقادات به غرض‌ورزی‌های سیاسی، بی‌تفاوتی و عدم پاسخگویی به انتقادات کاربران خوزستانی و در نهایت مسدود کردن حساب کاربری آنها از دیگر واکنش‌هایی است که جایگزین عذرخواهی یا همدردی با مردمی شده که از عناصر اولیه حیات محروم شده‌اند. واکنش‌هایی که مردم را از مسئولان دلسرد می‌کند و البته بی‌اعتماد.
به گزارش آوای رودکوف ، یکی دو روز پیش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با انتشار نوشته‌ای تحت عنوان "از امر به معروف آحاد جامعه به مسئولان استقبال می‌کنیم"، نسبت به انتقادات اینستاگرامی علی کریمی،‌ بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشور، نسبت به بحران زیست محیطی جاری در استان خوزستان واکنش نشان داد. در این جوابیه در پاسخ به انتقاد کریمی مبنی بر اینکه معصومه ابتکار در ظاهر هم که شده حتی در یک پست اینستاگرامی هم همدلی خود را با مردم خوزستان به نمایش نگذاشته است، آمده: "که اگر ملاک خدمت، پست گذاری در اینستاگرام باشد، خانم ابتکار طی سه هفته گذشته، پست‌های متعددی درباره خوزستان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده که در دسترس همگان است."

این در حالی است که همان‌گونه که روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ادعا کرده، پست‌های اینستاگرامی، تلگرامی، توئیتری متعددی تاکنون از سوی ابتکار و سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است اما به نظر می‌رسد نکته ساده‌ای که ابتکار و نویسندگان صفحاتش چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست هیچ‌گاه متوجه نشده و همچنان هم در برابر درک آن مقاومت می‌کنند، تأثیر مستقیم صداقت مسئولان در واکنش جامعه نسبت به بحران‌هاست. متأسفانه خانم ابتکار و نویسندگان صفحات ایشان در فضای مجازی و پورتال رسمی سازمان حفاظت محیط زیست حتی مقصود آشکار علی کریمی را هم متوجه نشدند یا نخواستند که متوجه شوند. آنها متوجه نشدند که در  مطالب منتشر شده از سوی ابتکار و سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با اوضاع و احوال محیط زیست خوزستان نه تنها نشانی از همدلی با مردم این استان به چشم نمی‌خورد بلکه تمامی نوشته‌ها حکایت از ادعاهایی دارد که هر روز توسط مردم در فضای مجازی و توسط نمایندگان مردم در رسانه‌ها و مجلس شورای اسلامی مورد تکذیب قرار می‌گیرد.

در واقع با وجود بحران زیست محیطی بی‌سابقه در خوزستان که طبیعتاً عذرخواهی یا دستکم پیام همدردی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را می‌طلبد در یکایک مطالب رسمی و غیررسمی منتشر شده از سوی معصومه ابتکار با پراختن به دستاوردهایی دروغین از جمله آبگیری هورالعظیم که علی‌رغم تکذیب نمایندگان، فعالان محیط زیست و مردم خوزستان طی دو ماه در کمال شگفتی از 62 در صد به بیش از 71 در صد صعود کرد موضعی طلبکارانه به خواننده القا می‌شود. منسوب کردن انتقادات به غرض‌ورزی‌های سیاسی، بی‌تفاوتی و عدم پاسخگویی به انتقادات کاربران خوزستانی و در نهایت مسدود کردن حساب کاربری آنها از دیگر واکنش‌هایی است که جایگزین عذرخواهی یا همدردی با مردمی شده که از عناصر اولیه حیات محروم شده‌اند. واکنش‌هایی که مردم را از مسئولان دلسرد می‌کند و البته بی‌اعتماد.

در جوابیه منتشر شده توسط روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ علی کریمی، همچنین آمده است: "اما مهم تر از پست گذاشتن برای یک مسئول، حضور وی در استان و پیگیری مشکلات است که خانم ابتکار 14 بهمن در اهواز و شادگان حاضر شدند و مسئولان مربوطه و مقامات بین‌المللی را نیز برای تأکید بر جایگاه تالاب‌‌های خوزستان با خود همراه کردند." هر چند علی کریمی در پاسخ به این جملات، در واکنشی طنزآمیز، انگیزه اصلی ابتکار را از سفر به خوزستان، نه ریشه‌یابی معضلات بلکه "حس نوستالژی لب کارون" عنوان کرده اما باید از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست سوال کرد که آیا اگر در ‌14 بهمن، نماینده سازمان ملل در تهران و همچنین سفرای کشورهای خارجی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها به اهواز دعوت نشده بودند تا به ادعاهایی از قبیل کاهش آلودگی هوای استان طی سال گذشته و احیای تالاب هورالعظیم را که به گفته متخصصان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل فعالیت‌های غیرمجاز وزارت نفت و عدم پرداخت حق‌آبه توسط وزارت نیرو رو به نابودی است و در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ریزگرد استان به شمار می‌رود گوش فرا دهند، خانم ابتکار باز هم رهسپار این استان می‌شدند؟ آیا در همین سفر، خانم ابتکار در حضور مردم و فعالان محیط زیست استان حتی با یک جمله همدردی خود را با مردم به نمایش گذاشتند یا در سخنرانی خود که به یک سخنرانی تبلیغاتی انتخاباتی بی‌شباهت نبود از برجام و کاهش تورم و افزایش آزادی‌های سیاسی گفتند که با ایجاد حساسیت و تنش در میان مخاطبان سرانجام به درخواست استعفای ایشان انجامید؟

متأسفانه باید پذیرفت که حتی علی کریمی هم نتوانست توجه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و نویسندگان صفحاتش را به این نکته جلب کند که جامعه در حالی برای حل بحران‌ها در کنار مسئولان قرار خواهد گرفت که صداقت در رفتار و عملشان جایگزین اقدامات نمایشی و ادعاهای بی‌اساس شود‌ اما هرچه که هست آنچه طی روز‌های گذشته میان علی کریمی و سازمان حفاظت محیط زیست گذشت رویکردی متفاوت از چهره‌های سرشناس یا اصطلاحا سلبریتی‌ها را نسبت به عملکرد معصومه ابتکار به تصویر کشید. رویکردی صادقانه که در آن نه خبری از چاپلوسی و تملق است و نه نشانی از ماهیگیری از آب گل‌آلود محیط زیست. رویکردی که بدون شک به جامعه و فعالان محیط زیست اطمینان خاطر داد که هرچند چهره‌هایی مشهوری در جامعه هستند که در راستای مواضع سیاسی معصومه ابتکار، یک روز دریاچه ارومیه می‌شوند، یک روز دریاچه بختگان و سرانجام اعلام می‌کنند که کلا دریاچه شده‌اند اما برخی چهره‌ها خوشنام و محبوب همچنان در کنار مردم باقی مانده‌اند.
منبع/تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: