« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
سیدحسن خمینی در برنامه نگاه یک
یادگار امام تاکید کرد: امام نسخه حل مشکل جامعه آن روز بود. امروز هم اگر بخواهیم نسل جوان را با امام پیوند دهیم باید قرائتی از اندیشه امام ارائه دهیم که مشکل گشا باشد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛یادگار امام تاکید کرد: امام نسخه حل مشکل جامعه آن روز بود. امروز هم اگر بخواهیم نسل جوان را با امام پیوند دهیم باید قرائتی از اندیشه امام ارائه دهیم که مشکل گشا باشد.
 :
سیدحسن خمینی در برنامه زنده شبکه یک سیما به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی عنوان کرد: امیدواریم خداوند این ایام و این شب‌ها را شب‌های قبولی طاعات ما قرار بدهد.

او با اشاره به برگزاری مراسم امروز در حرم امام راحل عنوان کرد: امام در ماه شوال فوت کردند تقریبا اولین باری است که سالگرد امام را در ماه رمضان داریم. دغدغه ما این بود که مراسم امسال را چگونه برگزار کنیم قبل از عید خدمت رهبری رسیدیم و به نتیجه رسیدیم مراسم را عصر برگزار کنیم برخی زائران شهرستانی نتوانستند در مراسم شرکت کنند زمان هم کوتاه بود تا زائران اذیت نشوند گفتیم هم زمان کوتاه باشد که حرف‌های خود را از تلویزیون به مردم بزنیم . جا دارد تشکر کنم از کسانی که در رمضان از شهرستان‌ها به حرم امام آمدند اینکه جامعه شهری و روستایی ما با یاد و نام امام مانوس هستند، سرمایه بزرگی است.

یادگار امام تاکید کرد: امام بیان درد جامعه خود را به خوبی داشت در تاریخ آخوند و سید و مرجع و خوشگل زیاد داشتیم امام هیچ کدام امام نشدند علت اقبال امام این است که وی کلید حل مشکلات را داشت و به خوبی دردها را بیان می‌کرد امام در ماه رمضان شعر نمی‌سرودند و بیشتر قرآن می‌خواندند .

سید حسن خمینی یادآور شد: اینکه کسی بیان درد جامعه خود باشد، مهم است. امام نسخه حل مشکل جامعه آن روز بود. امام ۱۵ سال در کشور نبوده و برخی اصلا امام را نمی‌شناختند چگونه در این فاصله امام مردم به امام اقبال می‌کنند چون او را درمان دردهایشان می‌دانستند در جهان اسلام هم امام برای مردم آن روزگار دارویی است که به کام بیمای ریخته شده گاهی از بس تکرار می‌کنیم فکر می‌کنند غلو می‌کنیم ولی واقعا جامعه آن روز از بنگلادش تا شمال آفریقا در سیمای این مرد مشکل‌گشایی را می‌دیده امروز هم اگر بخواهیم نسل جوان را با امام پیوند دهیم باید قرائتی از اندیشه امام ارائه دهیم که مشکل گشا باشد.

او افزود: امام تعبیری دارد در پایان عمر فقهی خود امام در فقه و اصول دانشمند تراز اول است به گونه‌ای که کسی است که مانند او کم است امام در پایان عمر فقهات رای مردم را به عنوان جمهوریت وارد حکومت اسلامی کرد. ورود عنصری به نام انتخابات ناشی از همین است. این جمله هبری واقعا حکیمانه است که فرمودند هیهات از روزی که انتخابات نباشد. نمونه انتخاباتی که دیدیم با شکوه برگزار شد و ورود رای مردم به فقه اسلامی بسیار مهم است رمز بقای جمهوری اسلامی مردم سالاری دینی است که به آن جمهوری اسلامی می‌گوییم هر وقت پیوند مردمی را عمیق کردیم از مشکلات عبور می‌کنیم قالب این نظام بر جمهوریت است اگرچه اساس آن بر اسلامیت است.

یادگار امام گفت: امام بیان درد و نسخه درد را داشت راه آن هم همین جمهوری اسلامی بود آوردن عنصری به نام مردم و مردم سالاری در قالب انتخابات کار امام بود.

او با بیان اینکه امام (ره) فراجناحی است، اظهار کرد: ما نباید این سرمایه را مصادره کنیم، شهدا، دفاع مقدس و امام اساسا متعلق به یک گروه و جریان سیاسی است. در جامعه نسبت به این عناصر باید حساس باشیم و مراقبت کنیم. رمز این که امام، امام همه است این است که نگذاشتند امام مصادره شود.

سیدحسن خمینی با ذکاوت و استعداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: از دی ۵۶ تا بهمن ۵۷ سرعت حوادث مثل جت است. وقتی سرعت بالا باشد با یک تکان ماشین چپ می کند. امام از سال‌های جوانی مشق سیاست کرده و از نزدیکان آیت‌الله کاشانی بوده است. همه جور حوادث را دیده است، پس می داند چه کار کند. این هوش را می توان در بخش عظیمی که در کنار امام وجود داشته اند جستجو کرد.

او اضافه کرد:‌ امسال اولین سالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی نیست. او یکی از یاران باهوش و ذکاوت امام بودند و یا رهبری معظم انقلاب و یا دانشجویان خارج از کشور در کنار امام، از امام یک راننده چیره دست ساخت.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه مدیریت امام را می‌توان در تمام مکاتب تدریس کرد، یادآور شد: روزی که امام گفتند قصد دارند تهران بیاید حادثه عظیمی اتفاق افتاده است. درست که جنگ هشت ساله هم بود اما این پرواز ۷ ساعت بود ولی جنگ ۸ سال. اگر بخواهیم یک حادثه را بگویم چه مقدار تاثیر گذار است باید تمامی ابعاد را در نظر گرفت. پرواز پاریس تا تهران حادثه عظیمی است، هواپیما ، هواپیمای دشمن رو هوا است در فرودگاه دشمن منتظر است اما امام وارد می شود در حالی که همه مخالفت می کنند . همان پرواز تیر خلاص بر دشمن می‌شود.

او با طرح این موضوع که آیا رای مردم دخالت در مشروعیت نظام دارد یا خیر؟ اظهار کرد: حکومتی که اقبال مردم را نداشته باشد با مشکل رو به رو است. خداوند حکومت را برای جایگاهی قرار داده که فقیه، عادل، عالم به زمان و مورد پذیرش جامعه باشد. همان طور که حاکم عادل نیست مشروعیت ندارد حاکمی که عارف به زمان نیست هم مشروعیت ندارد.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه کسی که اقبال و پذیرش عمومی ندارد، مشروعیت هم ندارد، تاکید کرد: نقش مردم حیاتی است، اگر مردم نباشند نمی‌توانید مشکل گشایی کنید. یکبار رهبری تعبیری داشتند که قشنگ بود ایشان گفتند وقتی سفر می روند حضور مردم تا مدتها مشکل آن استان را حل می‌کرد.

یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه اتکای امام در انقلاب به سر نیزه و اسلحه نیست، اظهار داشت: حتی تذکر امام این بود که نظامیان حق دخالت در امور سیاست را ندارند و سیاست نباید در دایره مسایل نظامی قرار گیرد. فقط مردم حق دارند. این نکته‌ای بوده که بعد از امام مورد تاکید خلف امام بوده و از نقاط درخشان ایشان بوده است.

او با بیان اینکه امام در صحبت‌هایش بارها اشاره کرده بودند که کار مردم را باید به مردم واگذار کنید، تصریح کرد: من اقتصاددان نیستم ولی در حد فهم خودم چیزهایی می‌دانم. دولت‌های فربه که نتواند از عامل سرمایه بخش خصوصی استفاده کنند،حتما موفقیتی ندارند. در مسایل اجتماعی اگر مردم و جامعه را قانع کنند که مساله‌ای ناهنجاری است هرچقدر در آن باره تلاش کنید کمتر موفق می‌شوید. در بازار پاسبان نیست. چرا؟ چون کسی دزدی کند همه جلوی او را می گیرند اما وقتی در قضیه کمربند که پلیس می‌خواست مردم را در آن باره قانع به بستن کنند مردم مقاومت کردند و حتی در جامعه بهم خبر می دادند که چند پیچ جلوتر پلیس وجود دارد.

او افزود: مهمتر از نهی از گناه، امر به معروف است. یعنی باید کاری بکنیم که یک کار خوب معروف شود و ناهنجاری منکر شود و مردم از آن دوری کنند. اگر این کار را کردید، دیگر نیازی به گزمه و پاسبان و پلیس نیست و مردم از آن دوری می‌کنند.

تولیت موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی در رابطه با اینکه در آرمانشهر امام چقدر از بین بردن فقر اهمیت داشت؟ خاطرنشان کرد: یک وظیفه مردم و روحانیت کمک به اقشار مستضعف است اما وقتی به دولت تبدیل شدید، مسوولیت شما به نسبت فقر و از بین بردن آن بالا می‌رود. وقتی جامعه اسلامی شکل می‌گیرد وظیفه‌مان سنگین می‌شود. خوشبختانه در انقلاب به محرومان توجه شد. خوشبختانه انقلاب از میزان این طبقه کاست و طبقه متوسط فربه ایجاد کرد. شما در منحنی انقلاب می توانید دستاورد انقلاب را ببینید.

سید حسن خمینی اضافه کرد: امام (ره) ساده سخن می‌گفت و محتوایی را که در قالب ساده می‌ریخت هر کس به اندازه فهمش از آن دریافت می کرد. مباحثی را در همین حسینیه جماران می‌گفتند که یک نفر از آن سخنان، برداشت عرفانی می‌کرد و برخی هم از آن خوشه‌ای را می گرفت.

او با بیان اینکه باید آرمانشهر را تعریف کنیم تا بدانیم به سمت آن می‌رویم یا نه، ابراز داشت: در زمان انقلاب هم از جامعه بی‌طبقه توحیدی سخن می‌گفتند و هم از جامعه بی فقر سخن گفته می‌شد. حتی در زمان پیامبر (ص) و امام علی (ع) هم فقیر وجود داشته است. ما باید به سمت جامعه بی فقر و فقر زدایی برویم. باید ببینیم آیا در این سمت می‌رویم. وقتی انقلاب شکل گرفت انقلابیون مسوولند.

یادگار امام تاکید کرد: خوشبختانه در این باره دستاوردهایی داشته ایم. هر دولتی هم در این راه خدمت هایی را انجام داده است. این گونه نیست که یک دولت توفیق داشته و یک دولت در این باره کار نکرده است. همه دولت‌ها در این باره خدمت انجام داده‌اند.

سیدحسن خمینی بر لزوم ریشه‌کن کردن فقر تاکید کرد و گفت: معتقدم انقلاب در این زمینه در بخشی موفق بوده و در بخشی نبوده  است.از اول انقلاب دولت‌ها در حد وسع خودشان تلاش کردند و دیکته ننوشته غلط ندارد.مشکل بیکاری و معیشت مردم وجود دارد که بعضا منجر به مشکلات فرهنگی می‌شود. حتی ممکن است فقر منجر به کفر  شود. اگر عزم باشد، دست به دست هم بدهیم، این مسائل حل می‌شود.

او یادآور شد: اسلام ناب تعبیری است  که امام در پایان عمر خود گفت که در برابر اسلام متحجر بود. تحجر کلید واژه تفکر امام بوده که مغول مانده است. امام قید مطلقه را در برابر تحجر گذاشت. ما احکام اولیه داریم مثل نماز که واجب است گاهی این احکام تزاحم پیدا می‌کنند مثلا میخواهیم برویم حج و حج رفتن موجب وهم دین می‌شود. باید اهم و مهم کنیم.

یادگار امام (ره) تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از عقلائی‌ترین کارها است که در جامعه اسلامی می‌شود  این تزاحم را حل کند و مانند هیات منصفه در دادگاه می‌ماند. اما مساله مبارزه با تحجر در دایره احکام حکومت نیست. بسیاری از احکام در حکم اولیه درگیر تحجر است اما نقش زمان و مکان مهم است.

او اضافه کرد:  بحث ما این است از راه تعریف مفهوم و مصداق موضوع را بررسی کنیم مثلا بحث شطرنج و حضور زنان. قبل انقلاب برخی علما حتی می‌گفتند زنان در راهپیمایی هم حضور نداشته باشند اما امام می گفت زنان در راهپیمایی باشند و بعد انقلاب راه حضور آنان را باز کردند. اینکه الان نماینده زن داریم آن زمان در برابر آن مقاومت می‌شد. آن زمان در برابر حضور خانم در عرصه سینما و تلویزیون هم مقاومت بود و موارد دیگر همینطور.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: اسلام ناب یعنی از یک سو مقابله با تحجر دارد که این موضوع مغفول مانده و از سوی دیگر مقابله با ورود عناصر غیر دینی به دین دارد.  باید توجه داشته باشیم که با اسلام مشکل جامعه را باید حل کنیم و بعد زمان مکان در نظر بگیریم.

یادگار امام (ره) درباره اسلام آمریکایی نیز گفت: اسلام آمریکایی را امام با عنوان اسلام سرمایه‌داری می‌گفتند. اسلام آمریکایی فقط ملک فهد نیست. اسلام آمریکایی به ظاهر متحجر است و در انتها ناکارآمدی اسلام را نشان می‌دهد. اسلام یعنی شیعه و آنچه علی (ع) و فاطمه (س) می‌گویند. این وظیفه ما است. در جامعه نشان بدهیم دین توان حل مشکلات را دارد.

این استاد حوزه با تاکید براینکه راه سعادت ملت فقط از پیوند دین، معنویت و مردم سالاری عقلانی است، گفت: خروج از ارزش دینی جز اضمحلال چیزی ندارد.  راه ما بازگشت به متون دینی با اجتهاد نو است و بر اساس اندیشه‌های امام است.

او در بخش پایانی سخنان خود درباره بحث وحدت که همواره مورد تاکید حضرت امام خمینی (ره) قرار داشت، درباره تدابیر امام در مواجهه با بحران‌ها نفاق‌انگیز گفت: هر حادثه‌ای را باید در شرایط خود بررسی کرد. انقلاب اتفاق بزرگی است. هر کسی که این حادثه عظیم را در شرایط خود بررسی کند، در مقابل مردم ایران کرنش می‌کند.

یادگار امام خاطرنشان کرد:‌ انقلاب اتفاق مبارک و بزرگی است و تحلیل آن فهم دقیقی از شرایط آن لازم دارد و تا زمانی که ذهن‌تان را در آن شرایط قرار ندهید، راه به جایی نمی‌برید.

او گفت:‌ باید در شرایط آن قرار بگیریم. زمانی که موشک‌باران و جنگ است. انقلاب را واقعا در فضای خود ببینیم. این تعبیری که امروز هم رهبری تاکید داشتند که جای جلاد و شهید را عوض نکنیم، بسیار درست بود.

به گزارش ایلنا، سیدحسن خمینی در پایان با بیان این‌که حضور در مقابل مردم باعث افتخار است، از دست‌اندرکاران این برنامه نگاه یک تشکر کرد و گفت:‌امیدوارم خداوند روح امام را امشب که شب سالگرد ایشان است از همه ما راضی نگاه دارد. ان‌شاءالله دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند. ان‌شاءالله همه درگذشتگان، خانواده امام، مرحوم اردبیلی که امسال درگذشتند، ان‌شاءالله خداوند هر جا هستیم و هرجا که هستید، جامعه را از منجلاب بحران‌ها عبور دهد و فردایی روشن پیش‌روی ملت ما قرار دهد.



آفتاب‌‌نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: