« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
به بهانه سالروز امورتربیتی/ گپ و گفتگویی با مربیان تربیتی
سالروز امورتربیتی یادآور تولد نوین «پرورش» در نظام تعلیم و تربیت ایران است. پرورشی که متناسب با اهداف جمهوری اسلامی که همانا تربیت مسلمان ناب است طراحی شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده، استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است كه مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد. مهم ترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس كشور اقدام كردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب كنند.



پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملكرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است. در جمهوری اسلامی ایران هشتم اسفند ماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی »، نامگذاری شده است.

به همین منظور به سراغ چند نفر از با سابقه ترین مربیان امورتربیتی در شهرستان لنده رفتیم تا از نزدیک با تجارب ارزشمند آنان در حوزه تعلیم و تربیت بیشتر آشنا شویم.



سید محسن جعفری کارشناس امورتربیتی با بیش از 30سال سابقه خدمتی در آموزش وپرورش شهرستان لنده است که تلخی ها و شیرینی های زیادی را در طول دوران خدمتی خویش برای تعالی تربیت اسلامی دانش آموزان لمس و با آنان همانند پدری دلسوز رابطه برقرارکرده است.

وی با تبریک سالروز تشکیل امور تربیتی و تربیت اسلامی به نقش و جایگاه امورتربیتی در پیشبرد اهداف عالی تربیت در آموزش وپرورش اشاره کرد وگفت: امورتربیتی زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی است که مستلزم نوع نگاه والدین و مسئولان به تربیت است.



کارشناس امورتربیتی مدرسه انقلاب شهرک فجر لنده تصریح کرد: امورتربیتی برای شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزشها در بهترین مکان یعنی مدرسه بنیان نهاده تا مفاهیم غنی دینی به درستی به دانش آموزان منتقل شود.

وی تاکیدکرد: یکی از مهمترین علل مغفول ماندن اصول تربیتی عدم بروزرسانی مسائل امورتربیتی با توجه به چالش ها و مسائلی از قبیل فضای مجازی و آسیب های اجتماعی موجود در جامعه است.



جعفری اظهارکرد: متاسفانه با غالب شدن فضای مجازی بر خانواده ها روش های تربیتی نیز با پیچیدگی های زیادی همراه شده است که کنترل برخی از فرزندان برای والدین در این عرصه سخت و دشوار شده است.

کارشناس امورتربیتی مدرسه انقلاب شهرک فجر لنده به تلخ ترین خاطره خود از دوران کاریش یادآورشد وگفت: به یاد دارم دانش آموزی را که در درس همیشه از ممتازترین دانش آموزان مدرسه بود ولی متاسفانه به دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن با دوستان ناباب و آسیب های اجتماعی به دام اعتیاد گرفتار شد و درس را برای همیشه کنار گذاشت.



وی گفت: اعتقاد قلبی داشتم که اگر این دانش آموز به دلیل مشکلات و گرفتاری های خانوادگی به سمت مواد مخدر نمی رفت امروز شاید یکی نخبگان این استان می شد که متاسفانه عدم توجه کافی به نصایح ما و والدینش برای همیشه گرفتار شد.

وی در خصوص شیرین ترین خاطره خود در طول دوران 30ساله خود در امورتربیتی گفت: در کنار تلخی ها همیشه این شیرینی است که ماندگار خواهد ماند و شیرین ترین خاطره ام روزی بود که در مراسم صبحگاه وقتی کتاب یکی از دانش آموزان را خواستم تامطلبی را برای همه دانش آموزان بیان کنم این دانش آموز ممانعت کرد و کتاب را به بنده نداد و من نیز برای حفظ روحیه او کتاب بغل دستی وی را گرفته و شروع به بیان مطلب نمودم.



جعفری در ادامه گفت: وقتی زنگ تفرح به صدا درآمد آن دانش آموز با حضور در  دفتر مدرسه از من خواست تا بیرون برویم که در راهروی مدرسه ضمن عذرخواهی از حرکتش گفت: عکسی مبتذل در لابه لای کتابم داشتم و ترسیدم کتاب را به شما بدهم ولی الان می توانم کتاب را با عکس تحویل شما خواهم داد، من نیز کتاب را گرفته و تصویر مورد نظر را در جلو چشمانش پاره کردم تا نظر وی جلب گردد و خوشحالم که امروز وی یکی از مهندسین این کشور است.



این کارشناس امورتربیتی در ادامه گفت: بعد از سی سال خدمت هنوز هم دوست دارم به حوزه امورتربیتی بازگردم و در کنار دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی هنری شرکت کنم.

وی در پایان اظهارکرد: چالش های زیادی در حوزه آمور تربیتی وجود دارد که یکی از آنان عدم آشنایی خانواده ها با اصول تربیتی است و دیگری هم اینکه خانواده ها طریق مقابله با آسیب های اجتماعی و فضای مجازی را نمی دانند که نیازمند آموزش هستند.



در ادامه این گزارش به سراغ یکی دیگر از کارشناسان امورتربیتی آموزش وپرورش شهرستان لنده رفتیم که بیش از 29سال سابقه کار در این حوزه را دارد.

فتاح بدری کارشناس امورتربیتی و مدرس آموزش خانواده مدارس شهرستان لنده که بیش از 29سال سابقه در مدارس شهرستان لنده را برعهده دارد و ضمن تبریک این روز اظهارکرد: مهمترین هدف تشكیل امور تربیتی، حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس است.



وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه امروز ما عدم توجه مسئولان به مسئله فرهنگ است که متاسفانه دلسوزی برای رفع این دغدغه وجود ندارد.

کارشناس امورتربیتی و مدرس خانواده مدارس شهرستان لنده تصریح کرد: مربیان زمان زیادی برای اجرای بهینه برنامه ندارند و قدرت اجرایی هم در خصوص مسائل مهم را ندارند.



بدری اظهارکرد: متاسفانه شرح وظایف مسئولان امورتربیتی پراکنده شده است که بیشتر کارشان پاسخگویی به مکاتبات اداری است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سطح و انتظار از مربیان پرورشی مستندسازی  است که از کارعملی فاصله زیادی دارد.



این مدرس خانواده اظهارکرد: اعتقاد دارم که مربیان باید نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعی با حساسیت بیشتری کار کنند.

بدری گفت: عدم آشنایی اولیا با آسیب های اجتماعی و مسائل تربیتی و پرورشی از مهمترین مخاطرات موجود در بین خانواده ها است.



این کارشناس مسائل امورتربیتی در خصوص تلخ ترین لحظه کاری خود در 29سال گذشته گفت: برخورد با دانش آموزان یتیم یکی از تلخ ترین صحنه های حوزه ی کارم ام است.

وی در خصوص شیرین ترین لحظه کاری اش گفت: نجات دانش آموزان با رفتارهای عاطفی و اجتماعی و کمک به رفع نیازمندی های آنان شیرین ترین لحظه کاری ام است.



بدری گفت: مناسب ترین فضا در شرایط کنونی در حوزه امور تربیتی است که باتوجه به علم و نیازهای روحی دانش آموزان لازم است و فضا نیز برای دانش آموزان فراهم است.

این کارشناس امورتربیتی شادترین لحظه کاری خود را زمانی می داند که در کنار دانش آموزان خود در حوزه امورتربیتی به عنوان همکار در حال کار و تلاش هستند.



و امام (ره)؛ چه خوش می فرمایند:«اگر چنانچه معلم یك معلمی باش كه دعوت به نور بكند، دعوت به صلاح بكند، دعوت به اسلام بكند، دعوت به اخلاق صالحه بكند، دعوت به ارزشهای اسلامی بكند، آن ارزشهایی كه عندالله ارزش است، اگر معلم این كار را بكند همانطوری كه انبیاء مردم را از ظلمت به نور می كشانند، این معلم هم این بچه ها را از ظلمات به نور وارد می كند و همین شغلی است كه شغل انبیاء است.»



به هرحال شهیدان رجایی و باهنر نیک دانستند که تعلیم بدون تربیت معنوی، جامعه آرمانی جمهوری اسلامی را به بار نخواهد نشاند بنابراین در نخستین گام ها نهاد پربرکت امور تربیتی را بنا نهادند.

گزارش و عکس: سید اسماعیل میری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: