« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
به تازگی برخی از کار شناسان حوزه مواد مخدر نسبت به ماده مخدر جدید وبسیار خطر ناکی که ممکن است به کشور ایران هم ورود پیدا کند هشدار داد.
 به تازگی برخی از کار شناسان حوزه مواد مخدر نسبت به ماده مخدر جدید وبسیار خطر ناکی که ممکن است به کشور ایران هم ورود پیدا کند هشدار داد.

به گزارش آوای رودکوف، ماده مخدر کروکودیل در واقع یکی از ترکیبات شیمیایی مرفین است که دزومرفین نام دارد. دزومرفین از مشتقات ماده مخدر هروئین است که تاثیرات تسکین وآرام بخشی بسیار سریع وقدرتمندی دارد این ماده مخدر اولین بار درسال ۱۹۳۲کشف شد وقدرت آن ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مرفین است.

درابتدا دزومرفین در کشور سوئیس با برند پرمونیدبه خاطر واکنش سریع درمواردی مانند تهوع و دپرسیون تنفسی مورد استفاده قرار می گرفت دزومرفین نسبت به مرفین مسکن قوی تری است وخیلی سریع جذب می شود ونیمه عمر کوتاه تری دارد به عنوان یک مسکن داروی خوبی محسوب می شود.

به همین دلیل بود که به عنوان دارو در ابتدا ساخته شد ودر اروپا به طور محدودمورد استفاده قرار گرفت این دارو جزء داروهای توهم زا نیست وبیشتر نشئگی ایجاد می کند وبا شیشه و متامفتامین متفاوت است .
سوء استفاده از دزومرفین

 برای اولین بار در شرق ومرکز سیبری درسال ۲۰۰۲ گزارش شداما از آن به بعد بلافاصله در روسیه و کشورهای همسایه آن شیوع پیدا کرد.

درسال ۲۰۱۰ دزومرفین درکشور روسیه به خاطر تولید مخفیانه شیوع پیدا کردتخمین زده می شود ۱۰۰ هزار نفر در روسیه و۲۰هزار نفر در اوکراین به این ماده بسیار خطرناک اعتیاد پیدا کرده اند.

 یکی از دلایلی که این ماده مخدر درحال گسترش سریع در بسیاری از نقاط جهان است سادگی ساختن آن ودسترسی افراد کم درآمد به آن است .
چرا کروکودیل

  نکته مهم در باره این مواد اسمی است که برای آن انتخاب شده است که چرا به این ماده کروکودیل گفته می شود
چون وقتی این ماده از طریق تزریق وارد رگ مصرف کننده می شود به دلیل حل نشدن کامل درخون به صورت توده در می آید این مخدر عفونت های پوستی ایجاد می کند وتخریب جزعی بافت بدن از همان ناحیه تزریق آغاز می شود رنگ پوست سبز وناهموار میشود مانند پوست کروکودیل میشود .

 کروکودیل ماده مخدر زامبی است چیزی که کروکودیل راتا این حد ترسناک کرده این است که این ماده بدن مصرف کننده را آهسته آهسته از درون متلاشی می کند زخم هایی که کروکودیل ایجاد میکند با زخم های دیگر متفاوت است ومستقیما سر وقت استخوان ها می رود وبا ایجاد کردن زخم های عمیق (قانقاریا ) و درنهایت فاسد شدن قسمت های بدن جان مصرف کننده را میگیرد.
شبه هروئین

کروکودیل از جهات بسیاری شبیه هروئین است اما ماندگاری کمتری دارد امابسیار قوی تر از هروئین است وخواص نشئه کنندگی وضد دردی قوی تری دارد هروئین به طور معمول هنگام استفاده ۶ تا ۸ ساعت فرد را در حالت نشئه نگه می دارد.

اما نشئگی کروکودیل یا دزومرفین بسیار کوتاه ودر حد یک ساعت نیم است همین خاصیت نشئگی کوتاه تر ونیمه عمر کوتاهی که این ماده دارد درصد اعتیاد آوری آن را بالا می برد این  ماده مخدر به عنوان جایگزینی برای هروئین تبدیل شد قیمت آن به مراتب پایین تر از هروئین است امابه علت این که مواد خطرناکی در آن وجود دارد از هروئین کشنده تر است .

ماده مخدر کروکودیل خانگی از ترکیب قرص کدئین با بنزین.تینر.ید.اسید کلرید ریک یا همان جوهر نمک وفسفر قرمز تولید می شود،

تولید کنندگان این ماده مخدر از بنزین به عنوان ماده حلال واز سایر مواد ترکیبی به عنوان واکنش دهنده استفاده می کنند تا قرص دارویی کدئین به این ماده مخدر تبدیل شود مهمترین دلیل گسترش تولید وتوزیع این ماده مخدر در روسیه دسترسی آسان افراد به قرص کدئین بدون نیاز به نسخه پزشک گزارش شده است.

 مرکز کنترل مواد مخدرروسیه اعلام کرده که در ۳ماه نخست سال ۲۰۱۱میلادی حدود ۶۵۵میلیون دوز از این مواد مخدر دراین کشور کشف و نابود شده است ، کارشناسان مبارزه با مواد مخدر  ایران می گویند ورود این ماده رابه بازار های ایران شنیده ایم اما نه تایید میکنیم نه رد می کنیم واین موضوع در دست بررسی است .
شباهت وتفاوت کروکودیل با کراک

کروکودیل شباهت ها وتفاوت هایی با کراک در ایران دارد ماده مخدر کراک در ایران وکروکودیل در روسیه هردو دارای مخدری به نام دزومرفین هستند که از کدئین ساخته میشود با این تفاوت که در کروکودیل فقط دزومرفین است ولی در کراک ایران علاوه  بر دزو مرفین موادی چون کافئین وجود دارد.

پس میتوان گفت کراک ایران هروئین فشرده نیست ماده مخدر کراک در ایران وکروکودیل در روسیه برای افراد کم درآمد طراحی شده است زیرا ساخت آن آسان وسریع وارزان است .
ترک ندارد ودرمانش دشوار است

باتوجه به خواصی که این ماده دارد وشبیه مرفین است  از نظر درمانی شبیه هروئین است ولی جدییت بیشتر و اراده قوی تری در درمان نیاز دارد وهمکاری بیمار در درمان بسیار تعیین کننده است افراد معتاد به هروئین این شانس را دارند که بتوان اعتیاد خود را ترک کنند اما درباره کروکودیل موضوع متفاوت است،

کرکودیل تقریبا هیچ کس را زنده رها نمیکند اما به طور کلی می توان از متادون و درمان های جایگزین استفاده کرد البته باید توجه داشت که عوارض های پوستی این بیماری قابل درمان نیست ودرمان بسیار سختی دارد چون اگر این عفونت ها رگ های پوست را از بین ببرد دارو به راحتی به این ضایعات نمیرسد به این ترتیب فردی که آن را استفاده می کند.

باخودش فکر می کند اگر عفونتی هم ایجاد شد می توان درمانش کند ، غافل از این که نابودی شریان ها مانع از رسیدن دارو به محل عفونت می شود وچون عفونت های پوستی وخونی شدیدی ایجاد می کند گفته میشود با هر دوز مصرف یک سال ازعمر فردمبتلا به کروکودیل کاسته می شود.

 گلدن تایم (تایم طلایی) که مصرف کنندگان در اوج لذت از مصرف این مواد هستند حدود ۱۱ سال است واستعمال کنندگان کروکودیل کمتر از دوسال عمر می کنند.
چرا محبوب شد

علت این که این ماده در روسیه واوکراین خیلی زود پخش شد این بود که تولید آن ارزان بود وقیمت پایینی نسبت به مواد مخدر دیگر  ونشئگی  بیشتری نسبت به ان ها داشت و بسیاری از افراد به جای این که دنبال کراک وشیشه بروند به دنبال کروکودیل رفتند.

منبع:سلامتی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: