« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۸۴۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
نثر/ استاد محمد رضا جعقری
خداوندا نعمتِ بُزرگِ بعثتِ را سپاس می گویم و بر پیامبرِ رحمت و مهربانی ، حضرتِ خاتم الانبیاء محمد مصطفی "ص" درود می فرستم
پایگاه خبری آوای رودکوف: نثری مسجّع از استاد محمدرضا جعفری به مناسبت مبعث خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص) :



خداوندا


نعمتِ بُزرگِ بعثتِ را سپاس می گویم


و بر پیامبرِ رحمت و مهربانی ، حضرتِ خاتم الانبیاء محمد مصطفی "ص"  درود می فرستم


او که فرشتگانِ درگاهت ، وصفش را بر سیطره ها نوشته اند


و کبوتران سپید با آوازه یِ نامش به پرواز در آمده اند


و آسمان ها به شوقِ نگاهش متبسّم شده اند


و خیلِ همایونیِ بهترین هایِ هستی به تماشایش دل بسته اند


و فصل ها به برکتِ نامش بهاری گشته اند


و طایفه هایِ پریشان به احترامش ندایِ اتّحاد سر داده اند


و سرزمین هایِ خَموش به صدارتِ دعایش رونق گرفته اند


و روزگاران در انتظارِ کلامش سکوت کرده اند


و لاجوردی ترین کوه ها در برابرش سرِ تعظیم فرو آورده اند


و مشعل هایِ عبادت ، در سایه یِ لطفش همچنان فُروزان اند


و انوارِ رحمانی اش را همگان دیده اند


و بیماران بر لبِ ساحلِ مهرش شفا یافته اند


و غریبان به لطفِ جمالش آشنا گردیده اند


و منتظران از صلابتِ کلامش همگی سرخُوش اند


و عرصه هایِ شکّ و تردید از وجودش عینِ یقین اند


و پرندگانِ دُعاگویِ نگاهش بر بام ها پدیدارند


و ملائکه ها بر گوشه ای از فرشِ سبز رنگش نشسته اند


و به سیمایِ زیبایش چشم دوخته اند ؛


و اکنون که به جمالِ کامل ،


گل هایِ صنوبر و یاس بر گِردش نشسته


و نیلوفرانِ هزارغنچه از دیدنش شکفته


و چشمانِ اهالیِ آسمان ، با پیامش آراسته


و باغِ  رنگینِ سبزه ها با سلامش زیبنده


و بر همگان آیه هایِ عشق را خوانده


و در سیره یِ خویش خوبی ها را به ارث گذاشته


و زمان را بر مدارِ ارزش هایِ آشکار و پنهانش چرخانده


تا نگارِ سماواتی اش همه را به فیضِ رساند


و عطوفت و عشق و معرفت ، سرآمد هر قبیله ای شود ؛


مرا هم به لطفت ببخش و کمال را برایم مُسجّل فرما


و خاضعانه ، به مرتبه و مقامِ بعثت تو را قسم می دهم ، که بهشت را برایم مقدّر نما تا


همواره به این نام مباهات کنم ، که خود مقرّر فرموده ای ، در تمامِ هستی عشقِ ختمی


مرتبت ، خاتم الانبیاء ابوالقاسم محمد ص بهترین شفا دهنده است



جعفری / اردی بهشت 1396



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
عید مبعث مبارکباد
قادر مستعدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
با سلام

بی‌شک علم و تمدن بشر، خلقیات نیکو در میان انسان‌ها، عادات خوب و بسیاری از این مقوله چیزها، اگر ظاهراً هم به ادیان متصل نباشد، در ریشه‌ی اصلی، جوشیده‌ی از ادیان و معارف الهی است و در رأس آنها بعثت نبی مکرم اسلام است؛ لیکن درعین‌حال همه‌ی بشریت - در آینده هم بیشتر - از این برکات استفاده خواهند کرد. بنابراین بزرگترین، مهمترین و برجسته‌ترین حادثه در تاریخ بشر، این بعثت است.

خدای متعال به برکت اسلام، به برکت توجه به معنویت اسلام و توجه به پیام سیاسی اسلام، ما را از آن رنجها خلاص کرد؛ یعنی بعثت برای این نبود که یک عده مردم، عقیده‌ای را در ذهن خودشان حفظ کنند و اعمال شخصی را انجام دهند، اما نظام اجتماعی، تحت حاکمیت دشمنان خدا و اندادالله باشد! بعثت آمد تا زندگی مردم را شکل دهد. بحمدالله این کار در نظام اجتماعی اسلام انجام گرفت؛ ملت ما هم آثارش را مشاهده کرد و ثمرات شیرین آن را هم چشید
طاهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
خداوندا نعمتِ بُزرگِ بعثتِ را سپاس می گویم و بر پیامبرِ رحمت و مهربانی ، حضرتِ خاتم الانبیاء محمد مصطفی "ص" درود می فرستم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم. اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. علم الانسان مالم یعلم. به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت که بیافرید. آدمی را از علق بیافرید. بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است. خدایی که به‌وسیله قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را که نمی‌دانست، آموخت."
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
علی بن ابراهیم قمی می گوید: چون محمّد (ص) به سی و هفت سالگی رسید، در خواب دید کسی بسوی او می آید و به او خطاب می کند: یا رسول اللّه! زمانی گذشت و محمد(ص) این راز با به کسی فاش نکرد. در برخی از روزهایی نیز که به چوپانی گوسفندان ابوطالب در دره کوهها مشغول بود کسی را دید که به وی می گوید: یا رسول اللّه! محمد (ص) از او پرسید: تو کیستی؟ او گفت: من جبرئیلم و خدا مرا فرستاده است تا تو را به پیامبری خود برگزیند. جبرئیل وضو و نماز را به محمّد (ص) آموخت. محمد(ص) وقتی چهل سالش تمام شد در حال نماز بود که علی(ع) بر او وارد شد و از وی پرسید: این چیست؟ محمد(ص) گفت: این نماز است که خداوند مرا به انجام آن امر کرده است. علی(ع) با او نماز خواند. خدیجه(س) نیز سومین فرد بود. به هنگام نماز، علی(ع) در سمت راست محمد(ص) و خدیجه (س) در پشت سر او، قرار می گرفتند. آنگاه ابوطالب(ع) فرزندش جعفر را دستور داد که در سمت چپ محمد(ص)، به نماز ایستد. وقتی که محمد(ص) پیامبری خود را اعلام کرد، زیدبن حارثه که آزاد شده محمد(ص) بود اسلام آورد و به این جمع نمازگزار پیوست و با این جمع بنیان اسلام بسته شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
قبل از آنکه جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شود و رسالت الهی را به وی ابلاغ کند، او به مواردی بر می خورد که نشانه آن بود که خداوند اراده کرده است او را مورد اکرام و فضل خود قرار دهد و از این رو هرجا که

می رفت، سنگ و درخت او را سلام می کردند. او هر وقت که از خانه بیرون می آمد بطرف صحرا می رفت و در آنجا که آثاری از خانه نبود، به سنگ و درختی برنمی خورد، مگر اینکه به او سلام می کردند و هرچه او به جلو و عقب و چپ و راست خود می نگریست ، هیچ کس را نمی دید
علوی تبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
امام صادق(ع) فرموده است: در روز بیست و هفتم رجب، محمّد (ص) به مقام نبوت نائل آمد.(16) و گفته است: روزه گرفتن در روز بیست و هفتم رجب را فراموش نکنید، زیرا در آن روز، محمّد (ص) به مقام نبوّت رسیده است.

حضرت امام رضا(ع) نیز فرموده است: خداوند محمّد(ص) را در بیست و هفتم رجب مبعوث کرد، کسی که در این روز، روزه داشته باشد، خداوند اجر شصت ماه روزه را بر وی به حساب می آورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.



حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.



روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.



روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.
سیدی از قم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
حضرت محمد مصطفی (ص) در این هنگام چهل سال بود. تنهایی و توجه خاص او در غار حالتی غریب در او ایجاد می‌کرد. حالتی وصف ناشدنی، ترس و ابهام از یک طرف و شعف و سبک بالی از سوی دیگر و به ناگاه در شبی از این لیالی پر قدر فرشته وحی به یکباره بر او نازل گردید با این پیام:
«اقرأ باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ وربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم»
امینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثه‌ی تاریخی نیست -این آن نکته‌ای است که ما باید در مواجهه‌ی با این حادثه‌ی بزرگ و این خاطره‌ی ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم- بلکه تکیه‌ی بر این خاطره‌ی پرشکوه در حقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش‌نشدنی است در درجه‌ی اول برای خود امت اسلامی؛ چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت -سیاستمداران، دانشمندان، روشنفکران- و در درجه‌ی بعد برای همه‌ی آحاد بشریت. این، تکرار یک درس است، تکرار یک سرمشق است، یادآوری یک حادثه‌ی درس‌آموز است.(دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
ما مسلمان‌ها البته باید قدر بدانیم؛ باید در پدیده‌ی بعثت بیندیشیم؛ باید از آن درس بگیریم؛ باید این گذشته‌ی پرفروغ را چراغی کنیم برای راه آینده‌ی دشوار خودمان که در پیش داریم.(بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام به مناسبت مبعث پیامبر مکرم اسلام
اختری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
0
0
عالی است استاد بزرگ و شاعر و نویسنده خوب و مهربان
اردبیلی طائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
0
0
خدا حفظتون کنه
سالیان دور در یکی از شب های پایانی ماه رجب، در گوشه ای از شهر مکه و در قله کوهی به نام حرا، اتفاق بزرگی افتاد؛ اتفاقی که سرنوشت انسان ها را عوض کرد و مژده بزرگی برای آدم ها آورد. در آن شب، حضرت محمد صلی الله علیه و آله که 40 ساله بود، در غار حرا مثل شب های دیگر مشغول عبادت و راز و نیاز با خدای مهربان بود. ناگهان دید فرشته ای زیبا وارد غار شد. فرشته نزدیک و نزدیک تر می شد. از چهره اش پیدا بود که خبر مهمی دارد. نام آن فرشته جبرئیل بود.

پیامبر و فرشته

«جبرئیل امین»، فرشته پیام رسان خداوند، به غار حرا نزد پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله رفت تا خبر مهمی را به او بگوید. جبرئیل نوشته ای به همراه خود آورده بود و از حضرت محمد صلی الله علیه و آله می خواست تا آن را بخواند. پیامبر فرمود: «نمی توانم بخوانم.» فرشته دوبار دیگر از پیامبر خواست تا نوشته را بخواند و سرانجام لب های آسمانی پیامبر مشغول خواندن شد. چه جمله های زیبایی بود!

بخوان به نام خدا

شب مبعث یعنی شبی که فرشته بزرگ «جبرئیل» به دیدار پیامبر صلی الله علیه و آله در غار حرا رفت، شب آغاز یک مأموریت بزرگ و مهم بود. فرشته آمده بود تا به حضرت محمد صلی الله علیه و آله خبر پیامبر شدنش را از سوی خداوند اعلام کند. او از پیامبر خواست تا اولین کلمه های دین جدید، اسلام، را بخواند. آن کلمه ها، آیه های اولین سوره قرآن بودند: «بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید...»
مرحمتی از قم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
0
امام علی عليه ‏السلام درباره بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند:

خداوند او را در زمانى فرستاد كه روزگارى بود پيامبرى برانگيخته نشده بود ، و مردم در خوابى طولانى به سر مى ‏بردند.
و فتنه‏ ها بالا گرفته و كارها پريشان شده بود، و آتش جنگ‏ ها شعله مى‏ كشيد، و دنيا بى فروغ و پر از مكر و فريب گشته، برگ ‏هاى درخت زندگى به زردى گراييده و از به بار نشستن آن قطع اميد شده بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
0
یا علیُّ یا محمد یا محمدُ یا علی اکفیانی فانّکما کافیان وانصرانی فانکما ناصران.....اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
0
۶- لا یُعجِبَنَّکُم إسلامُ رَجُلٍ حَتَّی تَعلَموا کُنهَ عَقلِهِ

ترجمه:

مسلمانیِ کسی شما را به شگفت نیاورَد تا آن گاه که حقیقت خِرَدش را در یابید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
0
ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل‏های متفاوتی روایت شده است. چه سخنی رساتر و شیرین‏تر از بیان امام هادی علیه‏السلام که می‏فرماید: «هنگامی که محمد صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می‏رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می‏نگریست و از آنچه می‏دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می‏افتاد و آن‏گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می‏شد. چون به چهل سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن‏ترین و خاضع‏ترین دل‏ها یافت. در آن لحظه‏ها، جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. پس جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان‏ها بالا رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد. در این هنگام، خداوند، کوه‏ها، صخره‏ها و سنگلاخ‏ها را به سخن آورد، به گونه‏ای که به هر کدام می‏رسید، ادای احترام می‏کردند و می‏گفتند: السلام علیک یا حبیبَ اللّه‏، السلام علیک یا ولیَّ اللّه‏، السلام علیک یا رسولَ اللّه‏».
سعیدی از آباده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
0
0
شعری بسیار زیبا
بنده کارشناس ارشد ادبیات هستم و اشعار زیبای استاد جعفری را الگو می گیرم
شاهین برزگر از کازرون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
باسلام و دعای خیر
نثری فوق العاد زیبا و هم کلام با سعدی علیه الرحمه در ستایش خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی ص
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
یا رسول الله
دولتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
حقیقتا این شعر را یک شعر منحصربفرد در بین شاعران معاصر می دانم بسیار زیبا و با رعایت موارد ادبی و شاهکاری است در شعر پارسی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: