« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
در دومین دور مناظره تلویزیونی انتخاباتی مطرح شد؛
نامزدهای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری عصر جمعه نظرات خود را به دومین سوال دور دوم مناظره در موضوع نقدپذیری و رشد تضارب آرا در جامعه بیان کردند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، سید مصطفی آقامیرسلیم دومین نفری بود که پشت تریبون پاسخگویی قرار گرفت و نظرات خود را درباره این سوال «با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام ملی چه نوع تعاملی را با احزاب و جریانات منتقد و مخالف دولت قائل هستید و دولت شما چقدر از شرح صدر لازم و رشد تضارب آرا در جامعه برخوردار خواهد بود؟» مطرح کرد.

وی افزود: همه دولت های بعد از پیروزی انقلاب برای خدمت کردن به کشور کوشش کردند و در حد توان و استعداد خود توفیق هایی به دست آوردند. نامزدهایی که هستند هر کدام در چارچوب مسولیت قبول کردند.

میرسلیم ادامه داد: بحث در باره انتقاد از فعالیت ها و پذیرش انتقاد دیگران است و به نظر من هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه انتقاد اقلیت را بپذیرد، انتقاد احزاب، سازمان های مردم نهاد، تشکل های علمی، هنری و فرهنگی را بپذیرد؛ این راه پیشرفت او است و بدون انتقاد هیچ پیشرفتی میسر نمی شود.

وی افزود: انتقاد پذیری در دولت یازدهم به شکل کمی وجود داشته و نمونه آن مطالبی است که بزرگواران با این عبارت در مقابل انتقاد کنندگان به آن پرداخته اند؛ صفت غیر انسان، تخریب گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، هوچی باز، بی شناسنامه، کم سواد؛ این تعبیر ها تعبیر هایی نیست که در جمهوری اسلامی انتقاد راه خود را باز و نواقص برطرف شود.

میرسلیم ادامه داد : منتقد در این شرایط نمی تواند بیاید جلو و باید راهی باز شود که امکان انتقاد سازنده و مشفقانه ایجاد شود.

وی گفت: ما به کرات در حزب پیشنهاد خود را دلسوزانه مطرح کردیم و چندین نوبت انتقاد خود را به جهانگیری مطرح کردیم؛ می توان نسبت به آن بی توجه بود و یا می توان از آن استفاده کرد. چرا به این انتقادات که از طرف احزاب، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد وتشکل های علمی مطرح می شود، استفاده نمی شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: خودم یاد دارم که پیشنهادی را از سوی دانشگاه امیر کبیر به دولت خاتمی مطرح کردیم و تنها موردی بود که به یاد دارم، پیشنهادی عالمانه و منتقدانه به دولت ارائه شد و آنها بررسی و برای اجرا ابلاغ کردند.

میرسلیم اظهار کرد: دولت نباید در انتقاد را ببندد، ضرر به اوست، اگر مردم انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکردند وسهم خود را در پیشرفت کشور اعمال نکردند.

وی افزود: این روش باید اصلاح شود؛ اگر توفیق حاصل شود آن را به کرسی خواهم نشاند.

میر سیلم گفت: اگر وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می گیرد و ضبط صوت آن را می گیرد، یعنی احترام به حقوق شهروندی؟ وقتی وزیر دیگر شما به مدیر دولت می گوید بی شعور این یعنی حقوق شهروندی؟ اعتقاد ما این است که باید حلم در مردم سالاری دینی در مقابل انتقاد اقلیت ها، احزاب و منتقدان دلسوخته فراموش نشود؛ اجرای اصل هشتم قانون اساسی را درنظربگیرید قانون آن نوشته شده اما دولت اجرا نمی کند.

وی افزود: این قانون امر به معروف و نهی از منکر است؛ فقط شعار دادن کافی نیست باید صادقانه پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشیم.

میرسلیم ادامه داد: اگر بخواهیم مردم درست تصمیم بگیرند و اگر بخواهیم مردم اعتماد کنند، نباید نعل وارونه بزنیم، مردم قول و قرارهای ما را شنیده اند، قول و قرار دولت را می دانند، عملکرد دولت را دیده اند و نتایج آن را با تحمل سختی در معیشت، رنج تبعیض، حق کشی و آثار دردآور تخلف ها و رشوه ها، زیر میزی ها همه را لمس کرده اند و چشیده اند، امروز نمی شود با لفاظی بازیگری کنیم و مردم را فریب دهیم باید اهتمام بورزیم و اگر اعقاد داریم عمل کنیم.

وی افزود: پدیرش انتقاد، کار هر کسی نیست، صعه صدری می خواهد که در دولت یازدهم شاهد آن نبودیم؛ قانون دسترسی به اطلاعات که می گویید در دولت قبل تصویب شده هنوز اجرا نشده، دسترسی به اطلاعات از موارد مهم است که حق مردم است، دولت وظیفه اصلی اش این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

میرسلیم گفت: بسیاری از مدیران شما حتی از وزرا که کاسب اند و اطلاعات را به نفع خود استفاده می کنند؛ چرا اجازه می دهید که مدیران شما ضمن اینکه وزارت می کنند، کاسب هم باشند.

وی افزود: اینها راه های غلط استفاده از امکانات است؛ هر کس وارد دولت می شود باید سراپای وجودش را برای مردم بگذارد، کارمند شریف دولت وظیفه اش این است که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.

میرسلیم اظهار کرد: بسیاری هستند، حتی از دانشجویان من که جرات نمی کردند اختراع خود را ثبت کنند چرا که می ترسیدند اختراع آنان را بدزدند و روی دست آنها بلند شوند.

قالیباف:انقلاب مانع حقوق شهروندی نیست


محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال گفت: نقد، نعمتی است که خداوند داده و جوامعی می توانند موفق و پیروز باشند و پیشرفت کنند که با خرد جمعی، نقد و توصیه به همدیگر در این زمینه ها عمل کنند و هیچ شکی در این زمینه نیست.

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: به گونه ای صحبت نکنیم که فکر کنیم امروز انقلاب مانع حقوق شهروندی افراد است. در بحث اقوام و مذاهب حتما همه از حقوق شهروندی برخوردار هستند و باید هم باشند، مگر در حال حاضر نیست؟

قالیباف ادامه داد: نمی دانم منظور آقای روحانی از این بحث چه بود. زمانی در پلیس بودم، در بالاترین رده ها حتی در خود کردستان چندین نفر از اقوام عزیز کرد و اهل سنت فرمانده بودند و رشد پیدا کردند و به بالاترین درجات تا رده در نیرو آمدند.

وی اضافه کرد: امروز در شهرداری تهران تعداد زیادی از اقوام، ادیان و مذاهب مختلف هستند، بیش از 13 درصد مدیران شهرداری بانوان و جوانان هستند و مانعی در این نیست و ما می توانیم از آنان استفاده کنیم و نگوییم این کار انجام می شود.

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: در دولت مردم، موظف هستیم اختیارات نیز به این ها منتقل کنیم و براساس شایسته سالاری آن ها را بکار بگیریم و این از سیاست های قطعی مدنظر ما است.

قالیباف افزود: جناب آقای روحانی در دولت شما نیز دانشگاه ها سیاسی نشدند، دانشگاه های ما سیاسی نیست، باید به این توجه کنیم.

وی ادامه داد: مهم این است که ما تمرکززدایی انجام دهیم که اختیارات را به خود مردم در استان و شهرستان واگذار کنیم تا با هر قومیت، گرایش و سلیقه ای خودشان تصمیم گیری کنند.

**خانه احزاب را احیا کردیم /جلوی فیلتر شبکه های اجتماعی را گرفتیم

جهانگیری در پاسخ به سوال دوم گفت: انتقاد یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند به مسوولین مختلف می دهد و هرکس درب انتقاد بر روی دستگاه خود ببندد معنایش این است که از یک نعمت بزرگ که عده ای با دلسوزی می خواهند برای اصلاح امور انجام بدهند بی بهره می کند. بنابراین همه مکلف به این هستیم که از انتقاد سازنده استقبال کنیم.

وی افزود: دولت یازدهم در این زمینه خیلی کارهای بزرگی انجام داده است. ما خانه احزاب را که بسته شده بود احیا کردیم. اگر احزاب یکی از مراکزی هستند که نقد می کنند این اتفاق افتاده است.8 هزار سازمان مردم نهاد را مجوز دادیم و در کشور راه افتاده است. از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم. به هر میزانی که مجوز خواسته شد برای تاسیس مجموعه در وزارت ارشاد اسلامی مجوز داده شد.

جهانگیری اضافه کرد: از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم. جلوی تمام قدرت هایی را که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند و مانع دسترسی آزاد به اطلاعات شوند ایستادیم و هزینه اش را پرداخت کردیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت های گذشته در 1388 تصویب شده بود در این دولت آیین نامه اش تصویب شد و اطلاعات در اختیار مردم قرار گرفته است. ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم ولی جناب آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سرکار آمده مخالفند؛ متاسفانه با این مخالفتشان به شکل نهادینه شده در فضای مجازی و مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می پردازند.

**رئیسی: انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت ها است

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت ها است. روحانی در اوایل مسوولیت اعلام کردند به خدا پناه ببرم از بستن دهان کسانی که انتقاد می کنند. این الفاظی که میرسلیم بیان کردند شاید تا 50 مورد نسبت های ناروا به منتقدین داده شد؛ مگر انسان باید به منتقدش اهانت کند و این ثواب نیست.

رئیسی بیان کرد: حق شهروندی عبارت از این است که افراد بتوانند سخنان خود را بگویند اگر سخنانشان درست نیست، پاسخ داده شود.

این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: بگذاریم نشاط بین دانشجویان، اصحاب رسانه، احزاب و اقوام و دسته جات باشد به چه دلیل ما دهان کسی را ببندیم؟

رییسی یادآورشد: امروز حق شهروندی عبارت نیست از رونمایی کردن از یک سند؛ حق شهروندی آن است که کسی ندارد نان بخورد، او هم حق شهروندی دارد. حق داشتن، استفاده کردن، معیشت و حق کار کردن کسی دارد که بیکار است.

وی افزود: دانشجویی که امروز مدرک کارشناسی، فوق لیسانس و دکتری در دست دارد و بیکار است این حق را او دارد، حق اظهار نظر کردن به نظرم بحث حقوق افراد یا مثلا در رسانه ها من خواندم با خبرنگاری برخورد شده بود این موارد نمی سازد به آنچه که ادعا می کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید به 80 میلیون جمعیت دارای کارت شناسایی ملی اجازه اظهار نظر بدهیم تا جامعه ما از هرگونه لغزش مصون بماند./ایرنا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: