« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۲۷۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
آوای رودکوف: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت چهار اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: لباس محلی زنان و مردان کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین این آثار است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، محمود باقری با اشاره به ثبت چهار اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: این آثار شامل «لباس محلی زنان»، «لباس محلی مردان»، «مهارت‌های ساخت زیورآلات میخک و میلو» و «قهص‌های موسیقی در آلات ساز و نقاره» هستند.

وی بیان کرد: پیش از این، 46 اثر معنوی استان ثبت ملی شده بود که با ثبت این چهار اثر، تعداد آثار معنوی استان که ثبت ملی شده است به 50 اثر افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: لباس و موسیقی محلی کهگیلویه و بویراحمد، عامل مهمی در جذب گردشگران و شناساندن این استان به سایر نقاط کشور است.

باقری عنوان کرد: لباس محلی کهگیلویه و بویراحمد از جمله جذابیت‌های بومی این استان است و زنان و مردان استان کهگیلویه و بویراحمدی از جمله زنان و مردان ایرانی هستند که هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند بوده و از آنها در بیشتر اوقات و به‌ویژه در جشن‌ها و مجالس عروسی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه پوشش و حجاب کامل و تنوع رنگ‌ها و پارچه‌ها، جلوه خاصی به لباس محلی زنان در این استان بخشیده، گفت: این لباس از سه بخش اصلی تشکیل شده که مجموع این سه بخش، پوشش کاملی را برای زنان به همراه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه موسیقی سنتی این استان نیز بر اساس کلام و سازی که توسط نوازنده نواخته می‌شود انواع مختلف و متنوعی دارد، ابراز کرد: هر نوع موسیقی دارای مقام‌های مختلف بوده که مضمون شعر گونه‌ خاص خود را داشته و « قهص» نامیده می‌شوند.

وی افزود: میلو و میخک نیز از جمله دست‌ساخته‌های زنان استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در مناطق روستایی و عشایری این استان بوده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۰
بویراحمد جاودان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
1
زنده باد شیر زنان و دلاور مردان بویراحمد
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
1
0
لباس قشقایی را کهکولیه و بویراحمد به اسم خودش ثبت کرد تو این مملکت که عصا را از کور می دزدند
کهگلویه بزرگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
3
سلام امید جان عامو ترک ها اومدن پیس لرها واز هویت وپوششون استفاده کردن این حرفا زشته برای ما من خودم اصالت ترک دارم نزنیداین حرفهارو لطفا ...
کهگلویه بزرگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
2
1
سلام امید جان عامو ترک ها اومدن پیس لرها واز هویت وپوششون استفاده کردن این حرفا زشته برای ما من خودم اصالت ترک دارم نزنیداین حرفهارو لطفا ...
قشقایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
1
0
کاربر کهگیلویه بیخود خودتو جای ترک جا نزن، ترک خودش دارای اصالته و لباس قشقایی هم ثبت ملی شده.عکس های قدیمی از پوشش واقعی مردم لر موجود است
لیدوما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
0
ایل قشقایی ازبکستان به ایران وارد شدند وسالها در اذربایجان سکونت داشتند ،تاسرانجام به گفته ناصرخان قشقایی ،در زمان صفویه به همراه ایل خلج به جنوب کشور کوچ کرده وچند سالی به را به همراه ایل بختیاری سرحد وگر مسیر می کردند تااینکه بدستور حکومت وقت (کریم خان زند) به فارس ورود کرند، دوست گرامی ترک بودن تنها در زبان مشترک نیست ،بلکه بایددر نژاد،لباس،رقص،و...هم تاحدودی همسان باشید ،از نژاد که بگذریم شمابگویید لباس محلی، رقص محلی ،شما با کدام یک از ایلات ترک همسانی دارد؟ ایا می دانید ساز (کرنا ) که در رقص لری وقشقایی استفاده می شود ،در زمان هخامنشیان استفاده می شده است ؟ ان زمان قشقایی ها در ایران نبودند،اکنون قدیمیترین نوع ان در موزه ملل تخت جمشید وجود دارد. ایا توجه کرده اید ،عشایر قشقایی بجای انکه مانند سایر طوایف ترک(قرقیز،ازبک،شاهسون، ترکمن و..)در الاچیق زندگی کنند در سیاه چادر (بهون) زندگی می کنند؟دوست عزیز بهتر است بجای تعصب به این سوالات کلیدی پاسخ بدهید ،اگر با منطق جلوبروید خواهید دید که حتی فرهنگتان هم ازان مردمان لرهای جنوبی (کهگیلویه وبویراحمد،ممسنی،بخشهای شرق خوزستان، دیگر لرهای فارس مانند کامفیروز،کنارتخته،اطراف لار وگله دار و...لرهای استان بوشهر مانند لیراوی وحیات داوودی ،شهرستان جم و..می باشد،( البته این بخش از لرها به دلیل شرجی ورطوبت منطقه به مرور زمان لباس خود را تغییر داده اند)ولی عکس های قدیمی انها موجود است،می باشد . نتیجه اینکه ،این لباس ورقص بوسیله لرهای وابسته به قشقایی که در طوایف کشکولی بزرگ وکوچک ،دره شوری،وعمله هستند به سایر طوایف قشقایی منتقل شده است.ضمن اینکه سی درصد ایل قشقایی رو لرها تشکیل دادند که سند اون موجود و موثقه
آیگین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
1
0
سلام آقایی که به اسم لدویما پیام میزاید مگر از کدام اصالت بویر احمدی حرف میزنید مگر نیمی از شما سید نیستید چرا لباس مردانتان لباس سیدها یعنی لباس عربی لباس زندانتان لباس قشقایی و زبانتان هم چسبدید به لرها از کدام لباس حرف میزنید در صورتی که اگر واقعا لر بزرگ هستید باید لباس بختیاری بپوشید تو که در بعضی سایتهای دیگر نوشتی لباس ما قبلا شبه لباس شاهسونلوها بود پس چرا مگی از ازبکستان اومدیم لباس قشقایی شبه لباس زنان اردبیل بود چون ما از اردبیل به فارس اومدیم ولی شما که از هند و پاکستان آمدید چرا و کی به شما اجازه داد تا به ایل عزیزی که حتی خود تم باور داری که مردم قشقایی خودشان را برتر میدادن توهین کنی برو ببین تو واقعا ایرانی هستی مادران بویر احمدی هنوز به سبک بختیاری لباس میپوشن آیا زندانتان لباس قشقایی را درست میپوشن جنابی که به اسم دیدوما اس میزاری اول ریشه خودت را پیدا کن مگه سیاه چاد رو رقص زنان و چوب بازی برا یک نفر بوده حتی در کشورهای دیگر هم شاه چادر بود حتی در کربلا و عاشورا اون آقایی که میگی من ترکم بدون که تو یک نفری که خودت را بجای ترک معرفی میکنی بعد دوباره خودت را بجای لر تو فقط یک نفر از بید احمدی هستی که دشمن قشقایی و یکی از ..... که چشم ب لباس قشقایی دو خته
تورک اوغلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
1
0
ساغول تورک میلته
من از دیار تورکان شمالی به برادران قشقایی ترکمن و افشار سلام عرض می نمایم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
1
0
لباس قشقایی. خیلی. زیباست. ما.فارسها.هم.اونو. تو جشنهامون. می. پوشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
ایران همیشه اقوام مهاجم یا مهاجر رو همراه کرده بیشتر از اینکه غارت شده باشه در خودش حل کرده و همراه
لباس موسیقی و آداب و رسوم تورکان و اعراب ایران از ساکنین بومی باستان ایران متاثر است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: