« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
روزنامه گاردین روز دوشنبه فاش ساخت متروپلیتین پلیس لندن کار بررسی در مورد جرائم جنگی صورت گرفته از سوی عربستان سعودی در جریان تهاجم علیه یمن را آغاز کرده است.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از ایرنا، گاردین افزود: این اقدام ممکن است سبب ایجاد تنش های دیپلماتیک میان انگلیس و عربستان در آستانه سفر «ترزا می» به این کشور شود.
این روزنامه انگلیسی افزود: واحد مقابله با تروریسم پلیس لندن موسوم به «اس او 15» در نامه ای به یک وکیل حقوق بشر ساکن لندن گفته است که پلیس تحقیقات میدانی اش را پیش از سفر هفته گذشته ژنرال «احمد الاسیری» به لندن آغاز کرده است.
گاردین نوشت: در این نامه به مورخه 31 مارس آمده است: من تائید می کنم که ما کار تحقیق میدانی در رابطه با اتهام هایی که شما در خصوص جرائم جنگی صورت گرفته در یمن از سوی ائتلاف جهانی که طی سال های اخیر به نفع نیروهای طرفدار دولت صورت گرفته آغاز کرده ایم.
این روزنامه انگلیسی به نقل از نامه یاد شده افزود: چنانچه پلیس مجاب شود که در جریان تحقیقاتش نیازمند بازداشت و یا مصاحبه با افراد است، از هر فرصتی استفاده خواهد کرد.
گاردین ادامه داد: پلیس در این مقطع قرار است ضرورت تحقیق تمام عیار در رابطه با جرائم جنگی یمن را بسنجد. اگر در جریان این تحقیق فرد مظنونی شناسایی شد این احتمال وجود دارد که تحقیقات بیشتر و شکایت از وی در دستور کار پلیس قرار گیرد.
این روزنامه انگلیسی عنوان کرد: «دانیال ماکور» از موسسه حقوقی «هیکمن اند روز» که این نامه را دریافت کرده است می گوید: مقامات تحقیق کننده به لحاظ قانونی قادر هستند تا جایی که شواهد وجود دارد از آنهایی که مرتکب جرائم جنگی شده شکایت به عمل آورند.
این روزنامه به نقل از وی می افزاید: نظر به مجموعه اتهامات وارده علیه ژانرال الاسیری، وزارت خارجه بایستی تائید کند که سد راه این تحقیقات نخواهد شد و به وی در جریان سفرهای آتی اش به لندن مصونیت سیاسی اعطا نخواهد کرد.
گاردین نوشت: در همین حال یک سخنگوی اسکاتلندیارد (پلیس لندن) گفت: «متروپلیتین پلیس پنجشنبه گذشته نامه ای را دریافت کرده که در آن به جرائم جنگی صورت گرفته در یمن از سوی عربستان اشاره شده است. متعاقب این نامه پلیس کار تحقیقات میدانی اش را آغاز و با فرستندگان این نامه در تماس بوده است.»
این روزنامه افزود: ژنرال الاسیری که به طور مکرر در رسانه های انگلیسی ظاهر می شود تا از نقش عربستان درجریان جنگ یمن دفاع کند، هفته گذشته در جریان شرکت در سمیناری در لندن از سوی معترضین هدف پرتاب تخم مرغ قرار گرفت. این امر سبب شد تا بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس مجبور شود تا یکشنبه گذشته در تماس تلفنی با محمدبن سلمان معاون ولیعهد عربستان رسما عذرخواهی کند.
گاردین نوشت: در همین حال دولت بحرین، از متحدان ریاض و کشوری که به شدت متهم به نقض قوانین حقوق بشری است این حمله را اقدامی وحشیانه از سوی گروه های تروریست خواند. عربستان سعودی نیز اکنون خواهان دستگیری فرد متهم به دلیل اهانت به نماینده دولت عربستان است.
این روزنامه انگلیسی نوشت: در جریان سمینار هفته گذشته الاسیری متنقدین عربستان را به وارد ساختن اتهام های بی پایه و اساس و بدون مدرک در رابطه با جرائم جنگی صورت گرفته در یمن متهم ساخت.
گاردین در ادامه عنوان کرد: این افشاگری در حالی صورت می گیرد که قرار است «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در جریان سفرش به ریاض بر نزدیک بودن رابطه کشورش با خاندان سلطنتی آل سعود و تلاش مشترک شان بر مقابله با تروریسم تاکید کند.
این روزنامه نوشت: «ترزا می» پیش از آغاز سفرش به خبرنگاران گفته است که تعاملات دستگاه های اطلاعاتی انگلیس و عربستان نقش مهمی در حفاظت از جان صدها نفر مردم انگلیس ایفا می کند. وی در همین حال بر احتمال افزایش روابط تجاری میان دو کشور به ویژه پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکید کرد.
گاردین افزود: در همین حال فیلیپ هاموند وزیر دارایی و «مارک کارنی» رئیس بانک مرکزی انگلیس نیز برای آنچه «به صدا درآوردن طبل همکاری های تجاری انگلیس و هند» خوانده، راهی دهلی نو شده اند.
این روزنامه انگلیسی نوشت: «ترزا می» پیش از این به هند، آمریکا و سایر کشورها برای گسترش روابط دوجانبه و تجاری سفر کرده است.
گاردین افزود: داونینگ استریت (دفتر نخست وزیر انگلیس) می گوید که عربستان بزرگترین شریک تجاری انگلیس در خارومیانه به شمار می رود.
این روزنامه افزود: به گفته دفتر نخست وزیری حجم مبادلات تجاری میان دو کشور 6.57 میلیارد پوند در سال 2015 برآورد شده است.
گاردین نوشت: حمله ائتلاف به رهبری عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن 10 هزار غیر نظامی و آوارگی 3 میایون نفر شده است. دولت انگلیس تحت فشار قرار دارد تا فروش اسلحه به عربستان را مورد تجدید نظر قرار دهد.
این روزنامه انگلیسی افزود: یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت هرچند انگلیس عضو ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن نیست اما از آن حمایت به عمل می آورد.
گاردین ادامه داد: یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز عنوان کرد که این وزارت خانه بر نحوه استفاده از تسلیحات فروخته شده به عربستان نظارت دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: