« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۱
آوای رودکوف : یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی از به‌کار بردن برخی واژه‌ها توسط سیاسیون علی‌الخصوص در دوران انتخابات گلایه و انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، برخی مواقع از زبان سیاسیون کشور واژه‌های شنیده می‌شود که در ادبیات سیاست جایگاهی ندارد، زیرا این واژه‌ها در حوزه سلامت جای دارد، مثلاً واژه "آلزایمر"؛ که متاسفانه حتی بالاترین مسئولان کشوری نیز برخی مواقع از چنین واژه‌های استفاده می‌کنند که باعث رنجش افراد مبتلا به این عارضه می‌شود، کما اینکه کارشناسان امر معتقدند سیاسیونی که از چنین واژه‌های استفاده می‌کنند در هر جایگاهی که هستند از سواد سلامت پایینی برخوردار بوده و یا مشاوران ضعیفی دارند.

در این رابطه اکبر دارویی -  دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران با نقد برخی اظهارنظرهای سیاسیون که در مواقعی از الفاظ پزشکی برای انتقاد به رقبای خود استفاده می‌کنند، به تسنیم عنوان کرد: مثلاً واژه "گفتار درمانی" یک واژه ای است که در حوزه سلامت وظیفه ارائه خدمات بسیار متعددی در حوزه زبان و گفتار دارد و نباید سیاسیون از این واژه به اصطلاح برای امورات سیاسی بکار گیرند.

وی در توضیح زیان‌های استفاده از این واژه‌ها بیان داشت: همین الان نیز بسیاری از افراد و حتی متخصصان با خدمات واقعی گفتار درمانی آشنایی ندارند و حال اگر در گفتمان سیاسی از چنین واژه های استفاده شود مردم نه تنها اگاهی درستی از سواد سلامت پیدا نخواهد کرد بلکه گفتار درمانی را نوعی واژه سیاسی تلقی خواهد و مسلماً در روند درمان بیماران نیازمند گفتار درمان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دارویی در توضیح بیشتر درباره خدمات گفتار درمانی بیان داشت: تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری بر عهده آسیب شناس گفتار و زبان (گفتار درمانگر) است و گفتاردرمانی یکی از رشته‌های توانبخشی است که به پیشگیری و درمان غیردارویی مشکلات گفتار و زبان می‌پردازد.

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران همچینن به برخی مشکلات در این رشته نیز گریزی زد و گفت: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که برخی افراد که در این زمینه فاقد تخصص هستند، از ناآگاهی افراد و خانواده‌ها استفاده کرده و ادعا می‌کنند که می‌توانند مشکل آنها یا فرزندشان را رفع کنند و حتی تا جایی پیش می‌روند که مدعی درمان تضمینی هم می‌شوند.

دارویی افزود: این گونه اقدامات سودجویانه که در سایر امور پزشکی نیز مسبوق به سابقه است، علاوه بر تحمیل هزینه به مراجع و خانواده، موجب تاخیر در بهبودی شده و بعضاً تبعات منفی هم در پی دارد و براساس قوانین، دخالت نابجا در امور پزشکی و درمانی قابل پیگیری است و مراجعی هم برای رسیدگی به احقاق حقوق بیماران تعیین شده است.

وی عنوان کرد: افراد و خانواده‌هایی که به دنبال رفع مشکلات گفتاری هستند باید از طریق صحیح و از مجاری رسمی مانند نظام پزشکی، معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها و انجمن گفتار درمانی، به جستجوی افراد متخصصی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته گفتار درمانی هستند، اقدام کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: در وبسایت رسمی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران (به نشانی issta.ir) اسامی اعضای این انجمن معرفی شده‌ و در آینده نزدیک اطلاعات اعضای دارای مجوز فعالیت در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از همین طریق در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.   

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران همچنین درباره همایش گفتاردرمانی ایران توضیح داد: پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران طی روزهای 7 و 8 اردیبهشت 96 در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد. گسترش ارتباطات بین دانشگاهی و بین رشته‌ای، ارائه یافته‌های جدید علمی در حوزه گفتاردرمانی و علوم مرتبط، گسترش رویکرد تیمی در درمان اختلالات گفتار و زبان و تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی از جمله اهداف این همایش است.

دارویی خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقمندان گفتار درمانی موقعیّت علمی و حرفه ای خود را نقد و ارزیابی کرده و خود را برای حرکت به سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: