« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان
آیت‌الله سیدعلی شفیعی : گفت اگر علم در دست انسان نااهل بیافتد، نه‌تنها نافع نیست بلکه می‌تواند مضر نیز باشد
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، آیت‌الله سیدعلی شفیعی در مراسم تقدیر از اساتید و دانشجویان نمونه دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان که دهم اردیبهشت‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته وزات‌خانه‌ای به نام وزارت معارف وجود داشت که این وزارت‌خانه در طول زمان نام‌های مختلفی مانند آموزش و پرورش نیز به خود گرفت؛  تا امروز نام‌های زیادی آمده و رفته، اما در تمام این نام‌ها یک حقیقت بسیار مهم وجود دارد و آن این است که مسأله تنها تعلیم نیست و تربیت نیز مطرح است.

وی افزود: باید بدانیم که علم در مقابل تربیت در سطح پایین‌تری قرار دارد و اصل بر تربیت است. عقل می‌تواند علم را کنترل کند. در فسلفه چین قدیم این موضوع مسلم است که تمام علم آموختنی نیست. باید سرنخ‌هایی از علم را به دست بیاوریم، آن را دنبال کنیم و جلو برویم. عقیده‌ای مطرح است که براساس آن یکی از لوازم یک شخصیت ممتاز علمی داشتن اساتید و معلم‌های بسیار است. شهید مطهری مخالف این عقیده است؛ چراکه تجربه ثابت کرده بود کسانی که اساتید کمتری داشته‌اند بیشتر توانسته‌اند روی پای خود بایستند و مستقل‌تر بوده‌اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: این اصل که تمام علم آموختنی نیست، خود یکی از دلایلی است که علم از عقل و تربیت در مرتبه پایین‌تری قرار دارد. به طور عام معلم کسی است که آموزگار، دبیر و استاد باشد، اما درواقع معلم کسی است که سطح فکر شاگرد خود را بالاتر برده و به او بینش و بصیرت بدهد. انسان با بصیرت بالا می‌تواند اجر بیشتری به‌دست بیاورد.

شفیعی افزود: اگر علم در دست انسان نااهل بیافتد، نه‌تنها نافع نیست بلکه می‌تواند مضر نیز باشد، اما معلم باید رسالت خود را تشخیص دهد و مانند مطهری باشد که بینش و بصیرت شاگردهای خود را بالا ببرد. اسلام دینی است که به مساله بصیرت، تفکر و تعقل بسیار اهمیت داده است و این مساله را می‌توان در آیات و روایات و احادیث دید.

وی تصریح کرد: برحسب علل و عواملی ما نه‌تنها آن سطح فرهنگ، تعقل، بصیرت و درایتی را که اسلام و تشیع از ما توقع دارد، به‌دست نیاورده‌ایم، بلکه حتی در جهت خلاف آن نیز گام برداشته‌ایم. سطح مسلمانان و مذهبیون در مقابل افکار و ایده‌هایی که پیامبر داشت و در برابر بینش و بصیرت ائمه پایین است؛ ما آن‌طور که آن‌ها خواسته‌اند در این راه گام برنداشته‌ایم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: خیلی از چیزها را به نام دین و مذهب انجام می‌دهیم؛ در حالی که جزو دین و مذهب نیستند. ما مسلمان و شیعه هستیم، اما آن چنان که باید اسلام‌شناس و شیعه آگاه و بسیط نیستیم و این همان چیزی است که ائمه ما را از آن بیسار برحذر داشته‌اند. اسلام و مذهب می‌خواهد ما روی پای خود بایستیم.

شفیعی گفت: دانشمندی می‌گوید در خارج از ایران اسلام را یافتم، اما در ایران مسلمان‌ها را دیدم؛ این حرف بسیار سنگین است. اسلام و مذهب تشیع مال ایران است. معلم باید رسالتی داشته باشد و رسالت او تنها  یاد دادن فرمول‌ها و برنامه‌های کتاب نیست، بلکه رسالت معلم بینش و بصیرت دادن به شاگرد و روشنفکر مذهبی تربیت کردن است. متاسفانه امروز اگر کسی متعقل باشد به‌سرعت به لامذهب بودن متهم می‌شود.

وی تاکید کرد: اسلام نمی‌خواهد ما روشنفکر غیرمذهبی باشیم. معنای روشنفکر مذهبی به معنای واقعی کلمه در اسلام و تشیع وجود دارد و عالی‌ترین مبانی زیربناهای فکری، عقلی و علمی در مذهب شیعه است، اما زمانی‌ که به عملکرد مردم نگاه می‌کنیم، نمی‌دانم از کی و چه تاریخی این سیر نزولی آغاز شده است. دانشجویان عزیز بدانید که بسیاری از چیزهایی که وهابیت علیه ما مطرح می‌کند مسائلی هستند که اگر آن‌ها را رها کنیم، هیچ لطمه‌ای به تشیع ما وارد نمی‌شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:  ما به خیلی از چیزها به نام مذهب عمل می‌کنیم و این‌ها مسائلی هستند که وهابیون آن‌ها را عامل اعدام و قتل ما می‌دانند؛ در حالی‌که این موارد نه جزو دین و نه جزو مذهب هستند، بلکه به مرور زمان عوام‌الناس، آن‌ها را به دین اضافه کردند و خواص نیز در این مورد حرفی نزدند.

شفیعی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم این مسائل را توجیه کنیم و بگوییم این کارها جزو فلان قاعده و قانون است. به جای این کارها باید عوام‌الناس را نصیحت کنیم که دست از این کارها بردارند. دانشگاه بهترین مکانی است که می‌تواند روشنفکر مذهبی ناب، بصیر و بینا بار بیاورد و آن زمان است که انسان می‌تواند به معنای واقعی کلمه معلم باشد.

وی با اشاره به آثار زیادی که از شهید مطهری به‌جا مانده است، گفت: استفاده از این آثار می‌تواند روشنفکر مذهبی تربیت کند. ما کتاب‌های شهید باهنر، شهید بهشتی، شهید مفتح و آیت‌الله دستغیب را داریم و ازنظر منابع، بسیار غنی و پربار هستیم اما از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و مسلمانی ما تنها یک شله‌زرد و حلوای نذری است و حتی نمی‌توانیم به شبهه داعش جواب دهیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان تصریح کرد: مسأله داعش امروز خطر بسیار بزرگی برای دنیا و وهابیت نیز خطر بسیار بزرگی برای خاورمیانه است. باید به آن‌ها پاسخ داد و جلویشان ایستادگی کرد.

شفیعی گفت: اگر دانشگاهیان در روز معلم برای شهید مطهری جشن یادبود و مراسم برگزار می‌کنند، باید تلاش کنند عظمت فکری اسلام و مذهب را پیش ببرند. باید کاری کنیم دین ما که افتخارآمیز است، افتخارانگیز شود. افتخارآمیز بودن یعنی آنچه را که به نام دین و مذهب وارد آن شده، کنار بزنیم و مذهب بارز و ناب را آشکار کنیم.

وی افزود: اسلام آمریکایی یا به تعبیر امروزی اسلام انگلیسی، ارتجاع مذهبی را تقویت می‌کند. امروزه کسی نیست که تردید داشته باشد داعش را آمریکا ایجاد کرده است. هیلاری کلینتون در خاطراتش می‌نویسد من 110 کشور را رفتم و با سران آن‌ها صحبت کردم تا آن‌ها را قانع کردم که داعش را ایجاد کنیم. این افراد مصمم‌اند که اسلام را از ما بگیرند. اگر این کار را انجام دهند، همه چیز را از ما گرفته‌اند. باید مسلمان ماند، حالا که ما مسلمان هستیم، باید پای مسلمان بودنمان بایستیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان تأکید کرد: انسان مسلمان باید با عقل علمی جلو برود و ببیند چه چیزی جزو مذهب و چه چیزی باطل است. باید از آثار شهید مطهری، بهشتی و باهنر استفاده کرد. نباید به‌دنبال کتاب‌هایی برویم که به نام مذهب نوشته شده‌اند، اما در واقع ضد آن هستند. این کتاب‌ها نیز 2 نوع هستند، برخی از این کتاب‌ها به دنبال روشنفکری و برخی به دنبال سنتی عمل کردن که هر دو آن‌ها مضر هستند. دوست نادان می‌تواند مضرتر از دشمن دانا باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: