« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۷۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
یاداشت / حکمت الله دهقان
مدیریت شهری پیچیده و چند وجهی است، لذا داشتن تجارب و تخصص در موضوعات مختلف شهری و اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است.
پایگاه خبری آوای رودکوف -حکمت الله دهقان :شوراها به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در زمینه قانون‌گذاری و نظارتی در امور محلی نقش آفرینی می نمایند و به عنوان نمایندگان مردم وظیفه دفاع از حقوق مردم را عهده دارند و با وضع مقررات محلی اثربخشی و نظارت خود را بر اجرای امور شهر دارا می باشند.

شوراها وظیفه دارند که با شناخت از نارسایی‌ها و کمبودها، طرح‌های پیشنهادی خود را از طریق سلسله مراتب و با هدف ارتقاء حقوق شهروندی به مقامات ذیصلاح ارسال نمایند.در قانون اساسی نقش شورا پررنگ دیده شده و در اصل هفتم با استناد به آیه «وشاورهم فی‌الامر» از شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور یاد شده و اصول 100تا 103نیز بر ضرورت تشکیل شوراهای اسلامی به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و لزوم همکاری استانداران، فرمانداران و سایر مقامات اداری با شوراها تاکید می‌کند.

بهبود مدیریت شهری به توان و کارآمدی شوراهای شهر بستگی دارد.  . با نگاه اجمالی به نقشی که شوراها در قانون اساسی و قوانین عادی دارند، متوجه می‌شویم که شوراها جایگاه مهمی دارند و لازم و ضروری است که افراد نخبه، کارآمد، توانمند، باانگیزه، متخصص و باتجربه ورود کنند و بار این مسئولیت را به‌عهده گیرند. شوراهایی که از این خصوصیات برخوردار بودند بسیار خوش درخشیدند و کارنامه درخشانی را به یادگار گذاشتند. وقتی‌که نماینده مجلس یا استاندار استانی بزرگ ویا شهردار شهرستانی  کاندیدای شورای شهر می‌شوند و به عضویت شورا درمی‌آیند، باید آن شورا کارآمدتر و آن شهر توسعه یافته‌تر باشد. برای عملیاتی شدن این توصیه همه ما مسئولیم.

شورا یکی از امور پیچیده و سخت و طاقت‌فرسا مدیریت شهری است و کسانی می‌توانند از عهده آن برآیند و در بهبود مدیریت شهری مـوثر باشند که تجربه ( مدیریتهای مختلف از جمله شهردار شهرستان )و تخصص لازم را داشته باشند. چنانچه مجموعه اعضای شورای شهر دارای تخصص‌های لازم از جمله مدیریت، شهرسازی، عمران، جغرافیای شهری، اقتصاد، جامعه‌شناسی و فرهنگی باشند می‌توانند در توسعه و مدیریت شهری نقش ارزنده‌ای داشته باشند.

مدیریت شهری پیچیده و چند وجهی است، لذا داشتن تجارب و تخصص در موضوعات مختلف شهری و اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است. اگر نگاه اعضای شورای شهر توسعه‌ای و همه جانبه‌نگر و مدیریتی باشد، حتی اگر در بعضی از رشته‌ها و تخصص‌ها کمبود داشته باشند می‌توانند با استفاده از افراد توانمند و متخصص به‌عنوان مشاور این خلا را پرکنند. زمانی که اعضای شورا دارای ویژگی‌های لازمه باشند قطعاً شهرداری را انتخاب می‌کنند که ویژگی‌های لازم برای اداره شهر را داشته باشد. اینجاست که علاوه بر آن تخصص‌های ذکر شده که شرط لازم است، تک‌تک اعضای شوراهای اسلامی شهر باید متصف به یک سری صفات و ویژگی‌های دیگری باشند.

 داشتن تقوای کاری و ترجیح منافع مردم بر منافع شخصی، وقت گذاشتن و به‌کارگیری تخصص و تجربه خود در بهبود امور شهری، داشتن روحیه همکاری و تعامل و تعاون و مشارکت و سعه صدر و بردباری و در عین حال داشتن روحیه جسارت و شهامت و قاطعیت در حفظ بیت‌المال و رعایت حقوق شهروندی از جمله خصوصیاتی است که می‌تواند در کارآمدی نقش شورا تاثیرگذار باشد. به قول شاعر به عمل کار برآید به سخندانی نیست. دانستن و عمل نکردن فرقی با ناآگاهی ندارد. فردی که با شعارهای جذاب و تخصص جذاب‌تر نظر مردم را به‌سوی خود جلب می‌کند و رای می‌آورد، باید به گفته‌ها و شعارهای خود عمل کند و آن تخصص را به‌کار گیرد و به رای و نظر اعضای شورا احترام بگذارد و دارای سعه صدر باشد و به هیچ وجه با منافع شهروندان معامله نکند و آنجا که پای حقوق شهروندی در میان است قاطع و جسور و با شهامت باشد. بودند کسانی که تخصصی نداشتند و نتوانستند به آن وظایف قانونی عمل کنند و بودند کسانی که تخصص و تجاربی داشتند، اما به هر دلیل در عمل از آن استفاده بهینه نکرده و از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی در راستای منافع شهروندان بهره نبردند و حال توصیه دلسوزانه این است که متخصصین و کسانی که حرفی برای گفتن دارند، وارد این عرصه شوند و پس از ورود به شوراها از لحظه لحظه فرصت‌ها استفاده و توان و تخصص خود را به‌کار گیرند و در این صورت بهبود مدیریت شهری میسر است و نقش ممتاز شوراها در مدیریت شهری هویدا و شهروندان نیز طعم شیرین آن را خواهند چشید.

حال باتوجه به مشکلات ووضعیت شهرستان لنده ،بعنوان یک شهروند فرهنگی از شهروندان عزیز تمنا دارم اگر به فکر عمران وآبادانی شهرمان هستیدبیاییم در این دوره از انتخابات شورا بدور از طایفه گرایی وجناح سیاسی افرادی اصلح را برای شورای شهرستانمان انتخاب کنیم ،که دارای خصایص زیر باشد :

- تجربه مدیریتی گوناگونی داشته
- با مردم وارباب رجوع خوش رو و خوش برخورد باشد و مشکلات مردم را مشکل خودبداند.
 مردمداری و التزام عملی به شعار "خدمت به مردم عبادت است"- آشنایی با مشکلات و معضلات شهری
- ارتباطات وسیع با مراکز و نهادهای اداری و مرتبط با امور شهری.
- اعتقاد عملی به عقلانیت جمعی.
- شناخت پتانسیل های شهری لنده و برنامه های دقیق جهت عملیاتی ساختن آنها.
- اعتقاد راسخ به منع رابطه گرایی و حاکمیت ضابطه به جای رابطه.
- و "پاکدستی" و تعهد ایشان در راستای عدالت ورزی.
حال بیایید با انتخاب اصلح ، رنگ وبوی بهتری به شهرمان بدهیم.

 به امید آن روز
حکمت اله دهقان دانشجوی دکترای ادبیات فارسی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
0
بسیار عالی
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
0
بسیار نظر خوب و به جا و از دیدگاه خوبی بود.
با تشکر از استاد دهقان و مدیریت محترم سایت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: